Kalisz (stacja kolejowa)

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Kaliszstacja kolejowa w Kaliszu, w województwie wielkopolskim, w Polsce, zaprojektowana przez Czesława Domaniewskiego. Według klasyfikacji PKP ma kategorię dworca wojewódzkiego.

Warszawa Kaliska – nieistniejąca już stacja początkowa szerokotorowej Kolei Warszawsko - Kaliskiej wybudowana w 1902 r. według projektu Józefa Hussa. Dworzec znajdował się w Warszawie na rogu alej Jerozolimskich i ul. Żelaznej. Jego budowę wymusił szerszy rozstaw szyn Kolei Kaliskiej od biegnącej obok Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej. Został zniszczony podczas wycofywania się Rosjan z Warszawy w 1915 r. Po I wojnie światowej Kolej Warszawsko-Kaliska została przystosowana do normalnego rozstawu szyn w związku z czym dworzec całkowicie zlikwidowano.Praga (czes. i słow. Praha, niem. Prag) – stolica i największe miasto Czech, położone w środkowej części kraju, nad Wełtawą. Jest miastem wydzielonym na prawach kraju, będąc jednocześnie stolicą kraju środkowoczeskiego.

W roku 2018 stacja obsługiwała ok. 1500 pasażerów na dobę. Taki sam wynik osiągnięto w roku 2019.

Historia[ | edytuj kod]

Budynek dworca kolejowego będący projektem Czesława Domaniewskiego powstał w 1905 roku, w trzy lata po wybudowaniu szerokotorowej Kolei Warszawsko-Kaliskiej, łączącej Warszawę (Kaliską) z Łowiczem, Łodzią (Kaliską), Sieradzem i Kaliszem. Początkowo ze stacji odjeżdżały pociągi do Warszawy, później (po wybudowaniu toru o standardowej szerokości Ostrów WielkopolskiNowe Skalmierzyce – Kalisz) – do Wrocławia i Poznania. Z Kalisza odjeżdżały liczne pociągi m.in. do Moskwy, Baku, Pragi, Frankfurtu nad Menem, Drezna, Paryża, Ostendy, Calais.

Drezno (niem. Dresden, górnołuż. Drježdźany, czes. Drážďany, dawniej Drezdno) – miasto we wschodnich Niemczech na Pogórzu Zachodniosudeckim, położone nad Łabą, stolica kraju związkowego Saksonia. Aglomeracja drezdeńska liczy ok. 1,036 mln mieszkańców (2004).Pardubice hlavní nádraží – stacja kolejowa w Pardubicach, w kraju pardubickim, w Czechach. Położona jest na wysokości 225 m n.p.m. Jest to ważna stacja węzłowa. W ruchu osobowym jest obsługiwana przez České dráhy.

Jeszcze pod koniec XX wieku z Kalisza można było dojechać za granicę. Ostatnim kursującym pociągiem międzynarodowym była "Bohemia" (Warszawa Wsch. - Wrocław Gł. - Pardubice hl. n. - Praha hl. n.).

Budynek dworca miał być zmodernizowany jeszcze przed Euro 2012.

W maju 2013 firma Sento System Serwis rozpoczęła remont dworca na zlecenie PKP, jednakże ze względu na opóźnienia PKP zdecydowało się w maju 2014 zerwać umowę. W listopadzie PKP podpisało umowę z nowym wykonawcą. Remont zakończył się w listopadzie 2015 i objął m.in. dostosowanie obiektu do potrzeb osób niepełnosprawnych, renowację elewacji oraz zabytkowych elementów wnętrz, wymianę drzwi, okien, instalacji i poszycia dachu. Odnowiono również najbliższe otoczenie dworca. 27 listopada odbyło się oficjalne otwarcie.

