Kapitanat portu

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
Budynek Kapitanatu Portu w Gdańsku
Budynek Kapitanatu Portu w Gdyni
Budynek Kapitanatu Portu w Kołobrzegu
Budynek Kapitanatu Portu w Świnoujściu

Kapitanat portu – jednostka organizacyjna urzędu morskiego sprawująca władzę nad ruchem statków w akwatorium portowym, przyległej redzie. W Polsce na czele kapitanatu stoi kapitan portu. W kapitanacie całodobowo pełnią służbę oficerowie dyżurni.

Port morski Świnoujście – polski port morski położony nad Zatoką Pomorską, na południowym wybrzeżu Morza Bałtyckiego, na wyspach Uznam i Wolin. Port usytuowany w cieśninie Świny, w Świnoujściu, w województwie zachodniopomorskim. W porcie znajduje się nabrzeże przeładunkowe, terminal pasażerski oraz przystań jachtowa.Kapitan portu – w Polsce: urzędnik urzędu morskiego stojący na czele kapitanatu portu. Wymagania jakie są stawiane kapitanom portu to: posiadanie dyplomu kapitana żeglugi wielkiej, wykształcenie wyższe oraz znajomość najważniejszych przepisów obowiązujących naszą administrację morską. Funkcja ta wymaga wysokich kwalifikacji w branży morskiej i jednocześnie odznacza się dużym prestiżem w środowisku. Stanowisko jest obsadzane na zasadzie rozstrzygnięcia konkursu.

Zadania[ | edytuj kod]

Do zadań tego organu należy:

  • zarządzanie ruchem statków na podległym obszarze,
  • przyjmowania zgłoszeń statków,
  • postępowania przy identyfikacji oraz akwizycji jednostek uczestniczących w ruchu w granicach właściwości terytorialnej kapitanatu,
  • nadzór nad pilotażem, holowaniem i cumowaniem statków w porcie,
  • wydawanie zezwoleń dotyczących zwolnienia z obowiązku korzystania z usług pilota morskiego na w granicach właściwości terytorialnej kapitanatu oraz zwolnień od obowiązku korzystania z usług holowniczych,
  • tworzenie i przestrzeganie oraz aktualizacja procedur i przepisów związanych z funkcjonowaniem systemów zarządzania i kontroli ruchu statków oraz systemów automatycznej identyfikacji statków,
  • dbanie o bezpieczeństwo żeglugi oraz utrzymywanie porządku w awanporcie, torach wodnych, u wejścia do portu oraz basenach portowych,
  • stosowania procedur związanych z sytuacjami nadzwyczajnymi,
  • przekazywania informacji użytkownikom torów wodnych wiążących się bezpośrednio lub pośrednio z bezpieczeństwem żeglugi
  • kontrola stanu działania znaków nawigacyjnych i urządzeń sygnalizacyjnych w porcie i na torach podejściowych,
  • nadzór nad utrzymaniem bezpiecznych, dopuszczalnych zanurzeń statków na torach wodnych i akwenach portowych oraz przy nabrzeżach, pomostach i przystaniach,
  • zgłaszanie wniosków o wykonanie prac sondażowych, podczyszczających i pogłębiarskich w porcie, na redzie, kotwicowiskach i torach podejściowych na akwenach urzędu,
  • przetwarzanie danych dla map i ich aktualizacja,
  • nadzór nad transportem i przeładunkami materiałów niebezpiecznych,
  • sprawowanie ogólnego nadzoru nad stanem zabezpieczenia przeciwpożarowego oraz w obiektach zlokalizowanych na terenach morskich portów i przystani oraz koordynowanie działań w zakresie bezpieczeństwa przeciwpożarowego z zainteresowanymi organami i służbami ochrony przeciwpożarowej,
  • nadzór nad ratownictwem życia na morzu oraz zabezpieczenie mienia porzuconego, znalezionego na morzu bądź wyrzuconego przez morze,
  • nadzór i koordynacja akcji przeciwsztormowych, przeciwlodowych i przeciwpowodziowych na terenie administrowanego obszaru, w tym prowadzenie dokumentacji akcji,
  • funkcje administracyjne:
  • zarząd terenami i urządzeniami w porcie, nie przekazanymi innym jednostkom,
  • nadzór nad akcją zimową (odśnieżaniem, odladzaniem),
  • przekazywanie armatorom, kapitanom statków lub agentom reprezentującym armatora informacji o trybie i sposobie odbioru odpadów ze statków,
  • uzgadnianie planów realizacyjnych i projektów budowlanych w zakresie swoich kompetencji,
  • współpraca z Inspektoratem Ochrony Środowiska w zakresie ochrony środowiska morskiego,
  • sprawy związane z właściwym wykorzystaniem przydzielonego do dyspozycji kapitanatu taboru pływającego,
  • przyjmowanie, kontrola i ewidencja dokumentów statków wchodzących i wychodzących z portu,
  • kontrola dokumentów kwalifikacyjnych załogi,
  • kontrola dokumentów i wyposażenia statków żeglugi śródlądowej poruszających się po wodach morskich,
  • prowadzenie dochodzeń dla potrzeb Izb Morskich,
  • prowadzenie postępowania administracyjnego w sprawach o wymierzanie kary pieniężnej za naruszenie przepisów z zakresu działania kapitanatu,
  • wydawanie zaświadczeń o posiadaniu "uprawnień pilotowych",
  • nadzór nad działalnością podległych mu bosmanatów.
  • Kapitanaty portów znajdują się w: Gdańsku, Gdyni, Helu, Władysławowie, Łebie, Ustce, Darłowie, Kołobrzegu, Trzebieży, Świnoujściu, Dziwnowie, Szczecinie, Elblągu.

