Kolej Massaua - Asmara

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
.mw-parser-output td.lk{background-color:#f8f9fa;position:relative;padding:0;width:20px;height:20px;vertical-align:top;background-size:20px;background-repeat:repeat-y}.mw-parser-output td.lk>img{background-color:#f9f9f9}.mw-parser-output td.lk>div{position:absolute;left:0;top:0;padding:0}.mw-parser-output td.lkELC{background-image:url("//upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/58/BSicon_eELC.svg/20px-BSicon_eELC.svg.png")}.mw-parser-output td.lkexELC{background-image:url("//upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/8e/BSicon_exBL.svg/20px-BSicon_exBL.svg.png")}.mw-parser-output td.lkSTR{background-image:url("//upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/3c/BSicon_STR.svg/20px-BSicon_STR.svg.png")}.mw-parser-output td.lkexSTR{background-image:url("//upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c3/BSicon_exSTR.svg/20px-BSicon_exSTR.svg.png")}.mw-parser-output td.lkLSTR{background-image:url("//upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/1f/BSicon_LSTR.svg/20px-BSicon_LSTR.svg.png")}.mw-parser-output td.lkexLSTR{background-image:url("//upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/69/BSicon_exLSTR.svg/20px-BSicon_exLSTR.svg.png")}.mw-parser-output td.lktSTR{background-image:url("//upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/56/BSicon_tSTR.svg/20px-BSicon_tSTR.svg.png")}.mw-parser-output td.lkextSTR{background-image:url("//upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a7/BSicon_extSTR.svg/20px-BSicon_extSTR.svg.png")}.mw-parser-output td.lkuSTR{background-image:url("//upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a3/BSicon_uSTR.svg/20px-BSicon_uSTR.svg.png")}.mw-parser-output td.lkuexSTR{background-image:url("//upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/6e/BSicon_uexSTR.svg/20px-BSicon_uexSTR.svg.png")}.mw-parser-output td.lkuLSTR{background-image:url("//upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/06/BSicon_uLSTR.svg/20px-BSicon_uLSTR.svg.png")}.mw-parser-output td.lkuexLSTR{background-image:url("//upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/2e/BSicon_uexLSTR.svg/20px-BSicon_uexLSTR.svg.png")}.mw-parser-output td.lkutSTR{background-image:url("//upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b5/BSicon_utSTR.svg/20px-BSicon_utSTR.svg.png")}.mw-parser-output td.lkuextSTR{background-image:url("//upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/36/BSicon_uextSTR.svg/20px-BSicon_uextSTR.svg.png")}.mw-parser-output td.lkvSTR{background-image:url("//upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/4f/BSicon_vSTR.svg/20px-BSicon_vSTR.svg.png")}.mw-parser-output td.lkevSTR{background-image:url("//upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f9/BSicon_evSTR.svg/20px-BSicon_evSTR.svg.png")}.mw-parser-output td.lkxvSTR{background-image:url("//upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b5/BSicon_xvSTR.svg/20px-BSicon_xvSTR.svg.png")}.mw-parser-output td.lkexvSTR{background-image:url("//upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/76/BSicon_exvSTR.svg/20px-BSicon_exvSTR.svg.png")}.mw-parser-output td.lkvLSTR{background-image:url("//upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f5/BSicon_vLSTR.svg/20px-BSicon_vLSTR.svg.png")}.mw-parser-output td.lkvLSTR-{background-image:url("//upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/fe/BSicon_vLSTR-.svg/20px-BSicon_vLSTR-.svg.png")}.mw-parser-output td.lkvL-STR{background-image:url("//upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/81/BSicon_v-LSTR.svg/20px-BSicon_v-LSTR.svg.png")}.mw-parser-output td.lkkm{text-align:right;vertical-align:middle;padding:0 .5em!important;font-size:80%;white-space:nowrap;background-color:#f8f9fa}.mw-parser-output td.lkopis{padding-left:2px!important}

Kolej Massaua — Asmara – jedyna czynna linia kolejowa na terenie Erytrei. Zbudowana w okresie włoskiej kolonizacji, pomiędzy latami 1887 a 1932. Stanowiła w tym okresie doniosłe osiągnięcie inżynierskie ze względu na dużą różnicę wysokości między stacjami końcowymi i poprowadzenie trasy przez trudne górskie rejony.

Agordat, albo Akordat - miasto w zachodniej Erytrei; liczy 32 tys. mieszkańców (2006). Położona w dolinie epizodycznej rzeki Barka. Ośrodek handlu bydłem i sorgo.FIAT, Fabbrica Italiana di Automobili Torino – włoski koncern motoryzacyjny, mający swą siedzibę w Turynie. Znany głównie z produkcji pod swoją marką popularnych samochodów osobowych i dostawczych.

