Lincoln Continental Mark Series

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Lincoln Continental Mark Seriessamochód osobowy klasy luksusowej produkowany pod amerykańską marką Lincoln w latach 1960 – 1986 oraz jako Lincoln Mark Series w latach 1986 – 1998.

DOHC (ang. Double OverHead Camshaft - podwójny wałek rozrządu w głowicy) - inaczej zwane "twin cam" - powszechnie w świecie używane rozwiązanie konstrukcyjne silnika tłokowego, w głowicy którego znajdują się dwa wałki rozrządu, przypadające na jeden rząd cylindrów. Jeden z wałków steruje zaworami ssącymi, a drugi wydechowymi. Konstrukcja silnika DOHC, ułatwia zmiany fazy rozrządu, w zależności od prędkości obrotowej i obciążenia silnika. Zawory umieszczone są pod kątem naprzeciw siebie, dają tym samym większą swobodę w kształtowaniu komory spalania. Silnik DOHC umożliwia także zwiększenie liczby zaworów przypadających na cylinder, co wpływa na powiększenie sprawności napełniania i opróżniania cylindra i umożliwia uzyskanie wyższego stopnia sprężania i zmniejszenie oporów przepływu. Dzieje się tak poprzez zwiększenie powierzchni zaworów w stosunku do dostępnej powierzchni w głowicy wynikającej z średnicy cylindra i ew. pochylenia ścianek komory spalania w głowicy. Dzięki zwiększeniu powierzchni przylegania wielu zaworów do głowicy - w stosunku do zaworów pojedynczych o tej samej powierzchni przepływu - poprawia się odprowadzanie ciepła z zaworów. Kolejną zaletą tego rozwiązania jest zmniejszenie bezwładności elementów rozrządu - pojedyncze zawory są mniejsze, mogą mieć cieńsze trzonki i grzybki.Turbosprężarka - maszyna wirnikowa składająca się z turbiny i sprężarki osadzonych na wspólnym wale. Służy do doładowania silnika spalinowego, albo kotła parowego. Turbina jest zasilana spalinami z silnika, a sprężone powietrze przez sprężarkę zasila silnik. Do cylindra wprowadzona jest większa ilość powietrza dzięki czemu wzrasta moc silnika, większy jest też stopień sprężania dzięki czemu rośnie sprawność.

Pierwsza generacja[ | edytuj kod]

Lincoln Continental Mark III - tył

Lincoln Continental Mark III został zaprezentowany po raz pierwszy w 1968 roku.

Ameryka Północna – kontynent o powierzchni 24 242 000 km² (co stanowi 16,3% całkowitej powierzchni lądów na kuli ziemskiej), położony na półkulach: północnej i zachodniej. Do Ameryki Północnej należy Ameryka Środkowa.Lincoln Continental – samochód osobowy klasy luksusowej produkowany pod amerykańską marką Lincoln w latach 1960 – 2002.

Pod koniec lat 60. XX wieku Lincoln podjął decyzję o poszerzeniu swojej linii modelowej o luksusowe coupe opartej na bazie modelu Continental. Model Mark III uzyskał numeryczną nazwę w rzymskiej formie zapisu jako kontynuację wobec modeli Continental Mark Series, choć oferowane były one pod inną marką Continental.

Samochód utrzymano w typowych dla ówczesnych modeli marki kanciastych proporcjach, z prostokątnymi reflektorami w chowanych, obrotowych kloszach. Przód zdobiły przy tym prostkątna, duża chromowana atrapa chłodnicy, a także z tyłu umieszczono zaokrąglone wytłoczenie skrywające koło zapasowe.

Ford Motor Company – amerykański producent samochodów osobowych, SUV-ów, samochodów sportowych, vanów, pickupów i samochodów ciężarowych z siedzibą w Dearborn działający od 1903 roku. Marka współtworzy koncern Ford Motor Company. SOHC (Single Over Head Camshaft) (ang.: dosł: jeden wałek rozrządu w głowicy cylindrów) - skrót ten oznacza silnik z jednym wałkiem rozrządu umieszczonym w głowicy.