Wrocław Główny – dworzec kolejowy i największa z osobowych stacji kolejowych we Wrocławiu. Jeden z nielicznych w Polsce, który ma halę peronową. Położony na liniach kolejowych prowadzących z południowego wschodu (Opole oraz Lubliniec) i południa (Świdnica oraz Kłodzko) na zachód (Jelenia Góra oraz Legnica), północ (Poznań) i północny zachód (Głogów), a przez stację Wrocław Nadodrze – na północny wschód (Oleśnica).Kalisz (gr. Καλισία, łac. Calisia, jid. קאַליש) – miasto na prawach powiatu w środkowo-zachodniej Polsce, położone na Wysoczyźnie Kaliskiej, nad Prosną, u ujścia Swędrni; historyczna stolica Wielkopolski, stolica Kaliskiego, drugi co do wielkości ośrodek województwa wielkopolskiego, siedziba powiatu kaliskiego, główny ośrodek aglomeracji kalisko-ostrowskiej i Kalisko-Ostrowskiego Okręgu Przemysłowego; stolica diecezji kaliskiej.


Podstrony: 1 [2] [3]




Warto wiedzieć że... beta

Polskie Koleje Państwowe Spółka Akcyjna (PKP S.A.) – powstała w wyniku komercjalizacji istniejącego od 1926 przedsiębiorstwa państwowego Polskie Koleje Państwowe. Ich jedynym akcjonariuszem jest Skarb Państwa, który reprezentuje obecnie Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej. Spółka pełni dominującą rolę w Grupie PKP. Do jej podstawowych zadań należą:
Polska, Rzeczpospolita Polska – państwo unitarne w Europie Środkowej, położone między Morzem Bałtyckim na północy a Sudetami i Karpatami na południu, w dorzeczu Wisły i Odry. Powierzchnia administracyjna Polski wynosi 312 679 km², co daje jej 70. miejsce na świecie i dziewiąte w Europie. Zamieszkana przez ponad 38,5 miliona ludzi, zajmuje pod względem liczby ludności 34. miejsce na świecie, a szóste w Unii Europejskiej.
Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej 2012 (ukr. Чемпіонат Європи з футболу 2012), oficjalnie UEFA Euro 2012 (ukr. УЄФА Євро 2012) – czternasty turniej o mistrzostwo Europy w piłce nożnej mężczyzn, zorganizowany wspólnie przez Polskę i Ukrainę.
Ostenda (hol.Oostende, fr.Ostende) – miasto w północno-zachodniej Belgii, na wybrzeżu Morza Północnego, w prowincji Flandria Zachodnia.
Praha hlavní nádraží (Praha hl.n.; pol. dworzec Praga Główna) – główny osobowy dworzec kolejowy w Pradze i w całych Czechach.
Kategorie dworców kolejowych w Polsce – podział wprowadzony w 2005 roku, przez PKP S.A. Oddział Dworce Kolejowe, zarządcę największych dworców kolejowych w Polsce.
Kolej Warszawsko-Kaliska (Варшавско-Калишска железная дорога), Kolej Kaliska – linia kolejowa łącząca Warszawę z Kaliszem, wybudowana przez Towarzystwo Akcyjne Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej w latach 1900-1902, uruchomiona 15 listopada 1902 jako szerokotorowa (1524 mm). W 1906 Kolej Warszawsko-Kaliska została połączona z systemem kolei pruskich transgranicznym odcinkiem normalnotorowym Kalisz – Nowe Skalmierzyce. W 1910 dla skrócenia połączenia Wrocław – Kalisz wybudowano linię kolejową Oleśnica – Odolanów – Ostrów Wielkopolski. Kolej Kaliska została upaństwowiona przez rząd carski w 1912. Od 1914 linia była normalnotorowa (1435 mm), a od 1916 w znacznej części dwutorowa. W 1918 została przejęta przez (zmilitaryzowane) Polskie Koleje Państwowe i następnie odbudowana ze zniszczeń wojennych. Do 1922 stanowiła główne połączenie ziem b. zaboru pruskiego z ziemiami b. Królestwa Polskiego i Warszawą. Wówczas oddano do użytku linię Kutno – Strzałkowo (stacja kolejowa) (110,7 km) skracającą drogę z Warszawy do Poznania o 86 km w porównaniu z połączeniem przez Kalisz. Później jej znaczenie stopniowo malało. Infrastruktura linii rozbudowana w czasie II wojny światowej. Linia została zelektryfikowana w latach 1952-1975. Dziś poszczególne odcinki Kolei Warszawsko-Kaliskiej wchodzą w skład następujących linii:

Reklama