    Statek wodny – dość szerokie i nie do końca sprecyzowane pojęcie, zawężające określenie jednostki pływającej do takich jednostek, które mogą poruszać się samodzielnie, lub też, w myśl innych definicji, są wykorzystywane ogólnie jako środek transportu (z własnym napędem lub bez). Przykładowo w rozumieniu międzynarodowego prawa drogi morskiej statek oznacza wszelkiego rodzaju urządzenie pływające, nie wyłączając urządzeń bezwypornościowych i wodnosamolotów, używane lub nadające się do użytku jako środek transportu wodnego.Mapa morska - rodzaj mapy będącej graficznym przedstawieniem obszarów morskich i przyległych do nich terenów przybrzeżnych.


    Zobacz też[ | edytuj kod]

  • Bosmanat portu
  • Linki zewnętrzne[ | edytuj kod]

  • Aktualny ruch statków na świecie - radar
  • Kapitanat Portu Świnoujście




  • Warto wiedzieć że... beta

    Port morski Trzebież – port morski w woj. zachodniopomorskim, w miejscowości Trzebież, położony na zachodnim brzegu przewężenia łączącego południową część Zalewu Szczecińskiego z Roztoką Odrzańską. Największy polski port nad Zalewem Szczecińskim, głównie rybacki, ale także handlowy, pasażerski i jachtowy, wodne przejście graniczne.
    Holowanie - operacja przemieszczenia jednostki pływającej (statku, barki, itp.) pozbawionej własnego napędu lub z tymże nieaktywnym przy pomocy holowników lub pchaczy.
    Port morski Kołobrzeg – port morski nad Morzem Bałtyckim, u ujścia rzeki Parsęty, w woj. zachodniopomorskim, w Kołobrzegu. Port handlowo-rybacki posiadający marinę jachtową i pełniący także funkcję pasażerską.
    Żegluga (transport wodny) – jedna z form transportu. Oznacza w szczególności przewóz statkami, w celach zarobkowych, pasażerów i ładunków, przez wody morskie lub śródlądowe.
    Znak nawigacyjny – rodzaj urządzenia lub budowli, która jest ustawione w celu wskazywania bezpiecznej drogi wszelkim uczestnikom ruchu wodnego lub lotniczego. Aby dany obiekt był uznawany za znak nawigacyjny, musi być on oznaczony na mapie nawigacyjnej.
    Jednostka pływająca – pojęcie szersze w stosunku do statku wodnego. Jest to każda konstrukcja zdolna do samodzielnego unoszenia się na powierzchni wody lub do czasowego przebywania pod jej powierzchnią, z napędem własnym ew. cudzym (holowana lub pchana), lub też zakotwiczona na stałe, o jednym lub wielu z niżej wymienionych przeznaczeń:
    Awanport – najdalsza z wewnętrznych części wodnej powierzchni portu (czyli część jego akwatorium), przylega do wejścia do portu i redy, ograniczona jest zazwyczaj falochronem. Z awanportu statki przechodzą do dalszych akwenów portowych: basenów portowych, doków lub kanałów portowych, lub też podchodzą bezpośrednio do nabrzeży, pirsów, pomostów itp.

    Reklama