Grupy kulturowe

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Grupy kulturowe – jedna z formacji kulturowych, element składnikowy subkultur.

Grupa społeczna – w psychologii społecznej i socjologii zaliczany do zbiorowości społecznej zbiór co najmniej trzech osób, którego członkowie współdziałają ze sobą na zasadzie odrębności od innych, w celu zaspokajania własnych potrzeb, charakteryzujący się trwałą strukturą i względnie jednolitym systemem norm i wartości.Grupa etniczna (inaczej: etnos), w znaczeniach antropologicznym i społecznym – zbiorowość, która postrzega siebie samą lub postrzegana jest przez otaczające ją zbiorowości jako odrębną i specyficzną ze względu na jedną lub więcej cech takich jak:

Są to grupy, w których występują interakcje (np. grupa przyjaciół, grupa pracowników, klika) i w obrębie których tworzone są dyskursy. Charakterystycznymi cechami grup kulturowych są: wolność, niestabilność czasowa i ograniczenie przestrzenne. Są systemem maksymalnej wolności i minimalnej determinacji.

Subkultura (z łac. sub = "pod" + kultura) – określa grupę społeczną i jej kulturę wyodrębnioną według jakiegoś kryterium, na przykład zawodowego, etnicznego, religijnego, demograficznego.

Zobacz też[ | edytuj kod]

  • Grupa etniczna
  • Grupa społeczna
  • Przypisy[ | edytuj kod]

    1. Michael Fleischer, Podstawy konstruktywistycznej i systemowej teorii kultury, [w:] Grażyna Habrajska (red.), Język w komunikacji., t. 1, Łódź 2001, s. 37 [dostęp 2019-01-13].

    Literatura[ | edytuj kod]

    1. Michael Fleischer, Teoria kultury i komunikacji, Wrocław, 2002.
    2. Grażyna Habrajska (red.), Język w komunikacji, Łódź 2001, s. 83-104.




    Reklama