Linia Arbatsko-Pokrowskaja

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
.mw-parser-output td.lk{background-color:#f8f9fa;position:relative;padding:0;width:20px;height:20px;vertical-align:top;background-size:20px;background-repeat:repeat-y}.mw-parser-output td.lk>img{background-color:#f9f9f9}.mw-parser-output td.lk>div{position:absolute;left:0;top:0;padding:0}.mw-parser-output td.lkELC{background-image:url("//upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/58/BSicon_eELC.svg/20px-BSicon_eELC.svg.png")}.mw-parser-output td.lkexELC{background-image:url("//upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/8e/BSicon_exBL.svg/20px-BSicon_exBL.svg.png")}.mw-parser-output td.lkSTR{background-image:url("//upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/3c/BSicon_STR.svg/20px-BSicon_STR.svg.png")}.mw-parser-output td.lkexSTR{background-image:url("//upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c3/BSicon_exSTR.svg/20px-BSicon_exSTR.svg.png")}.mw-parser-output td.lkLSTR{background-image:url("//upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/1f/BSicon_LSTR.svg/20px-BSicon_LSTR.svg.png")}.mw-parser-output td.lkexLSTR{background-image:url("//upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/69/BSicon_exLSTR.svg/20px-BSicon_exLSTR.svg.png")}.mw-parser-output td.lktSTR{background-image:url("//upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/56/BSicon_tSTR.svg/20px-BSicon_tSTR.svg.png")}.mw-parser-output td.lkextSTR{background-image:url("//upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a7/BSicon_extSTR.svg/20px-BSicon_extSTR.svg.png")}.mw-parser-output td.lkuSTR{background-image:url("//upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a3/BSicon_uSTR.svg/20px-BSicon_uSTR.svg.png")}.mw-parser-output td.lkuexSTR{background-image:url("//upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/6e/BSicon_uexSTR.svg/20px-BSicon_uexSTR.svg.png")}.mw-parser-output td.lkuLSTR{background-image:url("//upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/06/BSicon_uLSTR.svg/20px-BSicon_uLSTR.svg.png")}.mw-parser-output td.lkuexLSTR{background-image:url("//upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/2e/BSicon_uexLSTR.svg/20px-BSicon_uexLSTR.svg.png")}.mw-parser-output td.lkutSTR{background-image:url("//upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b5/BSicon_utSTR.svg/20px-BSicon_utSTR.svg.png")}.mw-parser-output td.lkuextSTR{background-image:url("//upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/36/BSicon_uextSTR.svg/20px-BSicon_uextSTR.svg.png")}.mw-parser-output td.lkvSTR{background-image:url("//upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/4f/BSicon_vSTR.svg/20px-BSicon_vSTR.svg.png")}.mw-parser-output td.lkevSTR{background-image:url("//upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f9/BSicon_evSTR.svg/20px-BSicon_evSTR.svg.png")}.mw-parser-output td.lkxvSTR{background-image:url("//upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b5/BSicon_xvSTR.svg/20px-BSicon_xvSTR.svg.png")}.mw-parser-output td.lkexvSTR{background-image:url("//upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/76/BSicon_exvSTR.svg/20px-BSicon_exvSTR.svg.png")}.mw-parser-output td.lkvLSTR{background-image:url("//upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f5/BSicon_vLSTR.svg/20px-BSicon_vLSTR.svg.png")}.mw-parser-output td.lkvLSTR-{background-image:url("//upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/fe/BSicon_vLSTR-.svg/20px-BSicon_vLSTR-.svg.png")}.mw-parser-output td.lkvL-STR{background-image:url("//upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/81/BSicon_v-LSTR.svg/20px-BSicon_v-LSTR.svg.png")}.mw-parser-output td.lkkm{text-align:right;vertical-align:middle;padding:0 .5em!important;font-size:80%;white-space:nowrap;background-color:#f8f9fa}.mw-parser-output td.lkopis{padding-left:2px!important}

Linia Arbatsko-Pokrowskaja (ros. Арба́тско-Покро́вская ли́ния) – linia metra moskiewskiego otwarta 13 marca 1938 roku. Linia ma długość 45,1 km i liczy 22 stacje. Biegnie ze wschodu na zachód miasta, a następnie zakręca na północ. Na mapie oznaczana numerem 3 i niebieskim kolorem.

