• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Gra planszowa



    Podstrony: [1] 2 [3] [4]
    Przeczytaj także...
    Szachownica – w szachach klasycznych i warcabach kwadratowa 64-polowa plansza, składająca się z 8 poziomych rzędów i 8 pionowych kolumn (rzędy i kolumny nazywane są również liniami). Pola te są przemiennie jasne i ciemne (dla ujednolicenia nazywane kolorem białym i czarnym). Każda linia pól w pionie oznaczona jest w notacji algebraicznej literą (od a do h), natomiast liniom pól w poziomie przyporządkowane są cyfry (od 1 do 8). Dzięki temu każde pole ma swoją współrzędną i może być w łatwy sposób zlokalizowane. Pole a1 jest koloru czarnego i znajduje się zawsze w lewym dolnym rogu szachownicy (dla zawodnika grającego białymi bierkami). Standardowy wymiar szachownicy wynosi 50 × 50 cm.Królewska gra z Ur (również „gra na dwudziestu kwadratach”) – gra planszowa często uznawana za najstarszą na świecie. Grano w nią prawdopodobnie prawie 5000 lat temu w Mezopotamii. Najstarszy komplet znaleziono w grobowcach z Ur, z około 2600 roku p.n.e. Gra była prekursorem tryktraka i jest uważana za jedną z najstarszych gier planszowych na świecie.
    Współczesne gry planszowe[ | edytuj kod]
    Książęta Florencji, początkowy układ stołu

    Współczesne gry planszowe są często osadzone fabularnie w konkretnym czasie i przestrzeni, przez co stają się symulacjami. Często odchodzi się również od plansz dzielonych na pola. Plansze takich gier to obszar nawiązujący szatą graficzną do tytułu, na którym kładzione są karty lub żetony, stawiane budowle itp. Spora grupa gier charakteryzuje się również jedną planszą wspólną dla wszystkich graczy oraz mniejszymi planszami – po jednej dla każdego z graczy (np. Puerto Rico czy Książęta Florencji), na których odbywa się całość lub część rozgrywki. Niektóre gry posiadają wiele plansz, na których gra toczy się równocześnie (np. Shadows over Camelot).

    Ameritrash – gatunek gier planszowych wywodzący się z USA charakteryzujący się dużą złożonością oraz silnym osadzeniem w fabule budującym wrażenie realizmu. Twórcy tego typu gier nie unikają losowości, która potrafi mieć znaczny wpływ na rozgrywkę wymuszając niejednokrotnie silną negatywną interakcję między graczami. Gry gatunku Ameritrash stoją w opozycji do eurogier. Sudoku (jap. 数独, sūdoku, od ji wa dokushin ni kagiru, czyli cyfry muszą być pojedyncze) – łamigłówka, której celem jest wypełnienie diagramu 9x9 w taki sposób, aby w każdym wierszu, w każdej kolumnie i w każdym z dziewięciu pogrubionych kwadratów 3x3 (zwanych "blokami" lub "podkwadratami") znalazło się po jednej cyfrze od 1 do 9.

    Nowoczesne gry planszowe najczęściej dzielone są na dwie kategorie – tzw. eurogry i ameritrashe. Obecnie coraz większą popularnością cieszą się gry z nurtu hybrydowego łączącego cechy obu tych kategorii.

    Autorzy nowoczesnych gier planszowych z gatunku tzw. eurogier, nawiązując do starożytnych gier logicznych, starają się rezygnować w jak największym stopniu z elementów losowych (np. rezygnacja z używania kostki) tak, aby tylko od inteligencji oraz obranej przez graczy strategii zależał przebieg rozgrywki. Elementem różnicującym przebieg i zasady gry stała się tak zwana mechanika gry.

    Go (jap. 碁 – go lub 囲碁 – igo, chiń. 圍棋 – wéiqí, kor. 바둑 – baduk, paduk) – starochińska gra planszowa popularna również w Korei i Japonii, a w ostatnich latach zdobywająca rosnącą popularność na całym świecie (w tym także w Polsce). Dla wielu ludzi, głównie ludzi Wschodu, go jest specyficznym połączeniem nauki, sztuki i sportu.Library of Congress Control Number (LCCN) – numer nadawany elementom skatalogowanym przez Bibliotekę Kongresu wykorzystywany przez amerykańskie biblioteki do wyszukiwania rekordów bibliograficznych w bazach danych i zamawiania kart katalogowych w Bibliotece Kongresu lub u innych komercyjnych dostawców.

    Gry typu ameritrash, w przeciwieństwie do eurogier, nie próbują unikać dawki losowości. Głównym atutem gier typu ameritrash jest natomiast mocno odczuwalny klimat gry skomponowany z mechaniką gry, wysoka jakość wykonania i większa różnorodność stylów. Wśród ameritrashy możemy spotkać gry oparte o rywalizację, drużynowe, w pełni kooperacyjne, kooperacyjne z motywem zdrajcy i wiele innych rozwiązań.

