• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Linia Arbatsko-Pokrowskaja



    Podstrony: [1] 2 [3] [4]
    Przeczytaj także...
    Zimna wojna – trwający w latach 1947-1991 stan napięcia oraz rywalizacji ideologicznej, politycznej i militarnej pomiędzy ZSRR i państwami satelitarnymi ZSRR skupionymi od 1955 w Układzie Warszawskim a także państwami pozaeuropejskimi pod hegemonią ZSRR (określanych jako blok komunistyczny, lub wschodni), a państwami niekomunistycznymi skupionymi od 1949 w NATO i paralelnych blokach obronnych (SEATO, CENTO) - pod politycznym przywództwem Stanów Zjednoczonych (określanych jako blok zachodni). Zimnej wojnie towarzyszył wyścig zbrojeń obu bloków militarnych wywołany polityką ZSRR dążącego do rozszerzania zasięgu jego światowej ekspansji terytorialnej i narzucania siłą ustroju komunistycznego i kontrakcją USA i jego sojuszników w tej sprawie.Język rosyjski (ros. русский язык, russkij jazyk; dawniej też: język wielkoruski) – język należący do grupy języków wschodniosłowiańskich, posługuje się nim jako pierwszym językiem około 145 mln ludzi, ogółem (według różnych źródeł) 250-300 mln. Jest językiem urzędowym w Rosji, Kirgistanie i na Białorusi, natomiast w Kazachstanie jest językiem oficjalnym oraz jest jednym z pięciu języków oficjalnych a jednocześnie jednym z sześciu języków konferencyjnych Organizacji Narodów Zjednoczonych. Posługuje się pismem zwanym grażdanką, graficzną odmianą cyrylicy powstałą na skutek jej upraszczania.
    Ciekawostki[ | edytuj kod]
  • linia posiada status najdłuższej (43,5 km) w systemie metra
  • na linii znajduje się najgłębsza stacja metra moskiewsiego – Park Pobiedy (84 m)
  • na linii znajduje się pierwsza otwarta stacja poza Moskwą – Miakinino
  • linia posiada najdłuższy odcinek tunelu – 6627 m pomiędzy Kryłatskoje i Strogino
  • linia posiada kilka typów stacji – głębokie pod centrum, oraz płytkie i naziemne na obrzeżach miasta
  • skomplikowana historia i częste zmiany planów skutkują licznymi łącznikami z tunelami innych linii
  • Odcinki i zmiany nazwy[ | edytuj kod]

    Budowa linii zaczęła się w latach 30. Poszczególne odcinki były otwierane w kolejności:

    Kryłatskoje (ros. Крылатское) – stacja moskiewskiego metra linii Arbacko-Pokrowskiej (kod 066). Do 2008 roku stanowiła stację końcową linii Filowskiej. Nazwa pochodzi od rejonu Kryłatskoje w zachodnim okręgu administracyjnym Moskwy, gdzie jest położona. Wyjścia prowadzą na Osennij Bulwar.Park Pobiedy (ros. Парк Победы - Park Zwycięstwa) – stacja moskiewskiego metra linii Arbacko-Pokrowskiej (kod 165). Nazwana od pobliskiego parku Zwycięstwa (Парк Победы). Przez 5 lat pełniła fukncję stacji końcowej linii. Jest to najgłębsza stacja w moskiewskim metrze. W przyszłości ma być tutaj możliwość przejścia na linię Solncewską. Wyjścia prowadzą na ulice Barklaja i Generała Jermołowa oraz do kompleksu Pokłonna Góra.
  • 13 marca 1938 – Aleksandrowskij Sad (linia 4) – Płoszczad’ Riewolucyi – Kurskaja (2,3 km + 1,1 km łącznika, 2 stacje)
  • 18 stycznia 1944 Kurskaja – Partizanskaja (7,1 km, 3 stacje) bez stacji Elektrozawodskaja
  • 15 maja 1944 – stacja Elektrozawodskaja
  • 5 kwietnia 1953 – Płoszczad’ Riewolucyi – Kijewskaja (3,9 km, 3 stacje)
  • 24 września 1954 – tymczasowa powierzchniowa stacja Pierwomajskaja (Первомайская) (zamknięta w 1961)
  • 21 października 1961 – Partizanskaja – Pierwomajskaja (3,8 km, 2 stacje)
  • 22 lipca 1963 – Pierwomajskaja – Szczołkowskaja (1,6 km, 1 stacja)
  • 6 maja 2003 – Kijewskaja – Park Pobiedy (3,2 km, 1 stacja)
  • 7 stycznia 2008 – Park Pobiedy – Strogino (11,5 km, 1 nowa + 3 istniejące stacje)
  • 7 września 2008 – stacja Sławianskij Bulwar
  • 26 grudnia 2009 – Strogino – Mitino (6 km, 3 stacje)
  • 28 grudnia 2012 – Mitino – Piatnickoje Szosse (1,5 km, 1 stacja)
  • Zmiany nazw stacji:

