• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Konkurs Piosenki Eurowizji 2004



    Podstrony: [1] 2 [3] [4] [5]
    Przeczytaj także...
    Węgry zadebiutowały na Konkursie Piosenki Eurowizji w 1994 roku podczas 39. edycji festiwalu. Reprezentanci kraju wybierani są wewnętrznie lub podczas krajowych eliminacji. Od czasu debiutu konkursem zajmuje się publiczny nadawca telewizyjny – Magyar Televízió (MTV).Everyway That I Can (tur.: Sen üzülme diye) – singel tureckiej wokalistki Sertab Erener, napisany przez nią samą we współpracy z Demirem Demirkanem, nagrany i wydany w 2003 roku, umieszczony na ósmym albumie studyjnym artystki pt. No Boundaries z 2004 roku.
    Kontrowersje[ | edytuj kod] Podejrzenia o plagiat
    Zespół Tie Break podczas występu w finale konkursu

    Dzień po wygraniu austriackich selekcji eurowizyjnych song.null.vier przez zespół Tie Break, twórcy zwycięskiej piosenki „Du bist” zostali oskarżeni o popełnienie plagiatu utworu „Für dich” Yvonne Catterfield. Zdobywcy drugiego miejsca podczas eliminacji, duet Waterloo & Robinson, domagali się także dyskwalifikacji trio (tj. Stefana di Bernardo, Tommy’ego Pegrama i Thomasa Elzenbaumera) ze względu na nieregulaminowy czas trwania zwycięskiej propozycji (3:08), jednak krajowy nadawca Österreichischer Rundfunk (ORF) nie zareagował na ich skargi, dopuszczając zespół do udziału w konkursie. Niedługo potem reprezentanci przyznali, że nie otrzymali żadnego wsparcia finansowego ani promocyjnego od stacji oraz swojej wytwórni płytowej i sami musieli opłacać wszystkie koszta związane z przygotowaniem do występu w widowisku.

    Nieistniejące już państwo Serbia i Czarnogóra brało udział w konkursie Eurowizji dwukrotnie, debiutując w roku 2004.Irlandia uczestniczy w Konkursie Piosenki Eurowizji w 1965 roku. Od czasu debiutu konkursem w kraju zajmuje się irlandzki nadawca publiczny Raidió Teilifís Éireann (RTÉ).

    Po opublikowaniu izraelskiej propozycji „Le-ha’aminDawida D’Ora twórcy piosenki zostali oskarżeni przez wokalistkę Rachel Wollstein o naruszenie praw autorskich. Zdaniem wokalistki, utwór, który zgłosiła do krajowych eliminacji dla reprezentanta, nieznacznie różnił się od zwycięskiej propozycji autorstwa D’Ora i Offera Me’iriego. Artysta zaprzeczył doniesieniom, przyznając, że nie inspirował się jej kompozycją w tworzeniu utworu. Podobne stanowisko wyraziła wytwórnia płytowa piosenkarza.

    één - to pierwszy kanał telewizji publicznej we Flandrii. Jest częścią VRT. Założony został w 1953 roku. W ostatnich latach wygrał konkurencję z największą stacją komercyjną vtm, głównie za sprawą wprowadzenia do ramówki większej liczby programów dla masowego odbiorcy. Należy do niej 31% rynku. Reklamy zgodnie z prawem belgijskim mogą być wyświetlane w stacji publicznej jedynie między programami. Wszystkie programy obce wyświetlane są z napisami, czasem także wypowiedzi w dialektach, które jeszcze zachowały się na flamandzkiej prowincji.Télé Monte Carlo (TMC) – główny nadawca telewizyjny z Monako, członek Europejskiej Unii Nadawców oraz podmiot odpowiedzialny za wystawianie reprezentacji Monako do Konkursu Piosenki Eurowizji. Choć TMC powstało w 1954 pod patronatem ówczesnego księcia Monako Rainiera III, od początku swego istnienia działa jako stacja prywatna. Rząd Monako posiada obecnie tylko 20% udziałów, natomiast pozostałe należą do francuskich grup mediowych AB Groupe (40%) i TF1 Group (40%). TMC nadaje jeden kanał telewizyjny, noszący taką samą nazwę jak firma. Jest on dostępny w Monako i całej Francji w naziemnym przekazie cyfrowym, a w księstwie i na południu Francji również w przekazie analogowym. Ponadto kanał wchodzi w skład czterech francuskich platform cyfrowych.
    Inne incydenty

    Po koncercie półfinałowym firma telekomunikacyjna Digame poinformowała o problemach technicznych dotyczących błędów z przyjmowaniem głosów telefonicznych od telewidzów z Monako oraz SMS-owych z Chorwacji. Organizatorzy zapewnili jednak, że incydent nie wpłynął znacznie na ostateczne wyniki półfinału, nieznacznie zmieniły się jedynie miejsca krajów, które nie zakwalifikowały się do rundy finałowej.

