Loudness war

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
Trend wzrastającej głośności można zaobserwować na przykładzie piosenki Something zespołu The Beatles. Na ilustracji zapis fali dźwiękowej z czterech remasterowanych wydań CD. Niekorzystny efekt zwiększania głośności widać między płytami z 1993 i 2000 roku, gdzie poziom cichych dźwięków jest zwiększony mocniej, niż najgłośniejszych. Tym samym zmniejsza się dynamika (różnica między cichymi i głośnymi partiami).

Loudness war (pol. wojna głośności) – tendencja we współczesnym przemyśle muzycznym, aby nagrywać, produkować i dystrybuować nagrania o coraz większej głośności i kompresji dynamiki. Celem takich zabiegów jest postrzeganie nagrań jako wyróżniających się wobec innych.

Arctic Monkeys – brytyjski zespół, zaliczany do muzyki indierockowej. Powstał w 2002 roku na przedmieściach Sheffield – High Green.Christina María Aguilera (ur. 18 grudnia 1980 w Nowym Jorku) – amerykańska piosenkarka, autorka tekstów, aktorka, osobowość telewizyjna i producentka telewizyjna.

Kompresja dynamiki sprawia, że sztucznie zwiększa się pod względem natężenia dźwięki z pułapu najcichszych, przez co ogólnie cały utwór brzmi o wiele głośniej, nie ma już mowy o jakiejkolwiek naturalności brzmienia instrumentów.

Przy porównaniu dwóch nagrań o różnych poziomach prawdopodobne jest, że to głośniejsze zostanie ocenione jako brzmiące „lepiej i wyraźniej”. Wiąże się to ze sposobem, w jaki ludzkie ucho odbiera różne poziomy ciśnienia akustycznego: umiejętność rozróżniania zmian częstotliwości dźwięku zmienia się wraz ze zmianami w ciśnieniu akustycznym. Im bardziej to ciśnienie wzrasta, tym więcej niskich i wysokich dźwięków człowiek jest w stanie rozpoznać.

The Beatles – zespół rockowy z Liverpoolu, istniejący od 1960 (jako The Quarrymen od 1957) do 1970 roku. Według RIAA, jego członkowie są najpopularniejszymi muzykami wszech czasów. W historii amerykańskiego rynku fonograficznego nikt nie sprzedał więcej płyt niż oni.Częstotliwość (częstość) – wielkość fizyczna określająca liczbę cykli zjawiska okresowego występujących w jednostce czasu. W układzie SI jednostką częstotliwości jest herc (Hz). Częstotliwość 1 herca odpowiada występowaniu jednego zdarzenia (cyklu) w ciągu 1 sekundy. Najczęściej rozważa się częstotliwość w ruchu obrotowym, częstotliwość drgań, napięcia, fali.
Przykład zjawiska clippingu po podniesieniu głośności nagrania

Podniesienie ogólnej głośności nagrania prowadzi do powstania utworów, które są maksymalnie głośne od początku do końca. Poziom głośności zostaje więc spłaszczony, a muzyka ma niewielki zakres dynamiki (tzn. małą różnicę między głośnymi i cichymi fragmentami). Mały zakres dynamiki sprawia, że słuchanie takich utworów staje się męczące. Dostrzegają to przedstawiciele przemysłu muzycznego np. inżynierowie dźwięku Doug Sax, Geoff Emerick. Powiększanie głośności utworów skrytykował też Bob Dylan, który stwierdził: Słucha się tych nowych płyt i są okropne, dźwięk je całkowicie przykrywa. Nie można niczego rozróżnić: ani wokalisty, niczego – zupełnie jak szum.. Ta sama technika (kompresja dynamiki) jest stosowana we wszystkich reklamach radiowych i telewizyjnych (reklamy są w odbiorze przez słuch kilka razy głośniejsze od filmów).

