• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Katastrofa lotu Tuninter 1153



    Podstrony: [1] [2] 3 [4]
    Przeczytaj także...
    Bari – miasto i gmina w południowych Włoszech, położone nad Adriatykiem. Bari jest stolicą prowincji Bari i regionu Apulia. W styczniu 2009 ludność miasta wynosiła 320,15 tys. mieszkańców, cały zespół miejski Bari liczy ok. 1,5 mln mieszkańców.Sycylia (wł., łac. Sicilia, w starożytności Trinacria) – największa wyspa na Morzu Śródziemnym (25 710 km²), leżąca na południowy zachód od Półwyspu Apenińskiego, od którego oddziela ją wąska Cieśnina Mesyńska. Zamieszkuje ją około 5 milionów mieszkańców.
    Przyczyny katastrofy[ | edytuj kod]
    Trasa lotu 1153

    Końcowy raport na temat katastrofy lotu Tuninter 1153 wskazywał następujące przyczyny:

  • błędy obsługi naziemnej, która zamontowała niewłaściwy model paliwomierza;
  • błędy w dokumentacji samolotu - z niewyjaśnionych przyczyn instrukcje dla mechaników Tuninter zawierały informację, że modele paliwomierzy 2250 i 2500 można stosować zamiennie.
  • błędy załogi samolotu. Dokładnie ta sama załoga lądowała w Tunisie w wieczór przed dniem katastrofy i wtedy zgłosiła mechanikom problem z paliwomierzem. Gdy następnego ranka załoga przygotowywała się do startu w lot do Bari, kapitan zauważył, że ilość paliwa jest znacznie większa niż poprzedniego wieczora, choć załoga jeszcze nie dotankowywała samolotu. Obsługa naziemna zasugerowała, że poprzednia załoga zatankowała paliwo, choć w międzyczasie samolot nie wykonywał żadnych lotów. Kapitan zaakceptował to wytłumaczenie; jednak, w takim przypadku w kokpicie samolotu powinien znaleźć się stosowny kwit potwierdzający dotankowanie maszyny - ale załoga nie mogła go znaleźć. Teoretycznie, piloci powinni w tym momencie przerwać przygotowania do startu i wyjaśnić różnicę w poziomie paliwa, zamiast tego jednak zaakceptowali wyjaśnienie obsługi, że kwit zabrała poprzednia załoga (co byłoby wbrew przepisom). Podczas postoju w Bari, załoga uzupełniała paliwo; żaden z pilotów nie zwrócił uwagi na fakt, że ilość dotankowanego paliwa według wskazań paliwomierza wyraźnie różni się od tej podawanej przez dystrybutor. Na koniec zaś, po zgaśnięciu obydwu silników, obowiązkiem pilotów jest ustawienie śmigieł w chorągiewkę, by miały jak najmniejszy współczynnik oporu powietrza, oraz dobranie optymalnej prędkości, aby uzyskać największą doskonałość w locie szybowym. Załoga nie zrobiła tego, skupiając się na ponownym uruchomieniu silników. Podczas odtworzenia feralnego lotu w symulatorze ATR 72, dwie załogi próbowały dotrzeć do Palermo, odpowiednio ustawiając łopatki śmigieł i dobierając prędkość lotu szybowego tak, aby samolot stawiał jak najmniejszy opór opływającemu go powietrzu. Jednej z załóg udało się wylądować na lotnisku; druga z nich wodowała na plaży w Palermo.
  • Pokłosie[ | edytuj kod]

    7 września 2005 rząd Włoch zamknął dla samolotów Tuninteru włoską przestrzeń powietrzną. Szefostwo linii wypłaciło rodzinom każdego z pasażerów po 20000 euro rekompensaty. Po pewnym czasie, Tuninter zmienił nazwę na Sevenair i wznowił loty do Włoch.

    Poniższe tabele przedstawiają wszystkie wypadki i katastrofy lotnicze, w których wzięły udział samoloty pasażerskie należące do linii lotniczych (według roku zdarzenia).Katastrofa lotu Helios Airways nr 522 – katastrofa lotnicza, która wydarzyła się 14 sierpnia 2005 nieopodal stolicy Grecji - Aten. Wszystkie 121 osób przebywających na pokładzie zginęło.