    Linia Filowskaja (ros. Филёвская линия) – linia metra w Moskwie oddana do użytku w 1958 roku. Linia ma długość 14,9 km. Na jej trasie znajduje się 13 stacji. Biegnie od zachodu do centrum miasta. Na mapie oznaczana numerem 4 i jasnoniebieskim kolorem.Metro moskiewskie (ros. Московский метрополитен) – system kolei miejskiej, głównie podziemnej, zlokalizowany w stolicy Rosji- Moskwie, liczący łącznie 317,5 km długości i składający się z 12 linii na których znajduje się 190 stacji. Jest najbardziej obciążonym metrem Europy, a także na świecie. Do metra w Moskwie wsiadają codziennie 2.392.200 pasażerów (2002).
  • Izmajłowskaja – do 20 sierpnia 1963 Izmajłowskij Park (Измайловский парк)
  • Partizanskaja – do 20 sierpnia 1963 Izmajłowskaja, do 3 maja 2005 Izmajłowskij Park
  • Siemionowskaja – do 30 listopada 1961 Stalinskaja (Сталинская)
  • Linia jest obsługiwana przez zajezdnie – TCz-3 Izmajłowo (ТЧ-3 «Измайлово») i TCz-16 Mitino (ТЧ-16 «Митино»). Wcześniej używano także zajedni:

    II wojna światowa – największy konflikt zbrojny w historii świata, trwający od 1 września 1939 do 2 września 1945 roku (w Europie do 8 maja 1945), obejmujący zasięgiem działań wojennych prawie całą Europę, wschodnią i południowo-wschodnią Azję, północną Afrykę, część Bliskiego Wschodu i wszystkie oceany. Niektóre epizody wojny rozgrywały się nawet w Arktyce i Ameryce Północnej. Poza większością państw europejskich i ich koloniami, brały w niej udział państwa Ameryki Północnej i Ameryki Południowej oraz Azji. Głównymi stronami konfliktu były państwa Osi i państwa koalicji antyhitlerowskiej (alianci). W wojnie uczestniczyło 1,7 mld ludzi, w tym 110 mln z bronią. Według różnych szacunków zginęło w niej od 50 do 78 milionów ludzi.Miakinino (ros. Мякинино) – stacja moskiewskiego metra linii Arbacko-Pokrowskiej. Nazwana od pobliskiej wsi Miakinino w pobliżu rejonu Kuncewo. Wyjścia prowadzą do kompleksu Expo-1 i Expo-2, siedziby administracji obwodu moskiewskiego, domów handlowych Twój Dom (Твой дом) i Krokus Citi Moll (Крокус Сити Молл).
  • Tcz-2 Sokół (ТЧ-2 «Сокол») – w latach 1938-1941, 1942 – 1950 (przerwa spowodowana działaniami wojennymi)
  • Tcz-1 Sewernoje (ТЧ-1 «Северное») – w latach 1941-1942


