Ford Taunus

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Ford Taunussamochód osobowy klasy wyższej produkowany pod amerykańską marką Ford jako seria 17/20/26M w latach 1957 – 1971 oraz klasy średniej produkowany w latach 1939 – 1994.

Pusan (kor. 부산광역시, Metropolia Pusan) – największe miasto portowe Korei Południowej; zespół miejski ok. 4,1 mln mieszkańców. Jest miastem na prawach metropolii. Drugie co do wielkości miasto kraju.Toyota Crown - samochód osobowy klasy średniej-wyższej produkowany przez japońską firmę Toyota od roku 1955 roku. Jest on dostępny jako 4-drzwiowy sedan, wcześniej także jako hardtop coupé, kombi czy też pick-up. Do napędu używano benzynowych i wysokoprężnych silników R4 oraz R6 (także z turbodoładowaniem), od generacji 12. dostępne są wyłącznie jednostki V6. Moc przenoszona jest na oś tylną. Od 2008 roku produkowana jest 13. generacja modelu.

Pierwsza generacja[ | edytuj kod]

Ford Taunus I - tył
Ford Taunus I Cabriolet

Ford Taunus I został zaprezentowany po raz pierwszy w 1939 roku.

Autosegment D – klasa średnia samochodów osobowych. Są to względnie duże i wygodne auta rodzinne. Do klasy tej zaliczane są klasyczne auta osobowe charakteryzujące się wymiarami większymi od aut kompaktowych, zapewniającymi w miarę wygodną jazdę dla pięciu osób na dłuższych trasach. Wyposażone zazwyczaj w obszerny bagażnik, jednak nieco mniejsze i skromniej wyposażone od samochodów segmentu E.Toyota – marka samochodów, produkowanych przez japoński koncern Toyota Motor Corporation (jap. トヨタ自動車株式会社), który zatrudnia około 323 tys. pracowników (czerwiec 2008).

Pierwsza generacja Taunusa otrzymała kod fabryczny G93A. Samochód zyskał przydomek Buckeltaunus (niem. garbaty Taunus). Pojazd był dwudrzwiową limuzyną z karoserią całkowicie stalową, o konstrukcji półsamonośnej (rama platformowa zespawana z resztą karoserii). Pod maską znalazł się z kolei 4-cylindrowy, rzędowy, benzynowy, czterosuwowy, dolnozaworowy o pojemności 1172cm³ i mocy max. 34 KM (moc stała 30 KM). Zawieszenia było zależne z poprzecznymi resorami piórowymi. Prędkość podróżna 85 km/h, chwilowo dopuszczalna 105 km/h.

Europa – część świata (określana zwykle tradycyjnym, acz nieścisłym mianem kontynentu), leżąca na półkuli północnej, na pograniczu półkuli wschodniej i zachodniej, stanowiąca wraz z Azją kontynent Eurazję.Ameryka Północna – kontynent o powierzchni 24 242 000 km² (co stanowi 16,3% całkowitej powierzchni lądów na kuli ziemskiej), położony na półkulach: północnej i zachodniej. Do Ameryki Północnej należy Ameryka Środkowa.

Wznowienie produkcji[ | edytuj kod]

Po wojnie Ford wznowił w zakładach w Kolonii produkcję tego modelu z niewielkimi zmianami konstrukcyjnymi. Produkowany w latach 1949-1951 Taunus miał oznaczenie wewnętrzne G73A. Ten model występował w wersjach Standard, Spezial i de Luxe, w późniejszych egzemplarzach (oprócz wersji Standard) zastosowano zmienioną atrapę przednią. Model powojenny występował również w karoserii 4-drzwiowej, jako kombi, furgon i kabriolet.

Ford Motor Company – amerykański producent samochodów osobowych, SUV-ów, samochodów sportowych, vanów, pickupów i samochodów ciężarowych z siedzibą w Dearborn działający od 1903 roku. Marka współtworzy koncern Ford Motor Company. Ford Granada – samochód europejskiej marki Ford, którego produkcję rozpoczęto w Kolonii w 1972 roku. Skonstruowano całkiem nowe zawieszenie, dzięki któremu samochód nie odbiegał komfortem od prestiżowych modeli BMW i Mercedesa. Silnik i skrzynia biegów to stara konstrukcja z produkowanych w latach sześćdziesiątych modeli Forda Taunusa 17M/20M p7. Produkowany był do marca 1985 roku, kiedy został zastąpiony przez model Scorpio. Posiadał napęd klasyczny (silnik umieszczony z przodu napędzał koła tylne). W plebiscycie na Europejski Samochód Roku 1978 samochód zajął 3. pozycję (za Porsche 928 i BMW E23).

Silnik[ | edytuj kod]

  • L4 1.2l Sidevalve

  • Druga generacja[ | edytuj kod]

    Seria 12/15M[ | edytuj kod]

    Ford Taunus 12M II - tył
    Ford Taunus 15M II

    Ford Taunus 12/15M II został zaprezentowany po raz pierwszy w 1952 roku.

