Kontroler ruchu naziemnego

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Kontroler ruchu naziemnego (ang. GND - Ground Controller) – kontroler ruchu lotniczego pełniący służbę służba kontroli ruchu lotniczego wobec statków powietrznych znajdujących się na polu manewrowym lotniska kontrolowanego.

Droga kołowania – pas wytyczony na powierzchni lotniska, pozwalający samolotom lub śmigłowcom na toczenie się pomiędzy hangarem, drogą startową, terminalem lub innymi instalacjami lotniska. Drogi kołowania często są utwardzone (betonowe lub asfaltowe); inaczej jest na mniejszych lotniskach, gdzie drogi kołowania są często trawiaste, gruntowe lub żwirowe.Droga startowa (ang. runway) – to zasadnicza część pola wzlotów lotniska o sztucznej utwardzonej nawierzchni (betonowej, asfaltowo-betonowej) lub, na mniejszych lotniskach, naturalnej (trawiastej znanej również jako darniowej, żwirowej), przeznaczona do startów i lądowań samolotów (rzadziej śmigłowców). Długość drogi startowej na lotnisku powinna wystarczać na:

Jego zadaniem jest zapobieganie kolizjom statków powietrznych między sobą oraz pomiędzy statkiem powietrznym i pojazdami lub innymi przeszkodami na polu manewrowym.

Zwykle obszar odpowiedzialności kontrolera ruchu naziemnego stanowią drogi kołowania. Przed zajęciem przez statek powietrzny drogi startowej przekazywany jest on pod opiekę kontrolerowi lotniska (TWR - "tower", czyli tzw. "wieża"). Dla statków powietrznych przylatujących kontroler pełni swą służbę zwykle od momentu opuszczenia przez nie drogi startowej do momentu dojazdu na stanowisko postojowe lub wjazdu na płytę postojową (tam na niektórych lotniskach pełniona jest służba przez tzw. kontrolerów płyty postojowej - apron controllers, która nie jest już służbą kontroli ruchu lotniczego).





Reklama