Handel hurtowy

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Handel hurtowy (handel en gros, ang. wholesale trade) – handel po cenach hurtowych.

Hurt stanowi zakup dużych ilości towarów, ich niewielką obróbkę, np. sortowanie czy paczkowanie, a następnie ich odsprzedaż, najczęściej detalistom za pomocą odpowiedniej sieci handlowej.

Jego najważniejszymi zadaniami są:

  • prawidłowe zaopatrzenie placówek detalicznych,
  • dbałość o odpowiednią jakość towarów i ochrona ich wartości użytkowych,
  • organizowanie przebiegów towarowych,
  • wyrównywanie dysproporcji w czasie między wytworzeniem a sprzedażą towarów (m.in. poprzez magazynowanie),
  • współpraca z producentami w zakresie kształtowania dostaw zgodnych ze strukturą popytu.
  • Realizując te zadania hurt spożywczy pełni następujące funkcje:

  • przekształca asortyment produkcyjny w handlowy przez kompletowanie dostaw pod względem asortymentowym,
  • pokonuje różnice w czasie między produkcją a sprzedażą detaliczną przez przechowywanie produktów spożywczych,
  • pokonuje różnice w przestrzeni między producentami żywności a konsumentami.
  • Obrót hurtowy może mieć formę:

  • obrotu składowego – towary są okresowo przechowywane w magazynach hurtowych
  • obrotu tranzytowego – kiedy towar przechodzi bezpośrednio od producentów do detalu
  • Przypisy[ | edytuj kod]

    1. Handel. Encyklopedia Gutenberga. [dostęp 2018-05-29].
    2. Biznes. Tom 9. Słownik pojęć ekonomicznych A-O. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2007, s. 114. ISBN 978-83-01-15279-6.
    3. Wojciech Šmid: Leksykon przedsiębiorcy. Warszawa: Wydawnictwo „Poltext”, 2010, s. 73. ISBN 978-83-7561-079-6.
    4. hurt, [w:] Encyklopedia PWN [online] [dostęp 2018-05-27].




    Reklama