Izolacja

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Izolacja – sposób zabezpieczenia dwóch sąsiadujących układów, elementów itp. w celu utrudnienia wzajemnego oddziaływania.

Izolator termiczny, termoizolator – substancja, materiał albo produkt o małej przewodności cieplnej. Dla materiałów budowlanych pracujących w temperaturach mniejszych od 100 °C za izolatory uznaje się materiały o przewodności cieplnej mniejszej od 0,1 W/(m·K). W technice wysokich temperatur nawet do 10 W/(mK).Izolacja wodochronna, hydroizolacja – jest to zabezpieczenie elementów budynku lub budowli przed wpływem wilgoci związanej przede wszystkim z wodą gruntową.

Rozróżniane są następujące izolacje:

Dielektryk, izolator elektryczny – materiał, w którym bardzo słabo przewodzony jest prąd elektryczny. Może to być rezultatem niskiej koncentracji ładunków swobodnych, niskiej ich ruchliwości, lub obu tych czynników równocześnie.
  • elektryczne – zapobiegające przepływowi ładunków elektrycznych
  • wodochronne (hydroizolacje) – chroniące przed działaniem wody, wilgoci i pary wodnej
  • termiczne (termoizolacje) – chroniące przed niekorzystną wymianą ciepła z otoczeniem
  • chroniące przed wiatrem (wiatroizolacje) – chroniące przed ucieczką ciepła spowodowaną przewiewem, dopływem wilgoci atmosferycznej do wnętrza osłanianej przegrody, wywiewaniem cząstek ociepliny oraz osiadaniem w niej kurzu
  • akustyczne – obniżają natężenie dźwięków określonej częstotliwości oraz tłumią dźwięki niepożądane
  • przeciwdrganiowe – ograniczają wpływ drgań na elementy budynku, maszyn itp.
  • chemoodporne – zabezpieczają element przed agresją środowiska. Są to powłoki antykorozyjne metali i niemetali. Rozróżniane są środowiska agresywne:
  • gazowe – gazy agresywne, podwyższona wilgotność środowiska
  • ciekłe – działalność roztworów kwasów, zasad, soli, substancji organicznych, wody destylowanej itp.
  • stałe – materiały chemiczne sypkie, pyły, grunty agresywne itp.
  • Zobacz też[ | edytuj kod]

  • kwarantanna
  • diamagnetyzm




  • Reklama