Hi-end

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Hi-end, od ang. high-end – pojęcie to oznacza ogólnie towary luksusowe, wyróżniające się (wyglądem, parametrami, sposobem wykonania, zastosowanymi materiałami) spośród innych produktów oferowanych do sprzedaży rynkowej. Stosowane najczęściej w odniesieniu do sprzętu elektroakustycznego, ale również np. telefonów komórkowych, kart graficznych. Hi-end jest przeciwieństwem oferty low-end.

Elektroakustyka - dziedzina techniki i nauki łącząca w sobie elementy akustyki i elektroniki, zajmująca się przetwarzaniem fal akustycznych na prąd elektryczny i na odwrót, za pomocą przetworników elektroakustycznych.Harman Kardon a dokładniej harman/kardon jest oddziałem działającego w branży audio przedsiębiorstwa Harman International Industries. Przedsiębiorstwo istnieje od 1953 roku, w którym to zostało założone przez Sidneya Harmana i Bernarda Kardona.

Segment rynku urządzeń elektroakustycznych hi-end nie został zdefiniowany lub unormowany, w odróżnieniu od segmentu Hi-fi, Przykładowo, czasopisma zajmujące się tematyką hi-end klasyfikują, opisują, porównują testowane urządzenia w dowolny sposób, w tym na podstawie indywidualnych wrażeń odsłuchowych.

James Randi Educational Foundation (JREF) – organizacja non-profit założona w 1996 przez Jamesa Randiego. Jej zadaniem jest edukacja i uświadamianie społeczeństwa i mediów, jak niebezpieczne jest bezkrytyczne przyjmowanie nieudowodnionych twierdzeń oraz wspieranie krytycznej analizy rzekomych zdolności paranormalnych w kontrolowanych warunkach eksperymentu naukowego.Zjawiska paranormalne, określane też jako parapsychologiczne, parapsychiczne, nadprzyrodzone i nadnaturalne, lub zgodnie z najnowszą terminologią: anomalne zjawiska mentalne – umiejętności lub zjawiska, których istnienie nie zostało potwierdzone eksperymentem naukowym i których istnienie wydaje się sprzeczne z panującymi obecnie teoriami naukowymi, lecz ich badaniem zajmują się parapsycholodzy. Badanie zjawisk paranormalnych jest przykładem pseudonauki.

Krytyka[ | edytuj kod]

Badania naukowe, za pomocą tzw. "ślepych testów", wykazały brak różnic między urządzeniami w zakresie właściwości elektroakustycznych, a deklaracje audiofilskie w tym zakresie określiły mianem iluzorycznych i bezzasadnych, więc wygórowane ceny sprzętu hi-end mogą budzić wątpliwości. Natomiast możliwość rozpoznania "na słuch" kabli połączeniowych fundacja naukowa Jamesa Randiego zakwalifikowała do zjawisk paranormalnych. Niekiedy krytykę hi-end prowokowali sami producenci, wątpliwości budził np. drogi odtwarzacz YBA Initial CD, oparty na rozwiązaniach pochodzących z dużo tańszego Harman Kardon HD 750.

DOI (ang. digital object identifier – cyfrowy identyfikator dokumentu elektronicznego) – identyfikator dokumentu elektronicznego, który w odróżnieniu od identyfikatorów URL nie zależy od fizycznej lokalizacji dokumentu, lecz jest do niego na stałe przypisany.

Przypisy[ | edytuj kod]

  1. Tom Nousaine: Wishful Thinking (ang.). [dostęp 21 marca 2011].
  2. Ian G. Masters. Do All Amplifiers Sound the Same?. „Stereo Review”, s. 78-84, Jan 1987. Ziff-Davis. 
  3. Mark Perlman. Golden Ears and Meter Readers: The Contest for Epistemic Authority in Audiophilia. „Social Studies of Science”. 34, s. 783, 2004. SAGE Publications. 
  4. Nousaine, Thomas A.: AES E-Library, Can You Trust Your Ears? (ang.). [dostęp 21 marca 2011].
  5. Toole, Floyd E.: AES E-Library, Listening Tests: Turning Opinion into Fact (ang.). [dostęp 21 marca 2011].
  6. Reba, Christopher H.: AES E-Library, Sound Quality Education: Pedagogical Issues, Concepts and Practices (ang.). [dostęp 21 marca 2011].
  7. James Randi: SWIFT October 12, 2007 (ang.). [dostęp 21 marca 2011].
  8. Testy, YBA INITIAL CD/AMP (pol.). [dostęp 18 marca 2011].

Bibliografia[ | edytuj kod]

  • Postmodern Consumption and the High-Fidelity Audio Microculture. W: John D. Branch: Consumer Culture Theory, Volume 11 (Research in Consumer Behavior). JAI Press, s. 79–99. ISBN 0-7623-1446-X. (ang.)
  • Mark Perlman. Golden Ears and Meter Readers: The Contest for Epistemic Authority in Audiophilia. „Social Studies of Science”. 34, 2004. SAGE Publications. DOI: 10.1177/0306312704047613. 




  • Reklama