Heidelberg School

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Heidelberg School (pol. Szkoła z Heidelbergu) – pierwszy znaczący ruch artystyczny w Australii. Nazwę ugrupowania wymyślił 1 lipca 1891 roku amerykański krytyk sztuki, Sidney Dickinson, autor recenzji z wystawy prac malarzy Waltera Withersa i Arthura Streetona z Melbourne; nazwa odnosi się do miejscowości Heidelberg, w pobliżu której artyści ci malowali. Nazwą alternatywną ruchu był Australian Impressionism (australijski impresjonizm), od nazwy słynnej wystawy „9 by 5 Impression Exhibition” z 1889 roku.

Estetyzm – ruch intelektualny i artystyczny, powstały pod wpływem francuskim u schyłku XIX wieku w Wielkiej Brytanii, oparty na na filozofii "sztuka dla sztuki", akcentujący wyjątkową wartość sztuki i przyjemności znajdowanej w odkrywaniu rzeczy pięknych. Był kompilacją złożoną z wielu stylów. Główne źródła jego inspiracji to klasycyzm i sztuka japońska. Był popularny w latach 1870–1900.Auguste Renoir, Pierre-Auguste Renoir (ur. 25 lutego 1841, zm. 3 grudnia 1919) – malarz i rzeźbiarz francuski. Współtwórca i jeden z czołowych przedstawicieli impresjonizmu.

Historia[ | edytuj kod]

Historia ruchu ma swój początek w latach 1883–1897. W 1883 roku malarz Tom Roberts podczas pobytu w Hiszpanii spotkał dwóch młodych artystów: Laureà Barrau i Ramona Casasa. Opowiadali mu oni o nowych ideach artystycznych, z którymi zetknęli się w Paryżu: znaczeniu koloru i „malowaniu bezpośrednim” (w plenerze). Z pomysłami tymi Roberts powrócił do Australii. Druga z tych dat, 1897, to rok, w którym Arthur Streeton wyjechał z Australii do Europy i zarazem rok, w którym rozpadła się grupa artystów kojarzonych z rozwojem australijskiego impresjonizmu. Okres 14 lat był czasem intensywnego kształtowania się nowej szkoły malarstwa australijskiego, w połączeniu z umacniającą się australijską tożsamością narodową. Młodzi awangardowi artyści australijscy zaadaptowali do swej świadomości takie pojęcia jak symbolizm i japońska estetyka. Głównymi przedstawicielami ruchu byli: Tom Roberts, Arthur Streeton, Charles Conder, Frederick McCubbin i Jane Sutherland.

Tom Roberts (ur. 9 marca 1856 w Dorchester, Wielka Brytania, zm. 14 września 1931 Kallista, Australia) – australijski malarz, jeden z prekursorów impresjonizmu w Australii.Impresjonizm (fr. impressionisme, łac. impressio „odbicie, wrażenie”) – kierunek w sztuce europejskiej, a później także amerykańskiej, który został zapoczątkowany przez grupę paryskich artystów studiujących w Atelier Gleyère oraz w Académie Suisse w drugiej połowie XIX wieku.

W latach 80. i 90. malarskie plenery artystów Heidelberg School obejmowały tereny przy rzece Gardiners Creek w pobliżu Box Hill, wybrzeże zatoki Port Phillip, zwłaszcza pomiędzy Brighton, Mentone a słoneczną doliną rzeki Yarra w pobliżu Heidelbergu oraz przedmieścia Melbourne: Ivanhoe East, Eaglemont i Templestowe, a potem także inne przedmieścia tego miasta jak: Eltham, Warrandyte, Diamond Creek, Dandenong, Olinda i Kallista; sam termin zaś nabrał szerszego znaczenia obejmując australijskich artystów malujących pod koniec XIX wieku w plenerze.

Realizm – styl w malarstwie europejskim drugiej połowy XIX wieku; zapoczątkowany we Francji, szybko został podchwycony na całym kontynencie. Obrazy realistyczne to głównie sceny rodzajowe z życia prostych ludzi, namalowane przy pomocy uproszczonych środków wyrazu, o spokojnej palecie i kompozycji.National Gallery of Victoria (NGV) – muzeum sztuk pięknych położone w Melbourne przy 180 St. Kilda Road i Federation Square. Jest najstarszym i największym muzeum sztuk pięknych w Australii. Składa się z dwóch działów: galerii sztuki międzynarodowej NGV International i galerii sztuki australijskiej The Ian Potter Centre: NGV Australia.
Budynek Buxtons Rooms w Melbourne, w którym odbywała się 9 by 5 Impression Exhibition

17 sierpnia 1889 roku zorganizowano wystawę prac Streetona, Robertsa, Sutherland i Condera, nazwaną „9 by 5 Impression Exhibition”, gdzie „9 na 5” odnosiło się do rozmiaru licznych obrazów, namalowanych na pokrywkach pudełek do cygar, dostarczonych przez Louisa Abrahamsa, którego rodzina zajmowała się importem cygar. Znaczący wpływ na styl tych prac wywarł estetyzm amerykańsko-angielskiego artysty Jamesa McNeill Whistlera. Wystawione płótna ewokują obrazy ówczesnych miast europejskich z ulicami śliskimi od deszczu i ludźmi krzątającymi się wokół własnych spraw. Stanowią one też ciekawy zapis miejskiego rozwoju i boomu, jaki pod koniec XIX wieku wywołała gorączka złota, ukazują ciekawy kolaż architektoniczny miasta, inspirowany architekturą europejską. Wiele tych zabytków, obecnych na wystawianych obrazach, jak Old Treasury Building czy Princess Theatre istnieje nadal stanowiąc charakterystyczny element miejskiego pejzażu Melbourne. Wystawa 9 na 5 zyskała popularność wśród ogółu społeczeństwa, ale spotkała się z ostrą krytyką, szczególnie ze strony krytyka sztuki Jamesa Smitha, wyrażoną na łamach miejscowej gazety, The Argus. Smith napisał, że żaden z prezentowanych na wystawie obrazów „nie powinien być traktowany jako dzieło sztuki. Nie jest on bowiem żadną »impresją« malarza, ale zwykłym zapisem w kolorze jakiegoś ulotnego efektu, który on widzi, albo udaje, że widzi, w naturze...”.