Silnik[ | edytuj kod]

  • V8 7.5l 385
  • Dane techniczne[ | edytuj kod]

  • V8 7,5 l (7536 cm³), 2 zawory na cylinder, OHV
  • Układ zasilania: 4-gardzielowy gaźnik
  • Średnica cylindra × skok tłoka: 110,74 × 97,79 mm
  • Stopień sprężania: 10,5:1
  • Moc maksymalna: 370 KM (272 kW) przy 4800 obr./min
  • Maksymalny moment obrotowy: 678 N·m przy 2800 obr./min
  • Rozstaw kół tył/przód: 1575 mm
  • Współczynnik oporu aerodynamicznego nadwozia: 0,55
  • Przełożenie główne: 2,8:1 (opcjonalnie 3,0:1)
  • Najmniejszy promień skrętu: 6,4 m

  • Moment siły (moment obrotowy) siły F względem punktu O – iloczyn wektorowy promienia wodzącego r, o początku w punkcie O i końcu w punkcie przyłożenia siły, oraz siły F:Coupé (z fr. - ścięty) − najczęściej dwubryłowe nadwozie zamknięte samochodu osobowego, posiadające dwoje drzwi i charakteryzujące się bardziej opływową i płaską stylistyką, niż inne typy nadwozia. Często, ze względu na nisko opadającą ku tyłowi linię dachu w środku jest mało miejsca, zwłaszcza dla pasażerów tylnej kanapy, jeśli takowa w ogóle jest w samochodzie.

    Druga generacja[ | edytuj kod]

    Lincoln Continental Mark IV - tył

    Lincoln Continental Mark IV został zaprezentowany po raz pierwszy w 1972 roku.

    Druga generacja linii modelowej Continental Mark Series przeszła ewolucyjny zakres modyfikacji, zyskując większe i masywniejsze nadwozie, przy jednocześnie smuklejszych proporcjach karoserii. Zwiększenie się wymiarów było widać szczególnie po wyraźnie dłuższej masce, a także wyraźniej zarysowanych błotnikach.

    Charakterystycznym elementem wyglądu Continentala Mark IV pozostały duże, prostokątne reflektory montowane na chowanych, obrotowych kloszach, a także wytłoczenie skrywające koło zapasowe znajdujące się przy tylnej krawędzi klapy bagażnika.

    V8 – silnik widlasty o ośmiu cylindrach umieszczonych w dwóch rzędach w skrzyni korbowej, kąt rozwarcia między nimi wynosi najczęściej 90°, istnieją także konstrukcję o mniejszym rozwarciu. Wszystkie osiem tłoków przekazuje siłę nacisku na wspólny wał korbowy. Kolejność zapłonu dla czterosuwowego silnika V8 to 1-5-4-8-6-3-7-2.Wat – jednostka mocy lub strumienia energii w układzie SI (jednostka pochodna układu SI), oznaczana symbolem W. Nazwa wat pochodzi od nazwiska brytyjskiego inżyniera i wynalazcy Jamesa Watta.

    Silnik[ | edytuj kod]

  • V8 7.5l 385
  • Dane techniczne[ | edytuj kod]

  • V8 7,5 l (7536 cm³), 2 zawory na cylinder, OHV
  • Układ zasilania: gaźnik 4-gardzielowy
  • Średnica cylindra × skok tłoka: 110,74 mm × 97,79 mm
  • Stopień sprężania: 8,0:1
  • Moc maksymalna: 211 KM (155 kW) przy 4400 obr./min
  • Maksymalny moment obrotowy: 458 N·m przy 2800 obr./min
  • Rozstaw kół tył/przód: 1603/1600 mm
  • Współczynnik oporu aerodynamicznego nadwozia: 0,55
  • Przełożenie główne: 2,75:1 (opcjonalnie 3,00:1)

  • Gaźnik (karburator) – urządzenie wytwarzające mieszankę paliwowo-powietrzną o odpowiednim składzie w silnikach spalinowych o zapłonie iskrowym. W gaźniku następuje dozowanie paliwa, jego odparowanie i wymieszanie oparów paliwa z powietrzem, a następnie dostarczenie odpowiedniej ilości wytworzonej mieszanki poprzez kolektor dolotowy do cylindra. Gaźnik jest częścią układu zasilania silnika spalinowego.Continental Mark Series – samochód osobowy klasy pełnowymiarowej produkowany pod amerykańską marką Continental w latach 1955 – 1960.


    Podstrony: 1 [2] [3] [4]




    Warto wiedzieć że... beta

    Samochód osobowy – pojazd samochodowy przeznaczony konstrukcyjnie do przewozu pasażerów, zdolny do przewożenia nie więcej niż dziewięciu osób, wraz z kierowcą, oraz ich bagażu. Dopuszczalna masa całkowita samochodu osobowego wynosi 3500 kg. Do kierowania samochodem osobowym uprawnia w Polsce prawo jazdy kategorii B.
    Niutonometr, N·m – jednostka momentu pary sił w układzie SI. Nazwa "Niutonometr" jest nazwą uproszczoną i zwyczajową. W mechanice poprawna nazwa jednostki to "Niuton razy metr".

    Reklama