Free-to-air

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
Antena satelitarna z wieloma konwerterami

FTA (skrót z ang. free-to-air) – termin oznaczający telewizję oraz radio nadające w sygnale wolnym (potocznie: niezakodowanym, precyzyjniej: niezaszyfrowanym), który może być odbierany przez dowolny odbiornik przystosowany do odbioru danego typu sygnału. Specyfiką mediów oznaczonych jako FTA jest to, iż odbieranie sygnału jest całkowicie bezpłatne.

Telewizja satelitarna – telewizja wykorzystująca nadajniki (tzw. transpondery) umieszczone na sztucznych satelitach Ziemi. Cechą charakterystyczną tego sposobu emisji jest możliwość pokrycia sygnałem ogromnych obszarów przy użyciu tylko jednego nadajnika oraz możliwość dotarcia z sygnałem do obszarów, na których tworzenie sieci nadajników naziemnych jest niemożliwe lub nieopłacalne.Ósmy multipleks naziemnej telewizji cyfrowej w Polsce (MUX 8) – jeden z multipleksów naziemnej telewizji cyfrowej nadawanej na terenie Polski. Oficjalny start ósmego multipleksu naziemnej telewizji cyfrowej (MUX-8) to 1 sierpnia 2016 roku. Pierwotnie na wszystkich 7 slotach emitowana była plansza kontrolna, jednakże 10 października 2016 roku cztery plansze kontrole zostały zastąpione planszami z logami i zapowiedziami startu kanałów Metro TV, Zoom TV, Nowa TV i WP1.

Termin ten używany jest w odniesieniu do telewizji satelitarnej oraz naziemnej.

Do odbioru kanałów free-to-air potrzebny jest odbiornik i antena.

W Polsce kanały niekodowane nadają głównie z satelity Hot Bird (13°E) i Astra (19,2°E). Niekodowane są też multipleksy: pierwszy, drugi, trzeci i ósmy naziemnej telewizji cyfrowej.

Zobacz też[ | edytuj kod]

  • free-to-view
  • pay-per-view
  • Astra - zespół osiemnastu satelitów telekomunikacyjnych, należących do konsorcjum SES ASTRA z siedzibą w Luksemburgu, znajdujący się na orbicie geostacjonarnej nad równikiem. Obecnie na orbicie pracuje trzynaście z nich.Telewizja naziemna – telewizja wykorzystująca do emisji programów nadajniki znajdujące się na powierzchni Ziemi, umieszczone najczęściej na wzniesieniach lub wysokich budynkach dla zapewnienia pokrycia sygnałem możliwie dużego obszaru.




    Warto wiedzieć że... beta

    FTV (skrót z ang. Free-to-view) – termin oznaczający telewizję oraz radio nadające w sygnale zakodowanym, który może być odbierany za darmo przez odbiornik ze specjalną kartą kodową.
    Hot Bird (ang. gorący ptak) – nazwa serii satelitów telekomunikacyjnych należących do konsorcjum Eutelsat. Osiem z nich nadal pracuje, choć część w ograniczonym zakresie. Znajdują się one na orbicie geostacjonarnej (nad równikiem). Satelity, których czas pracy dobiegł końca przesunięte zostały na tzw. orbitę cmentarną, znajduje się ona ponad orbitą geostacjonarną.
    Telewizja (TV) – dziedzina telekomunikacji przekazująca ruchomy obraz oraz dźwięk na odległość. W jednym miejscu za pomocą kamery telewizyjnej i mikrofonu rejestruje się sygnał, który następnie jest transmitowany do dowolnego miejsca w zasięgu transmisji. Sygnał odbierany jest przez odbiornik telewizyjny i przetwarzany na obraz oraz dźwięk.
    Antena – urządzenie zamieniające fale elektromagnetyczne na sygnał elektryczny i odwrotnie. Jest niezbędnym elementem składowym każdego systemu radiokomunikacji. W XX w. najbardziej rozpowszechnione były anteny odbiorników radiowych i telewizyjnych; w XXI w. antena częściej kojarzona jest z elementem wyposażenia radia samochodowego, bezprzewodowych sieci komputerowych lub z odbiorem sygnałów TV z satelitów.
    Oficjalny start drugiego multipleksu naziemnej telewizji cyfrowej to 30 września 2010 roku. Na dzień 23 lipca 2013 roku zasięg multipleksu obejmuje 98,8% populacji kraju.
    Oficjalny start trzeciego multipleksu naziemnej telewizji cyfrowej to 27 października 2010 roku. Na dzień 23 lipca 2013 roku zasięg multipleksu obejmuje 99,5% populacji kraju.
    Pay-per-view (inaczej near VOD) - określenie z języka angielskiego oznaczające płatną usługę oglądania treści multimedialnych dostarczanych najczęściej za pośrednictwem cyfrowej telewizji. W przeciwieństwie do najbardziej popularnych w Polsce płatności w formie abonamentu miesięcznego lub rocznego w usłudze pay-per-view płaci się za obejrzenie konkretnej treści. Największą popularnością cieszy się w przypadku transmisji na żywo z wydarzeń sportowych, np. gal boksu zawodowego, wrestlingu czy meczów piłki nożnej. Popularność tego typu usług stale wzrasta głównie z powodu łatwych rozliczeń między właścicielem praw transmisyjnych a stacją telewizyjną.

    Reklama