Komputerowa gra wieloosobowa

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
(Przekierowano z Gra wieloosobowa)
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Komputerowa gra wieloosobowa (ang. multiplayer video game) – rodzaj bądź tryb gry pozwalający na jednoczesną rozgrywkę wielu graczy w tej samej grze komputerowej.

Hot-seat, hot seat lub hotseat (ang. Gorące krzesło) – tryb gry wieloosobowej w turowych grach komputerowych, pozwalający grać kilku osobom na jednym komputerze. W trybie hot-seat gra polega na tym, że gracze kolejno wykonują określone czynności w grze i po skończonej turze przychodzi kolej na następnego gracza.Gamepad (także joypad, pad) – urządzenie sterujące używane w grach wideo i komputerowych. Standardowo jest dodawany do każdego zestawu z konsolą. Każdy producent opracowuje unikatowy dla danej konsoli model, dlatego ważne jest wybranie kontrolera odpowiedniego dla danego urządzenia.

Zwykle gracze ze sobą rywalizują, choć istnieje mnogość odmian trybów (w zależności od profilu danej gry) pozwalających na grę niezależną (bezkolizyjne wyścigi na czas) czy współpracę. Istnieją również tryby łączone, np. rywalizacja połączona ze współpracą (gra drużynowa).

Dzielenie ekranu[ | edytuj kod]

 Osobny artykuł: Podzielony ekran.

Gra może odbywać się na jednym urządzeniu, wówczas zwykle ekran dzielony jest na dwie lub więcej części. Wówczas każdy z graczy powinien mieć własny kontroler (joystick, joypad, mysz, klawiatura), choć w przypadku komputerów istnieje możliwość współdzielenia klawiatury. Słabsze modele komputerów nie nadają się jednak do tego typu rozgrywki, gdyż istnieje ograniczenie przyjmowanych w jednym momencie zgłoszeń naciśnięć klawiszy (zwykle do 3–4). Dzielenie ekranu wykorzystywane jest przede wszystkim w grach konsolowych.

Zdobądź flagę (ang. capture the flag, CTF) – jeden z typów gier wieloosobowych, obecnie spotykany prawie wyłącznie w grach komputerowych z gatunku first-person shooter, w rozgrywkach paintballowych, ASG i zabawach harcerskich. Gracze dzielą się na dwie (czasami więcej) drużyny (nawet po jednym zawodniku na drużynę, ale zazwyczaj jest ich więcej) i mają swoje bazy. W każdej bazie jest flaga. Drużyna zdobywa punkt wtedy, gdy zabierze flagę z bazy wroga i zaniesie ją do swojej bazy. Zazwyczaj należy donieść ją do swojej flagi, znajdującej się w wyznaczonym dla niej miejscu i nie można tego zrobić, jeśli flaga ta jest w posiadaniu przeciwnika bądź znajduje się gdzieś na planszy. Wygrywa drużyna, która zdobędzie określoną ilość punktów lub będzie miała więcej punktów po upływie czasu przeznaczonego na rozgrywkę.Frag – anglojęzyczny termin oznaczający eliminację przeciwnika w grach komputerowych (zwykle z gatunku first-person shooter), premiowaną punktem dodawanym do wyniku rozgrywki. Terminologia „frag” po raz pierwszy pojawiła się w grze Doom z 1993 roku. Fragi są najczęściej stosowane w trybach gry wieloosobowej, na przykład deathmatch, w których celem jest uzyskanie jak największej liczby punktów za eliminację przeciwników.

Hot seat[ | edytuj kod]

W strategicznych grach turowych wyodrębniła się inna opcja rozgrywki, tzw. tryb hot seat (dosł. gorące krzesło). Ponieważ gracze wykonują swoje posunięcia sekwencyjnie, możliwe jest korzystanie z jednego zestawu urządzeń wejścia-wyjścia (klawiatura, mysz, monitor) – gracze wykonują ruchy swojej kolejki jeden po drugim. Przykładem gier wykorzystujących ten tryb są serie Heroes of Might and Magic czy Worms.

Aimbot – cheat, najczęściej program działający w tle, który automatycznie namierza celownik broni w grze komputerowej na przeciwników znacząco ułatwiając grę osobie korzystającej z tego programu. W praktyce wygląda to tak, że osoba używająca aimbota ma cały czas celownik na przeciwniku (najczęściej na środku jego głowy).Lokalna sieć komputerowa, LAN (od ang. local area network) – sieć komputerowa łącząca komputery na określonym obszarze (blok, szkoła, laboratorium, biuro). Sieć LAN może być wydzielona zarówno fizycznie, jak i logicznie w ramach innej sieci. Główne różnice LAN, w porównaniu z WAN, to wyższy wskaźnik transferu danych i mniejszy obszar geograficzny.


