Format radiowy

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Format radiowy – oznacza konstrukcję takiej oferty programowej w rozgłośni radiowej, która spowoduje ściągnięcie jak największej liczby słuchaczy spełniających kryterium, jakim jest wybrana grupa docelowa, dla której radio się tworzy.

Audycja radiowa (łac. auditio = "słuchanie", "plotka") – jednostka, samodzielny odcinek programu radiowego. Może to być audycja muzyczna, słowno-muzyczna, słowna.Muzyka (gr. mousike, cz. hudba, staropol. gędźba) – sztuka organizacji struktur dźwiękowych w czasie. Jedna z dziedzin sztuk pięknych, która wpływa na psychikę człowieka przez dźwięki.

Radio sformatowane to radio, które dobrze zaspokaja potrzeby wybranej grupy docelowej, powodując, że grupa ta wybiera właśnie tę stację. Format radia jest swoistą mieszaniną muzyki i tematów poruszanych na antenie, które niejako „dobierają” określonego słuchacza. Dobrze sformatowane radio będzie generowało wysokie wskaźniki zasięgu w swojej grupie docelowej.

Format telewizyjny - pojęcie oznaczające licencję na produkcję kolejnych wersji audycji telewizyjnej, który jest już lub był produkowany na innym rynku (zwykle: w innym państwie). Kupując format, stacja telewizyjna lub działający na jej rzecz zewnętrzny producent nabywa możliwość legalnego powielenia istniejącego już programu.

Formatowanie to nie tylko muzyka i określone audycje, ale także otoczka promocyjna, która im towarzyszy i system kontroli oceniający skuteczność działań wprowadzających format.

Stworzenie uniwersalnego formatu stacji, który jest akceptowalny przez „wszystkich” jest prawie niemożliwe, świat jest bowiem pełen różnych gustów, których stacja ta nie będzie w stanie zaspokoić. Muzyka, jaką dobiera się dla stacji radiowej, oraz programy w niej obecne determinują słuchaczy.

Formatowanie stacji tworzące jednolity i spójny wizerunek muzyczno-programowy daje możliwość doprecyzowania grupy docelowej i uzyskania przewagi konkurencyjnej wśród innych stacji.

Zobacz też[ | edytuj kod]

  • format telewizyjny
  • Przypisy[ | edytuj kod]

    1. Wolfgagn Gushurst: Formate im Hörfunk. (niem.). [dostęp 15 czerwca 2009]. [zarchiwizowane z tego adresu (23 sierpnia 2010)].

    Linki zewnętrzne[ | edytuj kod]

  • RadioStationWorld – Radio Formats (ang.)
  • New York Radio Guide Nazwy i opisy formatów radiowych, również lista formatów stacji radiowych w Nowym Jorku. (ang.)




  • Reklama