Sting, właśc. Gordon Matthew Sumner (ur. 2 października 1951 w Wallsend) – brytyjski muzyk, kompozytor i wokalista, odznaczony tytułem komandora Orderu Imperium Brytyjskiego. Na przełomie lat 70. i 80. XX wieku lider, główny kompozytor i gitarzysta basowy grupy muzycznej The Police.Szum biały (ang. white noise) – rodzaj szumu akustycznego o całkowicie płaskim widmie; nazwa wyprowadzona przez analogię do widma optycznego fali elektromagnetycznej: światło białe to de facto szum elektromagnetyczny mieszaniny wszystkich możliwych barw o całkowicie płaskim widmie w zakresie widzialnym.

Drugim możliwym efektem jest zniekształcenie dźwięku, określane jako przesterowanie (ang. clipping). Medium cyfrowe nie może wygenerować sygnału większego niż jego pełna skala, dlatego też, jeśli poziom sygnału zostanie podwyższony powyżej tej granicy, fala dźwiękowa zostaje przycięta.

Otwarty dostęp (OD, ang. Open Access, „OA”) – oznacza wolny, powszechny, trwały i natychmiastowy dostęp dla każdego do cyfrowych form zapisu danych i treści naukowych oraz edukacyjnych.Przesterowanie to podanie na wejście liniowego układu elektronicznego sygnału o większym napięciu, niż może on przetworzyć bez zniekształceń. W rezultacie w sygnale wyjściowym pojawiają się dodatkowe składowe harmoniczne. Przesterowany układ nie jest już zatem układem liniowym. Przesterowanie jest zazwyczaj zjawiskiem niepożądanym, jednak bywa też stosowane celowo np. w elektronicznych układach modyfikujących dźwięk (efekt gitarowy fuzz, distortion, overdrive).

Albumy[ | edytuj kod]

Przykłady albumów, na których zjawisko jest szczególnie słyszalne:

  • Christina AguileraBack to Basics
  • Lily AllenAlright, Still
  • Arctic MonkeysWhatever People Say I Am, That's What I'm Not
  • Depeche ModePlaying the Angel
  • The Flaming Lips – At War with the Mystics
  • MetallicaDeath Magnetic
  • MuseBlack Holes and Revelations
  • Queens of the Stone AgeSongs for the Deaf
  • Red Hot Chili PeppersCalifornication
  • RushVapor Trails
  • Santana – Supernatural
  • StingBrand New Day
  • The StoogesRaw Power (1997 remix)
  • Przypisy[ | edytuj kod]

    1. "The Loudness War" w PerformerMag
    2. Loudness Curves w serwisie HyperPhysics
    3. The Death of High Fidelity, Rolling Stone, Grudzień 2007. [dostęp 2008-09-19]. [zarchiwizowane z tego adresu (2008-07-24)].
    4. Adam Sherwin, Why music really is getting louder, The Times. Dostęp 2008-09-19.
    5. "You listen to these modern records, they're atrocious, they have sound all over them. There's no definition of nothing, no vocal, no nothing, just like—static."
    6. "Everything Louder Than Everything Else", Austin 360.
    7. Nick Southall, Imperfect Sound Forever. Stylus Magazine. Data dostępu: 2007-05-15.
    8. The Loudness War. [dostęp 2008-09-19]. [zarchiwizowane z tego adresu (2008-10-06)].
    9. Metallica album latest victim in 'loudness war'? (ang.). The Guardian, 2008-09-17. [dostęp 2008-09-17].
    10. Audio Asylum
    11. Over The Limit, ProRec.com
    12. "Dynamics and Dynamic Range", StereoPhile. Dostęp: 2006-05-20.