Podstrony: 1 [2] [3] [4]




Warto wiedzieć że... beta

Strategiczne gry turowe (ang. turn-based strategy, w skrócie TBS) – rozgrywany w turach podgatunek komputerowych gier strategicznych. Każdy gracz może w swojej turze przemieszczać swoje jednostki (w zależności od określonych współczynników, np. ilości punktów ruchu), rozgrywać bitwy czy ulepszać fortyfikacje. Gry strategiczne rozgrywane w turach są najbliższe pierwowzorom wywodzącym się z planszowych gier strategicznych.
Klawiatura komputerowa – uporządkowany zestaw klawiszy służący do ręcznego sterowania urządzeniem lub ręcznego wprowadzania danych. W zależności od spełnianej funkcji klawiatura zawiera różnego rodzaju klawisze – alfabetyczne, cyfrowe, znaków specjalnych, funkcji specjalnych, o znaczeniu definiowanym przez użytkownika.
Podzielony ekran, ang. Split Screen – rodzaj gry wieloosobowej, alternatywa dla trybów online, polegający na tym, że kilku graczy – od dwóch do czterech – gra na jednej maszynie, w tym samym czasie, a rozgrywka prezentowana jest na jednym ekranie – każdy z nich pojawia się w wydzielonym miejscu na ekranie. Jednym z pierwszych tytułów umożliwiających grę w trybie podzielonego ekranu był Spy vs Spy.
Tryb współpracy (również tryb kooperacji, cooperative mode, co-op) – jeden z trybów rozgrywki wieloosobowej, umożliwiający dwóm lub większej liczbie graczy wspólną walkę z przeciwnikami sterowanymi przez sztuczną inteligencję. Tryb kooperacji może być dostępny w kampanii trybu gry jednoosobowej, jak i być niezależnym trybem rozgrywki. Tryb współpracy może być rozgrywany na podzielonym ekranie, tak i przez sieć lokalną i internet na wielu urządzeniach. Współpraca graczy może odblokować dostęp do specjalnych umiejętności, dostępnych tylko w trybie kooperacji. Przykładem takiej gry jest Crimson Alliance. Call of Duty: Ghosts oferuje tryb współpracy Wyginięcia przeznaczony da czterech graczy. W Call of Duty: Black Ops III tryb kooperacji umożliwia rozegranie kampanii trybu gry jednoosobowej dla czterech graczy. Dead Rising 4 oprócz możliwości przejścia kampanii w trybie współpracy oferuje również możliwość rozegrania krótkich meczów.
Dżojstik (po polsku - manipulator drążkowy; ang. joystick, od joy – zabawa, stick – patyk, drążek) – urządzenie wejścia komputera, manipulator służący do sterowania ruchem obiektów na ekranie. W podstawowej wersji zbudowany z wychylnego drążka zamocowanego na podstawce, którego przechylenie w odpowiednim kierunku powoduje stosowną reakcję sterowanego obiektu, oraz w przyciski uruchamiające przypisane im działania i dodatkowe funkcje sterujące, znajdujące się na podstawce i samym drążku. Pierwsze dżojstiki nie służyły do rozrywki (ang. joy stick), lecz do sterowania samolotami, nazywano je wtedy „drążkami sterowniczymi” (ang. „control stick”).
Sieć komputerowa (w skrócie: sieć) – zbiór komputerów i innych urządzeń połączonych ze sobą kanałami komunikacyjnymi. Sieć komputerowa umożliwia wzajemne przekazywanie informacji oraz udostępnianie zasobów własnych między podłączonymi do niej urządzeniami, tzw. "punktami sieci".
Deathmatch (w skrócie DM; ang. wym. [ˈdɛθmæt͡ʃ]; znany też jako Player vs All, Free For All) – tryb rozgrywki w grach wieloosobowych, znany przede wszystkim z gier FPS. Celem gry w trybie deathmatch jest zabicie jak największej ilości graczy przed upływem limitu czasowego bądź do momentu, gdy któryś z przeciwników nie zdobędzie odpowiedniej liczby zabójstw. Zazwyczaj zabity gracz musi poczekać na swój respawn, aby grać dalej.

Reklama