    Prezentując drugą generację modelu Taunus, niemiecki oddział Forda zdecydował się podzielić ją na dwie niezależne linie modelowe będące de facto pojazdami odrębnych klas, kierowanych do różnego grona docelowych odbiorców. Gama 12/15M pełniła funkcję mniejszych, średniej wielkości samochodów będących odpowiedzią na model Opel Olympia. Stylistyka Taunusa 12/15M pierwszej generacji wyróżniała się charakterystycznymi, obłymi kształtami nazywanymi potocznie ponton.

    Ford Cortina – produkowana w latach 1962-1982 dwu- i czterodrzwiowa limuzyna klasy średniej. Cortina od samego początku wyglądem zewnętrznym przypominała Taunusa, w trzeciej generacji dzieliła już z nim tę samą płytę podłogową, a po faceliftingu z 1976 roku w zasadzie nie różniła się już niczym od niemieckiego modelu. Występowała także w wariancie sportowym (Lotus Cortina) i jako kombi. Bardzo popularną w Europie Zachodniej Cortinę w 1982 roku w ofercie Forda zastąpiła Sierra.Opel Olympia- to mały samochód rodzinny produkowany przez firmę Opel z przerwami od 1935 roku do 1970 roku. Pierwsza seria od 1935 do 1940 roku, druga od 1947 do 1953 r. i ostatnia od 1967 do 1970 roku.

    15M[ | edytuj kod]

    W czasie gdy model 12M pełnił funkcję bardziej przystępnego cenowo, wersja 15M wyróżniała się bogatszym wyposażeniem standardowym, innymi barwami nadwozia oraz większą liczbą chromowanych ozdobników.

    Silniki[ | edytuj kod]

  • L4 1,2 l Ford Sidevalve
  • L4 1,5 l Ford Sidevalve

  • Seria 17/20/26M[ | edytuj kod]

    Ford Taunus 17/20/26M II - tył

    Ford Taunus 17/20/26M II został zaprezentowany po raz pierwszy w 1957 roku.

    Ford Sierra - model samochodu osobowego produkowanego przez koncern Ford Motor Company w latach 1982-1992. Jest następcą modelu Ford Taunus. W plebiscycie na Europejski Samochód Roku 1983 model zajął 2. pozycję (za Audi 100 C3).Republika Korei (kor. 대한민국, hancha 大韓民國, lat. Daehan Minguk/Taehan Minguk, skr. 한국; 韓國; Hanguk, Korea Południowa, wysłuchaj oryginalnej wymowy) – państwo w Azji, południowej części Półwyspu Koreańskiego powstałe po II wojnie światowej na terenach zajętych przez wojska USA. Republika Korei oficjalnie rości sobie pretensje do całego terytorium Korei.

    Linia modelowa 17/20/26M uzupełniła gamę drugiej generacji Forda Taunusa 6 lat później od mniejszego modelu 12/15M, przyjmując zupełnie inną koncepcję. Pojazd był znacznie większy, zaliczając się do klasy wyższej.

    Stylistyka została utrzymana w inspiracji wyglądem oferowanych wówczas pełnowymiarowych limuzyn Forda na rynku Ameryki Północnej, nawiązując szczególnie do modelu Fairlane. W ten sposób, charakterystycznymi cechami wyglądu były przetłoczenia na bocznych panelach, strzelisty kształt nadkoli oraz dwukolorowe malowanie nadwozia.

    Samochód osobowy – pojazd samochodowy przeznaczony konstrukcyjnie do przewozu pasażerów, zdolny do przewożenia nie więcej niż dziewięciu osób, wraz z kierowcą, oraz ich bagażu. Dopuszczalna masa całkowita samochodu osobowego wynosi 3500 kg. Do kierowania samochodem osobowym uprawnia w Polsce prawo jazdy kategorii B.Hyundai Motor Company to południowokoreański koncern należący do grupy Hyundai Kia Automotive Group. W latach 2000-2004 przedsiębiorstwo należało częściowo do DaimlerChrysler. W skład koncernu wchodzi również malezyjski Inokom Motors.

    Silniki[ | edytuj kod]

  • L4 1,7 l



  • Podstrony: 1 [2] [3] [4]




    Warto wiedzieć że... beta

    Kabriolet, Convertible (fr. cabriolet) – rodzaj samochodu osobowego albo nadwozia nieposiadającego stałego dachu. Przeważnie miękki dach jest składany lub zdejmowany. Odmianą kabrioletu jest roadster. Inne cechy charakterystyczne to: boczne, otwierane okna, brak pionowych słupków czy też jakichkolwiek ram nad górną krawędzią nadwozia (poza szybą przednią). Najczęściej występuje w wersji dwudrzwiowej – stąd nazwa Convertible Coupé. Natomiast wersja czterodrzwiowa to Convertible Sedan.
    Europa Zachodnia – nazwa stosowana dla określenia państw zachodniej części Europy, ze względu na ich przynależność geograficzną, historyczną i kulturową.
    Autosegment E – klasa samochodów osobowych, nazwana czasami klasą premium, pośrednia między autami klasy średniej i luksusowymi.

    Reklama