Logotyp (grafika)

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
Logotyp Coca-Coli

Logotyp (gr. λόγος logos „słowo”, myśl + τύπος typos „odcisk, obraz”) – forma graficzna będąca interpretacją brzmienia nazwy i jednoznacznie identyfikująca pewną aktywność społeczną lub wytwór działalności, np. instytucję, markę, firmę czy też produkt.

Godło – symbol wyróżniający, znak rozpoznawczy przynależności osoby bądź przedmiotu do szerszej grupy rodowej, prawnej lub społecznej, np. herb, gmerk, logo.Produkt w marketingu – każdy obiekt rynkowej wymiany oraz wszystko co może być oferowane na rynku. Produktem może być dobro materialne, usługa, miejsce, organizacja bądź idea.

Podstawowym zadaniem logotypu jest odróżnienie usług i produktów danego podmiotu od konkurencji. Logotypy często rejestrowane są jako znaki towarowe.

W zależności od przyjętego ujęcia logotyp może składać się z:

  • samego symbolu graficznego (godła, sygnetu), symbolu i nazwy lub samej nazwy (ponadto może zawierać inne elementy, dla przykładu slogan). Wówczas wyraz ten traktuje się jako synonim terminu „logo”.
  • wyłącznie samej nazwy i być tym samym literniczą częścią znaku firmowego/towarowego.
  • W przypadku drugim często spotyka się stwierdzenie, że „logotyp” jest terminem podrzędnym wobec „logo”. Z punktu widzenia etymologii jest to forma paradoksu, gdyż określenie „logo” powstało jako skrót od terminu „logotyp”.

    Logotyp – czcionka wieloliterowa lub matryca z oczkiem (nierastrowa), używana w tradycyjnym drukarstwie, zawierająca skrót wyrazu lub wyrażenia (np.: np., itp., itd., zł, sin, cos) stosowana w celu przyśpieszenia ręcznego składania.Firma – nazwa, pod którą przedsiębiorca prowadzi działalność gospodarczą lub zawodową. Jest ona składnikiem przedsiębiorstwa, prawem podmiotowym przysługującym każdemu przedsiębiorcy.

    Zobacz też[ | edytuj kod]

  • logotyp (drukarstwo)
  • Przypisy[ | edytuj kod]

    1. Jan Halada, Barbora Osvaldová, Slovník žurnalistiky, Uniwersytet Karola, Karolinum Press, 2017, s. 141–142, ISBN 978-80-246-3752-5 (cz.).
    2. Oxford Dictionary. Oxford University Press. [dostęp 2015-05-23].
    3. A. Nikodemska-Wołowik, T. Górski, M. Wołowik: Nie tylko logotyp. Bydgoszcz: Branta, 2004, s. 151. ISBN 83-89073-57-9.

    Bibliografia[ | edytuj kod]

  • Jan Halada, Barbora Osvaldová, Slovník žurnalistiky, Uniwersytet Karola, Karolinum Press, 2017, ISBN 978-80-246-3752-5 (cz.).
  • Logo - graficzny znak towarowy spełniający rolę marketingową a jednocześnie informacyjną, poprzez skrótowe, ale łatwo zauważalne i łatwo zapamiętywane przedstawienie symbolu firmy, instytucji, organizacji, lub też (np. flaga europejska) jakiejś idei, pomysłu, ale także mogące spełniać rolę jako charakterystyczne oznaczenie czegoś, czyli spełniające rolę znaku informacyjnego.Coca-Cola (w USA, Kanadzie, Australii i Wielkiej Brytanii powszechnie znana jako Coke) – marka bezalkoholowego napoju gazowanego firmy The Coca-Cola Company. Powstała pod koniec XIX wieku i jest obecnie jedną z najpopularniejszych marek na świecie. Od 1960 roku charakterystyczny kształt butelki jest także prawnie zastrzeżony. Coca-Cola jest jedną z ikon kultury masowej XX wieku.




    Warto wiedzieć że... beta

    Sygnet – jest to symbol graficzny, który jednoznacznie kojarzy się z daną marką, firmą lub organizacją. Sygnet jest często wykorzystywany zamiast pełnego logo, szczególnie kiedy brakuje miejsca na przedstawienie całego znaku. Sygnet wraz z logotypem (przekazem tekstowym) tworzą logo. Słynnym sygnetem jest np. nadgryzione jabłko marki Apple, czy graficzny znak Pepsi.
    Barbora Osvaldová (ur. 30 stycznia 1950 w Pradze) – czeska dziennikarka i publicystka, historyk i teoretyk mediów. Kieruje katedrą dziennikarstwa na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Karola w Pradze, przewodniczy Komisji Etyki. Autorka licznych artykułów publikowanych w prasie fachowej, współpracownik czasopism: „Mediální studia”, „Mladá fronta Dnes”, „Lidové noviny” itp. Autorka bądź współautorka kilkunastu książek dziennikarskich.
    Marka, inaczej znak fabryczny, znak firmowy (ang. brand, trade mark) – znak określający producenta: nazwa lub symbol graficzny (znak towarowy) umieszczany na wyrobach w celu ochrony przed naśladownictwem lub podrabianiem, podszywaniem się, przypisywaniem sobie autorstwa. Traktowana jest jako rodzaj świadectwa: producent nie wstydzi się swego wyrobu, „podpisując” go, gwarantuje jego jakość. Stąd „marka” jest synonimem opinii.

    Reklama