Fabryka Obrabiarek Precyzyjnych Avia

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
Logo Wytwórni Maszyn Precyzyjnych Avia
Nowy budynek Avii przy ul Grajewskiej róg ul. Łochowskiej

Fabryka Obrabiarek Precyzyjnych Avia S.A. – spółka utworzona w 1902, mająca siedzibę przy ul. Siedleckiej 47 w Warszawie.

PZL.48 Lampart (PZL-48) to projekt polskiego samolotu myśliwskiego konstrukcji inżynierów Franciszka Misztala i Wsiełowoda Jakimiuka, opracowany w Państwowych Zakładach Lotniczych w roku 1938.Przemysł zbrojeniowy – dział gospodarki związany m.in. z produkcją broni i amunicji, zalicza się tu także gałęzie specjalistyczne, takie jak wojskowe zakłady lotnicze, samochodowe, stocznie oraz produkujące na potrzeby wojska podzespoły i sprzęt elektroniczny.

Historia[ | edytuj kod]

  • 1902 – utworzenie przedsiębiorstwa. Pierwsza nazwa spółki brzmiała Fabryka Maszyn Precyzyjnych L. Nowiński. W drewnianych pomieszczeniach Fabryki Maszyn Precyzyjnych L. Nowiński produkowano maszyny dla przemysłu tytoniowego – budowano maszyny do wyrobu gilz papierosowych. Fabryka zatrudniała kilkudziesięciu ludzi.
  • 1918 – produkcja maszyn dla powstałego Polskiego Monopolu Tytoniowego.
  • 1924 – zmiana profilu produkcji i nazwy przedsiębiorstwa. Właściciel fabryki – Lucjan Nowiński zmienił profil produkcji – powstała w budynku fabryki przy Siedleckiej 63 (dziś 47) – Wytwórnia Maszyn Precyzyjnych AVIA. Właścicielami spółki był inżynier Mieczysław Kośminski oraz Włodzimierz Szomański (konstruktor i producent śmigieł) i Bronisław Szybowski. Przedsiębiorstwo rozpoczęło wtedy wytwarzanie urządzeń na potrzeby przemysłu zbrojeniowego.
  • 1926 – rozpoczął się nowy okres działalności Avii, coraz ściślej związany z lotnictwem.
  • 1927 – rozpoczęcie produkcji części zamiennych do silników lotniczych Gnome-Rhône. Dyrektorem technicznym Wytwórni Maszyn Precyzyjnych „Avia” był wówczas Franciszek Peter. Wiktor Narkiewicz był kierownikiem biura konstrukcyjnego i wdrażał produkcję polskich silników lotniczych.
  • listopad 1927 – na podstawie dokumentacji odkupionej od inż. Władysława Zalewskiego powstał prototyp pierwszego polskiego silnika samolotowego – „Avia” WZ-7.
  • 1935 – uruchomienie produkcji silników Wright R-790 o mocy 220 KM (do 25 szt. miesięcznie).
  • 1936 – zbudowanie prototypu silnika Avia P-4 o mocy ok. 70 KM.
  • 1938 – powstaje prototyp silnika Avia Delfin konstrukcji inż.Tupalskiego o mocy ok. 300 KM. Równolegle trwają prace nad wprowadzeniem do produkcji licencyjnego silnika Gnome Rhone Mars-7 o mocy ok. 730 KM (do napędu samolotu PZL-48 Lampart).
  • 1939 – Avia czterokrotnie zwiększyła stan zatrudnienia w stosunku do 1930 roku – w fabryce pracowało 1000 osób, w tym 100 z dyplomami uczelni technicznych. Avia dysponowała własnym biurem studiów oraz laboratorium chemicznym i mechanicznym.
  • październik 1939 – wytwórnia została podporządkowana niemieckiej firmie Mechanische Werkstätte Neubrandenburg – produkowano w niej wyrzutniki bombowe, a liczba pracowników powiększyła się do 1800 osób (w okresach nasilonej produkcji nawet 3000). Przy fabryce powstał areszt, w którym zamykano spóźniających się do pracy, a bicie robotników było na porządku dziennym.
  • 1944 – zniszczenie zabudowań zakładu w 90%. Po odbudowie przedsiębiorstwo produkowało maszyny dla przemysłu spożywczego.
  • 1980 – zmiana nazwy na Fabryka Obrabiarek Precyzyjnych „Ponar-Avia”.
  • Warszawa; miasto stołeczne Warszawa, w skrócie m.st. Warszawa – stolica i największe miasto Polski, położone w środkowo-wschodniej części kraju, na Nizinie Środkowomazowieckiej, na Mazowszu, nad Wisłą. Od 2002 r. miasto stołeczne Warszawa jest gminą miejską mającą status miasta na prawach powiatu.Gilzownica - podręczne urządzenie do wypełniania gilz (bibułek papierosowych) tytoniem i produkcji papierosów. Istnieją gilzownice ręczne, jak i elektryczne.


    Podstrony: 1 [2] [3]




    Warto wiedzieć że... beta

    Wyrzutnik - element lub mechanizm broni lufowej wyrzucający z broni łuskę wyciągniętą przez wyciąg (w broni strzeleckiej) lub wyciągający łuskę z komory nabojowej i wyrzucający jej poza broń (w broni artyleryjskiej).
    Władysław Zalewski (ur. 28 stycznia 1892 w Warszawie, zm. 25 listopada 1977 w Londynie), konstruktor lotniczy. W latach 1908-1913 skonstruował samolot dwupłatowy WZ I.

    Reklama