Kryłatskoje (ros. Крылатское) – stacja moskiewskiego metra linii Arbacko-Pokrowskiej (kod 066). Do 2008 roku stanowiła stację końcową linii Filowskiej. Nazwa pochodzi od rejonu Kryłatskoje w zachodnim okręgu administracyjnym Moskwy, gdzie jest położona. Wyjścia prowadzą na Osennij Bulwar.Park Pobiedy (ros. Парк Победы - Park Zwycięstwa) – stacja moskiewskiego metra linii Arbacko-Pokrowskiej (kod 165). Nazwana od pobliskiego parku Zwycięstwa (Парк Победы). Przez 5 lat pełniła fukncję stacji końcowej linii. Jest to najgłębsza stacja w moskiewskim metrze. W przyszłości ma być tutaj możliwość przejścia na linię Solncewską. Wyjścia prowadzą na ulice Barklaja i Generała Jermołowa oraz do kompleksu Pokłonna Góra.

Rozwój[ | edytuj kod]

Historia linii jest jedną z bardziej skomplikowanych. Początkowy rozwój jest powiązany z linią Filowską, budowaną od latach 30. jako odnoga linii Sokolniczeskiej. W 1938 roku odnoga serwisowa została zlikwidowana i utworzono linię Arbacko-Pokrowską kończącą się na stacji Kurskaja.

Linia Filowskaja (ros. Филёвская линия) – linia metra w Moskwie oddana do użytku w 1958 roku. Linia ma długość 14,9 km. Na jej trasie znajduje się 13 stacji. Biegnie od zachodu do centrum miasta. Na mapie oznaczana numerem 4 i jasnoniebieskim kolorem.Metro moskiewskie (ros. Московский метрополитен) – system kolei miejskiej, głównie podziemnej, zlokalizowany w stolicy Rosji- Moskwie, liczący łącznie 317,5 km długości i składający się z 12 linii na których znajduje się 190 stacji. Jest najbardziej obciążonym metrem Europy, a także na świecie. Do metra w Moskwie wsiadają codziennie 2.392.200 pasażerów (2002).

Podczas wojny otwarto głębokie stacje na wschodzie (odcinek Kurskaja – Partizanskaja). W tym kierunku rozbudowano linię jeszcze w latach 60., aż do stacji Szczołkowskaja.

W czasie wojny w stacji Arbatskaja niemiecka bomba przebiła sufit. Był to argument podczas zimnej wojny przemawiający za tym, że istniejące, płytkie stacje nie nadają się jako schrony przeciwlotnicze, co poskutkowało budową nowych, o wiele głębiej. Wraz z otwarciem nowego odcinka Płoszczad’ Riewolucyi – Kijewskaja linii Arbacko-Pokrowskiej starsze, płytkie stacje zamknięto.

II wojna światowa – największy konflikt zbrojny w historii świata, trwający od 1 września 1939 do 2 września 1945 roku (w Europie do 8 maja 1945), obejmujący zasięgiem działań wojennych prawie całą Europę, wschodnią i południowo-wschodnią Azję, północną Afrykę, część Bliskiego Wschodu i wszystkie oceany. Niektóre epizody wojny rozgrywały się nawet w Arktyce i Ameryce Północnej. Poza większością państw europejskich i ich koloniami, brały w niej udział państwa Ameryki Północnej i Ameryki Południowej oraz Azji. Głównymi stronami konfliktu były państwa Osi i państwa koalicji antyhitlerowskiej (alianci). W wojnie uczestniczyło 1,7 mld ludzi, w tym 110 mln z bronią. Według różnych szacunków zginęło w niej od 50 do 78 milionów ludzi.Miakinino (ros. Мякинино) – stacja moskiewskiego metra linii Arbacko-Pokrowskiej. Nazwana od pobliskiej wsi Miakinino w pobliżu rejonu Kuncewo. Wyjścia prowadzą do kompleksu Expo-1 i Expo-2, siedziby administracji obwodu moskiewskiego, domów handlowych Twój Dom (Твой дом) i Krokus Citi Moll (Крокус Сити Молл).

Rozwój linii na zachodzie zastopowało ponowne otwarcie linii Filowskiej (nr 4.) na przełomie lat 50. i 60. Kolejne stacje otwarto dopiero na początku XXI wieku (Park Pobiedy po 15 latach budowy). W kolejnych latach nastąpiła także reorganizacja, linie 3. i 4. połączono na stacji Kuncewskaja, a kolejne stacje przyłączono do rozbudowywanej linii.