    BBC Radio 2 – najpopularniejsza stacja radiowa w Wielkiej Brytanii, należąca do nadawcy publicznego - BBC. Powstała w 1967, w wyniku podziału dotychczasowej stacji BBC Light Programme. Radio 2 jest najsłabiej sformatowaną spośród rozgłośni BBC - w zasadzie jej podstawową grupę odbiorców mają stanowić ludzie w średnim wieku słuchający głównie popu, ale w ramówce jest obecnych także szereg innych gatunków, jak jazz, muzyka poważna i sakralna.Bosanskohercegovačka radiotelevizija (BHRT, Radio i Telewizja Bośni i Hercegowiny) – bośniacki publiczny nadawca radiowo-telewizyjny, produkujący kanały o zasięgu ogólnokrajowym: telewizję BHT1 i radio BH Radio 1. Ponadto BHRT pełni funkcję organizacji "parasolowej" dla publicznych nadawców działających w obu częściach składowych Bośni i Hercegowiny. Są to RTVFBiH (obsługujący Federację Bośni i Hercegowiny i nadający w językach bośniackim i chorwackim) oraz RTRS (obsługujący Republikę Serbską i nadający wyłącznie w języku serbskim). W latach 1992-1998 nosiła nazwę Radiotelevizija Bosne i Hercegovine, w skrócie RTVBiH z której powstało RTV Sarajevo, w skrócie RTVS. RTVBiH (znany też jako Publiczny Radiowo-telewizyjny Serwis Bośni i Hercegowiny, PBSBiH) był członkiem Europejskiej Unii Nadawców.

    Tuż przed prezentacją słoweńskiego duetu Platin turecki nadawca przez pomyłkę rozpoczął nadawanie reklam, przez co występ pary nie został pokazany tureckim telewidzom i nie otrzymał ostatecznie żadnego punktu z kraju.

    Przed prezentacją głosów w finale zaprezentowano geograficzne kontury danego państwa. Z powodu nierozstrzygniętego sporu o Cypr Północny turecki nadawca nie pokazał Cypru na mapie.

    Kraje uczestniczące[ | edytuj kod]

    Termin nadsyłania zgłoszeń przez krajowych nadawców minął 1 grudnia 2003. W grudniu EBU opublikowała listę 36 państw, które zdecydowały się wziąć udział w konkursie. W stawce konkursowej zadebiutowali nadawcy z: Albanii, Andory, Białorusi oraz Serbii i Czarnogóry.

    Stambuł (tur. İstanbul) – największe i najludniejsze miasto Turcji i jej centrum kulturalne, handlowe oraz finansowe. Rozciąga się od północnego wybrzeża morza Marmara po obu stronach Bosforu, cieśniny morskiej między Morzem Śródziemnym a Morzem Czarnym. Położenie zarówno w europejskiej Tracji, jak i azjatyckiej Anatolii sprawia, że Stambuł jest jedną z dwóch (obok rosyjskiego miasta Magnitogorsk) metropolii świata znajdujących się na dwóch kontynentach.RÚV (do 31 marca 2011 r. Sjónvarpið - pol. Telewizja) – islandzki kanał telewizyjny należący do Ríkisútvarpið. Rozpoczął nadawanie w 1966 roku. Kanał nadaje głównie programy informacyjne, sportowe, programy dla dzieci i filmy amerykańskie, brytyjskie i nordyckie. Jego najbardziej popularne programy to skecz Spaugstofan, oraz Fréttir (wiadomości).

    Początkowo brak udziału zadeklarowała telewizja z Monako, jednak na początku stycznia potwierdziła powrót do stawki konkursowej po 25 latach przerwy. Oprócz tego, w mediach pojawiały się także informacje o planowanym starcie debiutującego nadawcy z Armenii oraz o powrocie telewizji z Węgier i Luksemburga. Wszystkie doniesienia zostały jedno zdementowane przez lokalne stacje publiczne. Sprawa udziału luksemburskiego nadawcy w widowisku była rozpatrywała w krajowym parlamencie, jednak nadawca wycofał się z uczestnictwa z powodu zbyt wysokiej składki, którą miałby zapłacić za dołączenie do stawki konkursowej imprezy.

    Malta uczestniczy w Konkursie Piosenki Eurowizji od 1971 roku. Od czasu debiutu festiwalem w kraju zajmuje się maltański nadawca publiczny PBS.Televisión Española (TVE) − hiszpańska telewizja publiczna, nadająca od 1956. Wchodzi w skład grupy RTVE, której zadaniem jest przygotowanie programu radiowego i telewizyjnego na terenie Hiszpanii. TVE finansowana jest z wpływów z dotacji publicznych. Od stycznia 2010 roku nie nadaje reklam.

    Wyniki[ | edytuj kod]

    Półfinał[ | edytuj kod]

  • Koncert rozpoczął się 12 maja o godz. 21:00 czasu środkowoeuropejskiego.
  • Legenda:

         Kraje zakwalifikowane do finału Tabela punktacyjna półfinału

    Głosowanie telewidzów zostało uruchomione po wykonaniu ostatniego konkursowego utworu i trwało łącznie dziesięć minut, dwa razy dłużej niż w roku poprzednim. Każdy głosujący mógł zagłosować z jednego telefonu maksymalnie 20 razy; wszystkie kraje musiały powołać także komisję jurorską, która oddawała swoje głosy, brane pod uwagę wyłącznie podczas problemów technicznych z przyjęciem punktacji telewidzów.