    W marcu 2009 kapitan Chafik al-Gharbi został przez tunezyjski sąd uznany winnym spowodowania katastrofy i skazany na 10 lat więzienia. Wyrok ten wzbudził spore kontrowersje: sąd uznał, że kapitan spanikował, na co wskazywały liczne okrzyki "Boże, ocal nas!", słyszalne na nagraniu z rejestratora rozmów w kokpicie, jednak eksperci wskazywali, że samo wodowanie było przeprowadzone prawidłowo: kapitan świadomie posadził maszynę na wodzie niedaleko przepływających statków, co umożliwiło niemal natychmiastowe rozpoczęcie akcji ratunkowej, jak również ustawił maszynę pod optymalnym kątem tuż przed zetknięciem z wodą. Większość ofiar utonęła, gdyż wbrew instrukcjom stewardes napełniła powietrzem kamizelki ratunkowe jeszcze przed wodowaniem, co uniemożliwiło im wydostanie się z tonącego kadłuba samolotu. Drugi pilot, mechanicy oraz szef personelu naziemnego również otrzymali wyroki od 6 do 10 lat pozbawienia wolności.

    Lista największych Katastrof lotniczych w historii pod względem liczby ofiar. W rankingu ujęto katastrofy w których liczba ofiar przekroczyła 100 osób.Katastrofa w przestworzach – serial dokumentalno-fabularny produkcji Cineflix (Francja/Kanada), ukazujący kulisy dochodzenia w sprawie katastrof lotniczych.

    Katastrofę lotu Tuninter 1153 przedstawiono w jednym z odcinków serialu Katastrofa w przestworzach - Awaryjne wodowanie.

    Podstrony: [1] [2] 3 [4]



    w oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0, autorzy, historia, edycja)

    Warto wiedzieć że... beta

    Symulator lotu – jest to urządzenie lub program komputerowy symulujący zachowanie statku powietrznego w locie oraz ewentualnie w innych fazach. Symulatory lotu mają postać od gier komputerowych do zaawansowanych urządzeń treningowych będących pełnowymiarową, funkcjonalną repliką kokpitu statku powietrznego umieszczoną na platformie hydraulicznej lub wirówce przeciążeniowej symulującej wrażenia ruchowe.
    Katastrofa lotu West Carribean Airways nr 708 – katastrofa z udziałem linii lotniczych West Caribbean Airways (rejs nr 708), do której doszło we wtorek, 16 sierpnia 2005 roku, w zachodniej części Wenezueli. Na pokładzie znajdowało się 152 pasażerów – w większości francuskojęzyczni mieszkańcy Martyniki, zmierzający do Fort-de-France (na pokładzie znajdował się tylko jeden obcokrajowiec – Włoch) – i ośmioosobowa, kolumbijska załoga.
    ATR 42 – samolot pasażersko-transportowy, turbośmigłowy górnopłat krótkiego zasięgu, produkowany przez włosko-francuskie przedsiębiorstwo lotnicze ATR (wł.: Aerei da Trasporto Regionale, franc.: Avions de Transport Régional), używany m.in. przez Eurolot do obsługi rejsów krajowych i zagranicznych. Występują trzy wersje – ATR 42-300, ATR 42-320 i ATR 42-500. Różnią się przede wszystkim zespołem napędowym. W Polsce samoloty ATR użytkuje oprócz Eurolotu (spółki grupy Polskie Linie Lotnicze LOT), także White Eagle Aviation.
    ATR 72 – pasażerski samolot turbośmigłowy, produkowany przez włosko-francuskie przedsiębiorstwo lotnicze ATR (wł.: Aerei da Trasporto Regionale, franc.: Avions de Transport Régional), używany na regionalnych trasach przez linie lotnicze m.in. Eurolot, CSA Czech Airlines, Binter Canarias, Alitalia.
    Palermo (włoski: Palermo, sycylijski: Palermu lub Palemmu, grecki: Panormos) – miejscowość i gmina we Włoszech, w regionie Sycylia, w prowincji Palermo. Panormos powstało już w starożytności, jako kolonia fenicka. Według danych na rok 2009 gminę zamieszkuje 657 936 osób, 4140,6 os./km².
    Katastrofa lotu Air France 358 – Airbus A340 linii Air France (lot AF 358 z Paryża do Toronto) w dniu 2 sierpnia 2005 roku rozbił się po lądowaniu w trudnych warunkach atmosferycznych na lotnisku Toronto Pearson International Airport i spłonął po zatrzymaniu.
    Dżerba (Dżarba, Jerba) - tunezyjska wyspa na Morzu Śródziemnym, w zatoce Mała Syrta, od czasów rzymskich połączona groblą z kontynentem afrykańskim.

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.014 sek.