    Linki zewnętrzne[ | edytuj kod]

  • Śmierć dynamiki – artykuł pokazujący na przykładach narastanie zjawiska wojny głośności
  • Usłysz różnicę – blog opisujący wojnę głośności
  • publikacja w otwartym dostępie – możesz ją przeczytać Cyfrowy dźwięk i wojna na decybele – artykuł w miesięczniku Delta [dostęp 2021-09-01].
  • Dynamic Range Database - baza danych na temat dynamiki albumów muzycznych, pozwala porównać zmiany w dynamice wydań z poszczególnych lat
  • The Times – wysokonakładowy brytyjski dziennik społeczno-polityczny wydawany od 1785 roku w Londynie, od 1981 przez News Corporation Ruperta Murdocha. Obecny nakład to około 690 tys. egzemplarzy.Delta – matematyczno-fizyczno-informatyczno-astronomiczny miesięcznik popularny wydawany przez Uniwersytet Warszawski przy współpracy towarzystw naukowych: Polskiego Towarzystwa Matematycznego, Polskiego Towarzystwa Fizycznego, Polskiego Towarzystwa Astronomicznego i Polskiego Towarzystwa Informatycznego.




    Warto wiedzieć że... beta

    Back to Basics – trzeci anglojęzyczny album studyjny amerykańskiej wokalistki Christiny Aguilery, wydany w sierpniu 2006 roku. Jest to wydanie dwupłytowe, na którym znalazły się łącznie dwadzieścia dwie piosenki.
    Dynamika (gr. dynamikós oznaczające: posiadający siłę) – jeden z elementów dzieła muzycznego, określający siłę dźwięku.
    Something – ballada rockowa skomponowana przez George’a Harrisona w 1968 roku. Została wydana na singlu „Something”/„Come Together” i na płycie Abbey Road w 1969 roku. Harrison zadedykował „Something” swojej żonie Pattie Boyd, która rzuciła go dla jego przyjaciela Erica Claptona. Według Franka Sinatry, jest to „najlepsza piosenka o miłości, jaką kiedykolwiek napisano“. „Something” stał się po „Yesterday” drugim najczęściej coverowanym utworem Beatlesów (ponad 150 razy). Otwierający piosenkę wers „Something in the way she moves“, Harrison zaczerpnął z piosenki autorstwa amerykańskiego piosenkarza i gitarzysty Jamesa Taylora o takim właśnie tytule, która ukazała się w 1968 na albumie James Taylor.
    The Flaming Lips – amerykański zespół muzyczny grający rock psychodeliczny założony w 1983 roku w Oklahoma City, Oklahoma.
    Metallica – amerykański zespół heavymetalowy założony w Los Angeles w 1981 roku przez Jamesa Hetfielda i Larsa Ulricha. Uważany za jeden z najważniejszych i najbardziej wpływowych zespołów metalowych lat 80.
    Bob Dylan, właśc. Robert Allen Zimmerman (ur. 24 maja 1941 w Duluth) – amerykański piosenkarz, kompozytor, autor tekstów, pisarz i poeta.
    Rush – kanadyjskie trio rockowe grające hard rock i rock progresywny. Grupa została założona w roku 1968, a swój debiutancki album wydała w 1974. Początkowo grupa starała się imitować inne zespoły rockowe, przede wszystkim Led Zeppelin, lecz z czasem wykształciła swe własne brzmienie. Oparte jest na śpiewie wysokim głosem (śpiew Geddy’ego Lee często porównuje się do śpiewu innego basisty, Burke’a Shelleya), a także ostrej i melodyjnej grze gitary elektrycznej, wspomaganej przez gitarę basową, rozbudowany zestaw perkusyjny i elektroniczne instrumenty klawiszowe. Muzyka Rush miała wpływ na twórczość zespołów, jak m.in.: Metallica, Anthrax, Primus, Dream Theater, Tool, Iron Maiden, czy Symphony X. Zespół zdobył w sumie 22 złote i platynowe płyty, sprzedaż w USA wyniosła 25 milionów, co dało 79. pozycję według RIAA. 18 kwietnia 2013 roku został wprowadzony do Rock and Roll Hall of Fame. Z początkiem 2018 grupa zakończyła działalność.

    Reklama