Produkty szybkozbywalne

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
(Przekierowano z FMCG)
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
Przykład produktów FMCG w postaci napojów bezalkoholowych

Produkty szybkozbywalne, dobra szybkozbywalne, produkty szybkorotujące (ang. FMCG, fast-moving consumer goods) – produkty sprzedawane często i po względnie niskich cenach. Przykładami dóbr z tej branży są artykuły spożywcze, czy środki czystości.

Nestlé S.A. - korporacja o zasięgu globalnym założona w 1866 roku przez niemieckiego farmaceutę Henriego Nestlé. Główna siedziba firmy mieści się w Vevey w Szwajcarii. Nestlé jest największą firmą światową z branży spożywczej z obrotami rzędu 100 mld franków szwajcarskich rocznie oraz największym producentem żywności na świecie. Działa w ponad 80 krajach, sprzedając swoje produkty pod postacią ponad 8000 marek (w Polsce dostępnych jest 600 produktów). Bezpośrednio zatrudnia 275 tys. osób, a pośrednio około 1 200 tys. Spółka publiczna notowana na szwajcarskiej giełdzie virt-x, jej ADR-y notowane są w USA na rynku over-the-counter. W Polsce rozpoczęła działalność w roku 1993, wprowadzając kawę rozpuszczalną Nescafé oraz kakao Nesquik.Napój bezalkoholowy – rodzaj napoju, który nie zawiera znaczących ilości alkoholu. Alkohol w niewielkich ilościach występuje naturalnie w wielu napojach, takich jak soki owocowe, a także tworzy się w wyniku fermentacji, np. w kwasie chlebowym, należałoby jednak wypić ogromne ilości takich napoi, żeby odczuć jakiekolwiek oddziaływanie spożytego alkoholu. Według polskiego prawa napój nie jest napojem alkoholowym gdy zawiera poniżej 0,5% etanolu.

Wartość rynku produktów szybkozbywalnych w Polsce została oszacowania w 2016 przez analityków PKO BP na 255 mld zł. Najwięksi producenci w branży produktów szybkozbywalnych działający na polskim rynku to m.in. Grupa Mokate, Maspex Wadowice, Nestlé, Procter & Gamble, Unilever, Mondelēz International i The Coca-Cola Company.

The Coca-Cola Company – największy na świecie producent, dystrybutor i sprzedawca napojów bezalkoholowych. Siedziba firmy mieści się w Atlancie, w stanie Georgia, USA.

Cechy szczególne rynku produktów szybkozbywalnych[ | edytuj kod]

  • duże zróżnicowanie produktów
  • względnie niskie ceny
  • duży wolumen sprzedaży
  • małe marże
  • duża liczba kanałów dystrybucji
  • Wielkość sprzedaży w tym sektorze jest blisko powiązana z wielkością zatrudnienia i zarobków w poszczególnych krajach.

    Przypisy[ | edytuj kod]

    1. Adrian Skłodkowski, Raport sektorowy. Dystrybucja żywności, Dom Maklerski PKO BP, 30 listopada 2016.
    2. Produkty i marki FMCG i CPG, tylkofmcg.pl
    3. Podsumowanie lat 2010-2011 w branży FMCG w Polsce, bankier.pl (Dostęp: 2012-10-21)




    Reklama