LightWave 3D

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

LightWaveprogram do tworzenia grafiki 3D, stworzony przez firmę NewTek. LightWave jest wykorzystywany w wielu produkcjach filmowych, reklamach, grach oraz mniejszych pracach. Początkowo program (właściwie to programy, ponieważ oba moduły zostały stworzone niezależnie przez innych programistów) LightWave był dostępny wyłącznie na komputery Amiga, potem także na platformę Silicon Graphics, a w roku 1995 został przeniesiony na platformę PC oraz Macintosh.

LScript to język skryptowy opracowany przez firmę NewTek – producenta programu do tworzenia grafiki trójwymiarowej – LightWave 3D. Język ten służy pisaniu wtyczek do tego programu. LightWave 3D może być interpreterem, jak i kompilatorem dla skryptów napisanych w LScript.Grafika 3D (grafika trójwymiarowa) – nazwa jednej z dziedzin grafiki komputerowej, zajmującej się głównie wizualizacją obiektów trójwymiarowych. Nazwa pochodzi od angielskiego sformułowania Three-Dimensional Graphics.

Składa się z dwóch osobnych programów:

  • Modeler używany jest do tworzenia obiektów.
  • Layout służy do ustawiania sceny, animowania i renderowania.
  • LightWave 3D posiada swój własny język skryptowy LScript, który umożliwia dostęp do prawie wszystkich funkcji programu. Od wersji 11 NewTek dodał także obsługę języka skryptowego Python. Dzięki temu dla LightWave opracowano wiele wtyczek, takich jak: FPrime, Kray czy HD Instance. Rozszerzają one możliwości pakietu o wiele jeszcze niedostępnych opcji lub stanowią alternatywę dla domyślnych rozwiązań (np. Kray jest alternatywnym rendererem). W sieci znaleźć można bardzo wiele innych, często darmowych, wtyczek.

    Python – język programowania wysokiego poziomu ogólnego przeznaczenia i rozbudowanym pakiecie bibliotek standardowych, którego ideą przewodnią jest czytelność i klarowność kodu źródłowego. Jego składnia cechuje się przejrzystością i zwięzłością.Macintosh (dla nowszych modeli przyjmuje się nazwę Mac) – komputer osobisty firmy Apple, rynkowy następca komputera o nazwie Lisa.

    Wszystkie skróty klawiszowe i rozkład przycisków w panelach bocznych interfejsu (sidebarach) jest w pełni konfigurowalny. Umożliwia to dostosowanie programu do sposobu pracy.

    Dzięki oddzieleniu modeli od scen można bardzo łatwo aktualizować jednocześnie wiele obiektów w scenie. Pozwala to też zachować przejrzystość sceny oraz większą nad nią kontrolę. Niestety przez to nie można animować edycji obiektu w Layoucie. Jedynym wyjściem jest tu używanie morfingu lub deformacji, które jednak nie zastąpią pełnej edycji. Z tego powodu od wersji 9.0 dokonywane jest stopniowe udostępnienie narzędzi modelowania w module Layout, co ma upodobnić pracę z programem do pracy w innych pakietach.

    Internet (skrótowiec od ang. inter-network, dosłownie "między-sieć") – ogólnoświatowa sieć komputerowa, określana również jako sieć sieci. W znaczeniu informatycznym Internet to przestrzeń adresów IP przydzielonych hostom i serwerom połączonym za pomocą urządzeń sieciowych, takich jak karty sieciowe, modemy i koncentratory, komunikujących się za pomocą protokołu internetowego z wykorzystaniem infrastruktury telekomunikacyjnej.Gra komputerowa (gra wideo, ang. video game) – rodzaj oprogramowania komputerowego przeznaczonego do celów rozrywkowych bądź edukacyjnych (rozrywka interaktywna) i wymagającego od użytkownika (gracza) rozwiązywania zadań logicznych lub zręcznościowych. Gry komputerowe mogą być uruchamiane na komputerach osobistych, specjalnych automatach, konsolach do gry, telewizorach, telefonach komórkowych oraz innych mobilnych urządzeniach, nazywanych łącznie platformami sprzętowymi. Zadania stawiane przed graczem w grach komputerowych różnią się w zależności od gatunku i mogą polegać na przykład na rozwiązaniu zadania logicznego, eliminacji wirtualnych przeciwników czy też rywalizacji ze sztuczną inteligencją bądź innymi graczami (gra wieloosobowa); interaktywna rozrywka w celach zawodowych nosi nazwę sportu elektronicznego.

    Linki zewnętrzne[ | edytuj kod]

  • https://www.lightwave3d.com - oficjalna strona LightWave 3D
  • http://www.newtek.com - strona producenta LightWave
  • http://www.lightwiki.com/Main_Page - LightWiki




  • Warto wiedzieć że... beta

    Silicon Graphics, Incorporated (SGI) to firma znana głównie z produkcji wysokiej klasy sprzętu komputerowego przeznaczonego do produkcji grafiki komputerowej - głównie grafiki trójwymiarowej oraz obróbki obrazu wideo. Firmę założył w 1982 roku wraz z dziesięcioma studentami Jim Clark - profesor z Uniwersytetu Stanford. Początkowo ze swoimi pionierskimi jak na początek lat 80. pomysłami zwrócił się do firm takich jak Hewlett-Packard czy Digital, jednak nie były one zainteresowane wykupieniem patentu. Jim Clark opuścił SGI w 1993 roku i wspólnie z Markiem Andreessenem (współtwórcą przeglądarki Mosaic) założył firmę Netscape. Przy projektowaniu komputerów SGI Indigo, Indy oraz O2 pracował Polak Marek Hołyński.
    Oprogramowanie (ang. software) – całość informacji w postaci zestawu instrukcji, zaimplementowanych interfejsów i zintegrowanych danych przeznaczonych dla komputera do realizacji wyznaczonych celów. Celem oprogramowania jest przetwarzanie danych w określonym przez twórcę zakresie. Oprogramowanie to dział informatyki. Oprogramowanie jest synonimem terminów program komputerowy oraz aplikacja, przy czym stosuje się go zazwyczaj do określania większych programów oraz ich zbiorów.
    Scena – przestrzeń (podwyższenie) w budynku teatralnym przeznaczone dla wystawiania utworów, usytuowana powyżej widowni i oddzielona od niej kurtyną, odpowiednio wyposażona pod względem technicznym, stanowiąca miejsce gry aktorów. Część sceny wysunięta przed kurtynę nosi nazwę proscenium.

    Reklama