    Gra Roku – nagroda corocznie przyznawana przez Kapitułę Konkursu dla najlepszej w Polsce gry planszowej. Pierwotnie w latach 1985 -1993 nagroda była przyzwana przez magazyn "Świat Młodych". Ponownie pomysł przyznawania nagrody narodził się z końcem 2004 roku na forum dyskusyjnym portalu tematycznego Gry-Planszowe.pl. Tytuł Gra Roku jest przyznawany przez kapitułę konkursową najlepszej w Polsce grze planszowej, karcianej lub towarzyskiej skierowanej do młodzieży i dorosłych i wydanej w roku poprzedzającym rok, w którym przyznawana jest Nagroda. Celem przyznawania Nagrody jest popularyzacja gier planszowych w Polsce oraz promocja najlepszych tytułów wydanych w kraju.Spiel des Jahres (niem. gra roku) – prawdopodobnie najbardziej prestiżowa nagroda przyznawana w dziedzinie gier planszowych.

    Nowoczesne gry planszowe często łączą oba style projektowania gier, stając się hybrydą pomiędzy ameritrashem a eurogrą. Daje to twórcom możliwość poszerzenia grupy odbiorcy ich gry.

    Gry planszowe dla dzieci[ | edytuj kod]

    Gry planszowe dla dzieci charakteryzują się wieloma aspektami edukacyjnymi. Najlepsze gry planszowe dla dzieci łączą dobrą zabawę z nauką. Dzieci grając w planszówki uczą się nie tylko treści wyniesionych z gier, ale przede wszystkim uczą się samodzielności w rozwiązywaniu problemów, planowania i przewidywania. Gry planszowe dla dzieci często świetnie nadają się do wspólnego spędzania czasu całą rodziną.

    Mechanika – w grach fabularnych zasady określające sposób przeprowadzania rozgrywki, na które składają się również m.in.:System operacyjny (ang. Operating System, skrót OS) – oprogramowanie zarządzające systemem komputerowym, tworzące środowisko do uruchamiania i kontroli zadań użytkownika.


    Podstrony: [1] 2 [3] [4]



    w oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0, autorzy, historia, edycja)

    Warto wiedzieć że... beta

    Sześciokąt (sześciobok, heksagon) - wielokąt o sześciu bokach i sześciu kątach wewnętrznych. Suma miar kątów w dowolnym sześciokącie wynosi 720 stopni.
    Fortuna – polska gra planszowa wydana w 1984 przez Spółdzielnię Rzemieślniczą „Żoliborz”. Zasady gry są zbliżone do Monopoly. Gra przedstawia realia Warszawy z początku XX wieku, nazwy poszczególnych parceli są autentycznymi nazwami obiektów istniejących w Warszawie w tamtym okresie.
    BoardGameGeek – angielskojęzyczny portal założony w 2000 roku będący kompendium wiedzy o grach planszowych z całego świata.
    Samotnik (również Solitaire, Peg solitaire, zakonniczka, Kapucyn) — gra logiczna rozgrywana przez jedną osobę na planszy mającej 33 lub 37 pól. Rzekomo powstała na rozkaz Ludwika XIV. Zyskała popularność we Francji w XVII wieku, później w innych krajach (w tym także w Polsce). Bardziej uproszczone gry były znane wcześniej w starożytnym Rzymie.
    Biblioteka Narodowa Francji (fr. Bibliothèque nationale de France, BnF) – francuska biblioteka narodowa, znajdująca się w Paryżu. Przewidziana jest jako repozytorium dla wszystkich materiałów bibliotecznych, wydawanych we Francji. Obecnym dyrektorem Biblioteki jest Bruno Racine.
    Store Norske leksikon (Wielka encyklopedia norweska) - norweska encyklopedia w języku bokmål. Powstała po fuzji dwóch dużych, tworzących encyklopedie i słowniki wydawnictw norweskich Aschehoug i Gyldendal w 1978 roku, które utworzyły wydawnictwo Kunnskapsforlaget. Były cztery wydania papierowe: pierwsza w latach 1978-1981 w 12 tomach, druga w latach 1986-1989 w 15 tomach, trzecia w latach 1995-1999 w 16 tomach i czwarta w latach 2005-2007 w 16 tomach. Ostatnie wydanie zawierało 150 tys. haseł i 16 tys. ilustracji i zostało opublikowana przy wsparciu finansowym stowarzyszenia Fritt Ord. W 2010 roku ogłoszono, że nie będzie już wydań papierowych encyklopedii. Encyklopedia dostępna jest on-line od 2000 roku, a od 2009 roku może być edytowane przez użytkowników. Kunnskapsforlaget korzysta jednak z pomocy ekspertów przy sprawdzaniu treści zamieszczonych przez czytelników.
    Szachy – rodzina strategicznych gier planszowych rozgrywanych przez dwóch graczy na 64-polowej szachownicy, za pomocą zestawu bierek (pionów i figur). Popularnie, choć nieprecyzyjnie, szachami nazywa się również wspomniane bierki.

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.023 sek.