  • Podstrony: [1] 2 [3] [4]



    w oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0, autorzy, historia, edycja)

    Warto wiedzieć że... beta

    Barwa niebieska – jedna z addytywnych barw podstawowych, na kole barw dopełnia barwę żółtą. Zakres światła niebieskiego ma długość fali od ok. 420 do ok. 490 nm.
    Strogino (ros. Строгино) – stacja moskiewskiego metra linii Arbacko-Pokrowskiej (kod 211). Przez rok służyła jako stacja końcowa linii. Nazwa pochodzi od rejonu Strogino w północno-zachodnim okręgu administracyjnym Moskwy, gdzie jest położona. Wyjścia prowadzą na ulice Marszałka Katukowa, Kułakowa, Tallinskaja i Bulwar Stroginskij.
    Kurskaja (ros. Курская) – stacja moskiewskiego metra linii Arbacko-Pokrowskiej (kod 046). Nazwana od pobliskiego dworca Kurskiego. Istnieje tutaj możliwość przejścia na stacje Kurskaja linii okrężnej (od 1950 roku) i Czkałowskaja linii Lublinsko-Dmitrowskajej (od 1996 roku). Powstała w drugim etapie budowy metra na odcinku Aleksandrowskij Sad - Kurskaja. Przez 6 lat pełniła funkcję stacji końcowej. Wyjścia prowadzą na ulicę Zemlanoj Wał i Ploszczad Kurskogo Wokzala.
    Płytka stacja kolumnowa - rodzaj konstrukcji stacji metra, gdzie hala peronowa składa się z kilku naw rozgraniczonych jednym lub więcej rzędami kolumn. Kolumny nie przenoszą tak dużych sił jak w przypadku stacji typu głębokiego. Niewielka głębokość pozwala na budowę stacji metodą otwartych wykopów.
    Kuncewskaja (Кунцевская) – stacja moskiewskiego metra linii Filowskiej (linia 4.) (kod 064), dla której od 2008 roku stanowi stację końcową i linii Arbacko-Pokrowskiej (linia 3.) (kod 210). Nazwa pochodzi od rejonu Kuncewo w zachodnim okręgu administracyjnym Moskwy, gdzie jest położona. Wyjścia prowadzą na ulice Rublowskoje Szosse (pod wiaduktem której stacja jest ulokowana), Mołdawskaja, Małaja Filowskaja i stację kolejową Kuncewo.
    Pylonowa stacja metra – rodzaj konstrukcji stacji metra, gdzie hala peronowa składa się z trzech tuneli (centralny i dwa boczne z peronami), rozgraniczonych masywnymi kolumnami (pylonami). Pomiędzy nimi znajdują się przejścia umożliwiające poruszanie się po peronie wyspowym (charakterystycznym dla tej konstrukcji). Stacje takie są preferowane w przypadku trudnych warunków geologicznych, ponieważ niezwykle dobrze zachowują się pod działaniem dużych sił. Jednakże ograniczona liczba przejść między pylonami ogranicza przepustowość.
    Metro-2 - nieformalne określenie prawdopodobnie jedynego na świecie tajnego systemu metra w Moskwie. Funkcjonuje on niezależnie od głównej sieci publicznego metra. Określany kryptonimem D-6 (Д-6), zaś od czasu publikacji w 1992 w czasopiśmie "Ogoniok" bardziej znany właśnie jako "Metro-2". System według dostępnych, ale nigdy oficjalnie nie potwierdzonych relacji, składa się z 3 linii przeznaczonych jedynie dla wtajemniczonych członków aparatu władzy, a kontrolowany jest przez służby specjalne (w szczególności, według obecnego podziału zadań, przez Federalną Służbę Ochrony). Według relacji byłego mera Moskwy Gawriła Popowa "Metro-2" użyte zostało w sierpniu 1991 do ewakuacji uczestników tzw. puczu moskiewskiego.

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.933 sek.