Barwa niebieska – jedna z addytywnych barw podstawowych, na kole barw dopełnia barwę żółtą. Zakres światła niebieskiego ma długość fali od ok. 420 do ok. 490 nm.Kurskaja (ros. Курская) – stacja moskiewskiego metra linii Arbacko-Pokrowskiej (kod 046). Nazwana od pobliskiego dworca Kurskiego. Istnieje tutaj możliwość przejścia na stacje Kurskaja linii okrężnej (od 1950 roku) i Czkałowskaja linii Lublinsko-Dmitrowskajej (od 1996 roku). Powstała w drugim etapie budowy metra na odcinku Aleksandrowskij Sad - Kurskaja. Przez 6 lat pełniła funkcję stacji końcowej. Wyjścia prowadzą na ulicę Zemlanoj Wał i Ploszczad Kurskogo Wokzala.


Podstrony: 1 [2] [3] [4]




Warto wiedzieć że... beta

Płytka stacja kolumnowa - rodzaj konstrukcji stacji metra, gdzie hala peronowa składa się z kilku naw rozgraniczonych jednym lub więcej rzędami kolumn. Kolumny nie przenoszą tak dużych sił jak w przypadku stacji typu głębokiego. Niewielka głębokość pozwala na budowę stacji metodą otwartych wykopów.
Kuncewskaja (Кунцевская) – stacja moskiewskiego metra linii Filowskiej (linia 4.) (kod 064), dla której od 2008 roku stanowi stację końcową i linii Arbacko-Pokrowskiej (linia 3.) (kod 210). Nazwa pochodzi od rejonu Kuncewo w zachodnim okręgu administracyjnym Moskwy, gdzie jest położona. Wyjścia prowadzą na ulice Rublowskoje Szosse (pod wiaduktem której stacja jest ulokowana), Mołdawskaja, Małaja Filowskaja i stację kolejową Kuncewo.
Pylonowa stacja metra – rodzaj konstrukcji stacji metra, gdzie hala peronowa składa się z trzech tuneli (centralny i dwa boczne z peronami), rozgraniczonych masywnymi kolumnami (pylonami). Pomiędzy nimi znajdują się przejścia umożliwiające poruszanie się po peronie wyspowym (charakterystycznym dla tej konstrukcji). Stacje takie są preferowane w przypadku trudnych warunków geologicznych, ponieważ niezwykle dobrze zachowują się pod działaniem dużych sił. Jednakże ograniczona liczba przejść między pylonami ogranicza przepustowość.
Metro-2 - nieformalne określenie prawdopodobnie jedynego na świecie tajnego systemu metra w Moskwie. Funkcjonuje on niezależnie od głównej sieci publicznego metra. Określany kryptonimem D-6 (Д-6), zaś od czasu publikacji w 1992 w czasopiśmie "Ogoniok" bardziej znany właśnie jako "Metro-2". System według dostępnych, ale nigdy oficjalnie nie potwierdzonych relacji, składa się z 3 linii przeznaczonych jedynie dla wtajemniczonych członków aparatu władzy, a kontrolowany jest przez służby specjalne (w szczególności, według obecnego podziału zadań, przez Federalną Służbę Ochrony). Według relacji byłego mera Moskwy Gawriła Popowa "Metro-2" użyte zostało w sierpniu 1991 do ewakuacji uczestników tzw. puczu moskiewskiego.
Strogino (ros. Строгино) – stacja moskiewskiego metra linii Arbacko-Pokrowskiej (kod 211). Przez rok służyła jako stacja końcowa linii. Nazwa pochodzi od rejonu Strogino w północno-zachodnim okręgu administracyjnym Moskwy, gdzie jest położona. Wyjścia prowadzą na ulice Marszałka Katukowa, Kułakowa, Tallinskaja i Bulwar Stroginskij.
Linia Sokolniczeskaja (ros. Сокольническая), przed 1990 Kirowsko-Frunzenskaja (ros. Кировско-Фрунзенская) - pierwsza linia metra moskiewskiego oddana do użytku 15 maja 1935. Linia ma długość 26,2 km i liczy 19 stacji. Biegnie od północnego wschodu do południowego zachodu miasta. Na mapie oznaczana numerem 1 i czerwonym kolorem.
Szczołkowskaja (ros. Щёлковская) – stacja moskiewskiego metra linii Arbacko-Pokrowskiej (kod 053). Stanowi wschodni koniec linii zastępując w tej roli stację Pierwomajskaja. Jest jedną z najbardziej zatłoczonych stacji w całym systemie metra. Wyjścia prowadzą na Szosę Szczołkowskoje oraz ulice 9. Parkowaja i Uralskaja.

Reklama