Australia (Związek Australijski, Commonwealth of Australia) – państwo położone na półkuli południowej, obejmujące najmniejszy kontynent świata, wyspę Tasmanię i inne znacznie mniejsze wyspy na Oceanie Indyjskim i Spokojnym. Jedyny kraj, który obejmuje cały kontynent. Siłą rzeczy nie posiada granic lądowych z żadnym państwem.National Gallery of Australia (NGA) – muzeum sztuk pięknych położone w Parkes, na terenie Australijskiego Terytorium Stołecznego. Jest największym muzeum sztuki w Australii, mającym w swych zbiorach około 166 000 eksponatów (stan na rok 2012), tym największe w Australii zbiory sztuki Aborygenów. Wstęp do muzeum jest bezpłatny.

Choć z prezentowanych wówczas 183 prac zachowała się tylko jedna trzecia, to namalowane obrazy i żywe komentarze z nimi związane świadczą, iż wystawa 9 na 5 okazała się doniosłym wydarzeniem w historii sztuki Australii.

1 lipca 1891 roku amerykański krytyk sztuki, Sidney Dickinson pisząc recenzję z wystawy prac malarzy z Melbourne, Waltera Withersa i Arthura Streetona użył sformułowania Heidelberg School, ponieważ artyści ci malowali w pobliżu miejscowości Heidelberg. W rzeczywistości malarze określani tym mianem nie należeli do żadnej „szkoły”, ani też mieli nie dokładnie takich samych dążeń. Przyjaźnili się jednak i malowali razem w miejscach takich jak Box Hill czy Heidelberg.

Arthur Streeton (ur. 8 kwietnia 1867 w Mount Duneed, w stanie Wiktoria, Australia, zm. 1 września 1943 w Olindzie, w stanie Wiktoria) – australijski malarz-pejzażysta, jeden z wiodących członków ugrupowania Heidelberg School, zwanego też australijskim impresjonizmem.Postimpresjonizm (czyli sztuka po impresjonizmie) – terminem tym określa się różne zjawiska w sztuce francuskiej na przełomie XIX i XX wieku, wywodzące się z impresjonizmu, ale w dużej mierze odrzucające go. Ramy czasowe określa się też bardziej precyzyjnie jako czas od ostatniej wystawy impresjonistów w 1886 roku do pierwszej wystawy fowistów w 1905.


Podstrony: 1 [2] [3]




Warto wiedzieć że... beta

City of Banyule – obszar samorządu lokalnego (ang. local government area), położony w północnej części aglomeracji Melbourne. Wzdłuż południowej granicy płynie rzeka Yarra. Według spisu ludności z 2006 roku, obszar ten zamieszkuje 114866 osób. City of Banyule powstało w 1994 roku z połączenia: Heidelberg oraz hrabstw Diamond Valley i Eltham.
Melbourne (wym. [ˈmelbən] lub [ˈmɛlbərn]) – w latach 1901–1927 stolica Australii, największe miasto stanu Wiktoria oraz drugie pod względem wielkości w Australii (po Sydney), z liczbą ludności wynoszącą 4,8 mln mieszkańców. Uznane przez czasopismo „The Economist” za „Najlepsze miasto do życia na świecie” w latach 2011–2017. W Melbourne – obok Sydney – znajduje się największe skupisko polonijne Australii. Siedziba konsula honorowego Polski.
James Abbott McNeill Whistler (ur. 10 lipca 1834 w Lowell, Massachusetts, Stany Zjednoczone, zm. 17 lipca 1903 w Londynie, Wielka Brytania) – amerykański malarz i grafik, aktywny głównie w Anglii.
Paryż (fr. Paris) – stolica i największa aglomeracja Francji, położona w centrum Basenu Paryskiego, nad Sekwaną (La Seine). Miasto stanowi centrum polityczne, ekonomiczne i kulturalne kraju. Znajdują się tu liczne zabytki i atrakcje turystyczne, co powoduje, że Paryż jest co roku odwiedzany przez ok. 30 milionów turystów.
Plener (fr. en plein air – na świeżym powietrzu) – twórczość na zewnątrz, w bezpośrednim kontakcie z naturą. Otwarta przestrzeń pod gołym niebem jako miejsce i temat pracy artysty.
Ramon Casas i Carbó (urodzony w 1866 roku w Barcelonie, zmarł w 1932 roku) - hiszpański malarz, modernista. Do najwybitniejszych dzieł Casasa należą Ramon Casas i Pere Romeu na tandemie, Interior oraz Plein air.
Symbolizm – kierunek w poezji i sztukach plastycznych, powstały we Francji i Belgii w drugiej połowie XIX wieku, zakładał, że świat poznawany zmysłami (materialny) jest złudą skrywającą prawdziwy, idealny świat, którego zmysłami i rozumem nie można zinterpretować. Pojęć ze świata prawdziwego nie da się opisać za pomocą zwykłego języka, może to zrobić tylko symbol.

Reklama