Z powodu wielu zniszczeń spowodowanych w latach 60. przez działania wojenne między Erytreą i Etiopią zawieszono jej działanie w 1978. W latach 1992 i 2003 została wyremontowana i przywrócona do działania.

Historia[ | edytuj kod]

Budowa[ | edytuj kod]

Konstrukcja linii kolejowej została podjęta dla połączenia stolicę Asmarę z głównym portem Erytrei, Massauą.

Etiopia (Federalna Demokratyczna Republika Etiopii – w języku amharskim ኢትዮጵያ, ye-Ītyōṗṗyā Fēdēralāwī Dīmōkrāsīyāwī Rīpeblīk), dawniej Abisynia – państwo położone we wschodniej Afryce. Od południa graniczy z Kenią, na zachodzie z Sudanem i Sudanem Południowym, na wschodzie z Dżibuti i Somalią, a na północnym wschodzie z Erytreą.Massaua (także: Massawa, Mitsiwa) – port morski nad Morzem Czerwonym, znajdujący się w Erytrei. Położony jest na dwóch wyspach i stałym lądzie, połączonych ze sobą groblami. Massaua jest stolicą prowincji Semien Kej Bahri oraz czwartym co do wielkości miastem w kraju. Miasto przez wiele wieków należało do Etiopczyków, Egipcjan, Turków osmańskich, Włochów i Brytyjczyków.

Pierwszym powstałym odcinkiem była linia kolejowa Massaua — Saati wytyczona dla celów wojskowych w latach 1887‒1888. Jej łączna długość wynosiła 26,885 km. Dalsza budowa postępowała odcinkami z powodu trudnego ukształtowania terenu i okresowych braków finansowych.

W 1905 powstała nowa stacja obsługująca Massauę w pobliskiej miejscowości Taulud dla lepszej obsługi ruchu pasażerskiego, natomiast Asmara została osiągnięta w 1911. Ukończono też wtedy budowę dworca kolejowego.

Keren (dawniej Cheren) – miasto w północnej Erytrei, na płaskowyżu, na wysokości 1372 m; liczy 87 tys. mieszkańców (2006). Stolica regionu Anseba. Trzecie co do wielkości miasto kraju. Ośrodek handlowo-usługowy regionu sadowniczo-warzywnego oraz hodowli zwierząt; olejarnie; młyny zbożowe, węzeł drogowy; fort (XIX wiek).

Pierwsze lata działania[ | edytuj kod]

W krótkim czasie linia zaczęła być intensywnie wykorzystywana w transporcie tak pasażerskim jak i towarowym. Dalszy rozwój linii został napędzony otwarciem w 1923 odcinka AsmaraKeren, przedłużonego następnie do Agordat, która połączyła stolicę z położonym na zachodzie kraju rolniczym regionem.

Od 1934 obok lokomotyw parowych na trasie zaczęły kursować lokomotywy spalinowe produkcji FIATa, co pozwoliło na znaczne obniżenie czasów przejazdu.

Okres brytyjski i etiopski[ | edytuj kod]

W 1941 Erytrea została zajęta przez Brytyjczyków. W czasie ich obecności do 1952 zostały zakupione nowe lokomotywy spalinowe, jednak wskutek braków inwestycyjnych linia zaczęła niszczeć.

W okresie walk pomiędzy wojskami etiopskimi Dergu, a Frontu Wyzwolenia Frontu Erytejskiego linia kolejowa była wielokrotnie przerywana i plądrowana. Wskutek rozległych zniszczeń zawieszono jej działanie w 1978.

Lokomotywa klasy 440 na odcinku Arbaroba — Asmara

Odnowienie[ | edytuj kod]

Od momentu odzyskania niepodległości przez Erytreę w 1993 linia kolejowa została uznana za jeden z filarów potwierdzenia świadomości narodowej narodu erytrejskiego i z tego powodu natychmiast pojawiły się projekty rekonstrukcji.

Całość trasa została odnowiona w roku 2003, jednak ze względu na brak nowego taboru jest wykorzystywana przede wszystkim w celach turystycznych.

Bibliografia[ | edytuj kod]

  • Stefano Maggi: Le ferrovie nell’Africa italiana: aspetti economici, sociali e strategici, relazione presentata al seminario Nineteenth century transport history. Current trends and new problems.
  • Gian Guido Turchi, Treni italiani d'Eritrea, Editrice Trasporti su Rotaie, 2003.
  • G. Salvadei: Le comunicazioni ferroviarie in Eritrei. In: L’Agricoltura coloniale 1932.




  • Reklama