    Bośnia i Hercegowina debiutowała w Konkursie Piosenki Eurowizji w 1993 roku, po tym, jak zajęła drugie miejsce w rundzie kwalifikacyjnej "Kvalifikacija za Millstreet". Później brała udział w każdym konkursie, oprócz roku 1998 i 2000 z powodu za niskich wyników, kolejno, w 1997 i 1999.Francja uczestniczy w Konkursie Piosenki Eurowizji od samego początku, czyli od 1956 roku. Od czasu debiutu konkursem w kraju zajmował się francuski nadawca publiczny RTF, który w 1964 roku został zastąpiony kanałem ORTF. Od 1975 do 1982 roku za francuskie przygotowania do festiwalu odpowiedzialna była telewizja TF1, od 1983 do 1992 – France 2, a od 1993 do 1998 – Antenne 2. Od 1999 roku za konkurs w kraju odpowiada kanał France 3.

    Finał[ | edytuj kod]

    Legenda:

         Zwycięzca

         Zdobywca drugiego miejsca

         Zdobywca trzeciego miejsca Tabela punktacyjna finału

    Podobnie jak w półfinale, głosowanie telewidzów zostało uruchomione po wykonaniu ostatniego konkursowego utworu i trwało łącznie dziesięć minut, dwa razy dłużej niż w roku poprzednim, każdy głosujący mógł zagłosować z jednego telefonu maksymalnie 20 razy, wszystkie kraje musiały powołać także komisję jurorską, która oddawała swoje głosy, brane pod uwagę wyłącznie podczas problemów technicznych z przyjęciem punktacji telewidzów. W rundzie finałowej swoje punktacje musiały oddać wszystkie uczestniczące kraje, nawet te niezakwalifikowane do stawki finałowej. Kolejność ogłaszania głosów w finale została uporządkowana alfabetycznie, według kodu ISO. Wszystkie kraje przyznały łącznie 2088 punktów.

    Vlaamse Radio- en Televisieomroep (VRT) – belgijski publiczny nadawca radiowo-telewizyjny produkujący programy w języku niderlandzkim. Istnieje od 1930, przy czym obecna nazwa jest stosowana od 1991. Obecnie VRT nadaje 2 kanały telewizyjne i 10 radiowych. Wspomniane telewizje to één, główna niderlandzkojęzyczna stacja w Belgii, oraz dzielące jeden kanał stacje: dziecięca Ketnet i kulturalna Canvas. Jego francuskojęzycznym odpowiednikiem jest RTBF.25. Konkurs Piosenki Eurowizji odbył się 19 kwietnia 1980 roku w Holenderskim Centrum Kongresowym NCC w Hadze, został zorganizowany przez holenderskiego nadawcę publicznego NOS. Prowadzącą koncert finałowy była Marlous Fluitsma, którą za kulisami wspierał Hans van Willigenburg.

    Legenda:

         Zwycięzca

    Podstrony: [1] 2 [3] [4] [5]



    w oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0, autorzy, historia, edycja)

    Warto wiedzieć że... beta

    Cypr (Republika Cypryjska) – państwo położone na wyspie Cypr leżącej we wschodniej części Morza Śródziemnego u wybrzeży Turcji, Syrii i Libanu. Od 1 maja 2004 roku jest członkiem Unii Europejskiej.
    Turcja uczestniczy w Konkursie Piosenki Eurowizji od 1975 roku. Od czasu debiutu, festiwalem w kraju zajmuje się turecki nadawca publiczny Türkiye Radyo Televizyon Kurumu (TRT).
    Ataköy Atletizm Salonu – hala sportowa przeznaczona do lekkoatletyki, zlokalizowana w dzielnicy Bakırköy w Stambule, w sąsiedztwie obiektu Sinan Erdem.
    Artur Orzech (ur. 22 lutego 1964 w Jeleniej Górze) – polski dziennikarz muzyczny, prezenter radiowy i telewizyjny, konferansjer.
    Sir Michael Terence Wogan (ur. 3 sierpnia 1938 w Limerick, zm. 31 stycznia 2016 w Taplow) – irlandzki prezenter telewizyjny, wieloletni komentator Konkursu Piosenki Eurowizji dla BBC. Prezenter Konkursu Piosenki Eurowizji w 1998. Odznaczony Orderem Imperium Brytyjskiego.
    Litwa uczestniczy w Konkursie Piosenki Eurowizji od 1994 roku. Od czasu debiutu festiwalem w kraju zajmuje się litewski nadawca publiczny Lietuvos Nacionalinis Radijas ir Televizija (LRT).
    Sanda Ladoși (ur. 2 stycznia 1970 w Târgu Mureș) – rumuńska wokalistka, reprezentantka Rumunii podczas 49. Konkursu Piosenki Eurowizji w 2004 roku.

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.098 sek.