Filtr oleju

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
Wkład filtrujący filtru oleju
Samochodowy filtr oleju

Filtr oleju jest elementem układu smarowania. Olej silnikowy, aby mógł spełnić swoje zadania w silniku, musi być filtrowany ze względu na występujące w nim podczas pracy zanieczyszczenia. Zanieczyszczenia organiczne: pozostałości po niespalonym paliwie, produkty utleniania, termiczny rozkład i spalanie samego oleju. Zanieczyszczenia nieorganiczne: pył w powietrzu i cząstki metali.

Układ smarowania ma za zadanie zmniejszenie oporu tarcia, odprowadzanie ciepła wytworzonego podczas tarcia, oczyszczanie trących powierzchni i odprowadzanie zanieczyszczeń do filtra, zabezpieczenie powierzchni przed korozją, uszczelnienie współpracujących powierzchni.Filtr oleju przegrodowy filtruje olej podczas jego przepływu przez przegrodę wykonaną z materiału porowatego, zdolnego do zatrzymania zanieczyszczeń.

Podział filtrów oleju[ | edytuj kod]

Według zasady działania:

  • przegrodowe
  • objętościowe:
  • włókninowe
  • ze spieków porowatych
  • z porowatych tworzyw sztucznych
  • absorpcyjne
  • powierzchniowe:
  • siatkowe
  • szczelinowe
  • papierowe
  • energetyczne:
  • odśrodkowe
  • magnetyczne
  • grawitacyjne
  • złożone (połączenie filtrów przegrodowych i energetycznych)
  • Według jakości filtrowania:

  • zgrubne (siatkowe i szczelinowe),
  • dokładnego oczyszczania (przegrodowe włókninowe, odśrodkowe),
  • pomocnicze (magnetyczne).
  • Według rozmieszczenie w układzie smarowania:

  • bocznikowe,
  • pełnoprzepływowe,
  • szeregowo – bocznikowe.


  • Podstrony: 1 [2] [3]




    Reklama