EverQuest

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

EverQuest (w skrócie EQ) – trójwymiarowa gra komputerowa z gatunku MMORPG, stworzona w 1999 roku przez 989 Studios należące do Sony. Jej projektantami byli Brad McQuaid, Steve Clover i Bill Trost. Gra została wydana przez Sony Online Entertainment.

MUD (Multi-User Dungeon) – akronim oznaczający komputerowe gry fabularne, które są rozgrywane przez Internet przy użyciu interfejsu tekstowego. Tzw. świat, czyli scenariusz gry i definicje postaci użytkowników, jest umieszczony na serwerze, do którego może być podłączonych wiele osób w tym samym czasie. Po połączeniu gracz steruje swoją postacią przy pomocy zestawu komend i opcji umożliwiających m.in. decydowanie, w którą stronę postać ma się udać lub jaką akcję podjąć. Program obsługujący grę na serwerze wysyła graczom słowne opisy wirtualnego świata gry zgodnie z jej scenariuszem: pomieszczeń, przedmiotów oraz postaci sterowanych przez komputer, zwanych mobami (od ang. mobile – ruchomy), NPC-ami lub po prostu potworami (monsters). Gracze mogą porozumiewać się ze sobą za pomocą odpowiednich komend, a także mówić do siebie i krzyczeć.Ogr – legendarne stworzenie z mitów Północnej Europy. Ogry to rasa człekokształtnych stworzeń, gwałtownych i okrutnych potworów jedzących ludzkie mięso. Ogry są, w przeciwieństwie do trolli, inteligentne, ale i tak ludziom zwykle udaje się je pokonać, nawet pomimo ich wielkiej siły.

Pod koniec 1999 r. grę przejął Verant Interactive, a od tego czasu doczekała się ona 18 rozszerzeń. Ostatnie z nich, EverQuest: Veil of Alaris, zostało wydane 15 listopada 2011 roku.

Rozgrywka[ | edytuj kod]

Wiele elementów EverQuesta zostało zaczerpniętych z tekstowych gier internetowych typu MUD, w których główny nacisk jest położony na tradycyjną rozgrywkę fabularną spod znaku Dungeons & Dragons.

GameRankings – strona internetowa agregująca recenzje gier komputerowych z innych stron prezentując średnią ocenę danej gry. Podobne serwisy to: Metacritic (również zarządzany przez CNET), GameStats i Rotten Tomatoes.Awatar (także avatar) – reprezentacja uczestników światów wirtualnych. Dotyczy zarówno rzeczywistych ludzi uczestniczących za ich pomocą w tych światach jak i postaci generowanych przez samo oprogramowanie. Awatary są używane głównie na forach dyskusyjnych, a także w grach komputerowych (zwłaszcza RPG, MMORPG i FPP) oraz rzeczywistości wirtualnej.

W grze, tworząc awatara, gracz ma do wyboru 16 ras postaci, żeby wymienić klasyczne dla tego typu gier: elfy, krasnoludy czy ogry, ale również takie jak: ludzie-koty, ludzie-jaszczury czy też ludzie-smoki. W trakcie tworzenia postaci gracz ma możliwość wyboru swego rodzaju zajęcia w grze (czarodziej, kleryk, łucznik). Gra ma miejsce w świecie zwanym Norrath, gdzie postać uzyskuje kolejne poziomy zaawansowania poprzez zdobywanie punktów doświadczenia, wykonując zadania, walcząc z przeciwnikami komputerowymi. Wszystko to gracz może osiągnąć będąc w większej grupie graczy poprzez stworzenie grupy graczy np. dla wykonania tylko jakiegoś zadania, czy też poprzez zjednoczenie się w klan, w którym to gracze mogą bardziej planować swoją rozgrywkę w przyszłości.

MMORPG (skrót od Massively multiplayer online role-playing game) – rodzaj gier komputerowych RPG, w których duża liczba graczy może grać ze sobą w wirtualnym świecie. Podobnie jak w innych rodzajach RPG gracz wciela się w postać i kieruje jej działaniami. Dostęp do gier MMORPG zwykle jest zapewniany przez producenta gry. Gry tego typu są bardzo popularne na całym świecie. Ciężko jednak oszacować konkretną liczbę, ze względu na fakt, iż wydawcy mają tendencje do podawania liczb ze swoich baz danych, jako ogólną liczbę osób, które w ogóle grało w daną grę. Bazując jednak na dochodach wydawców, liczbę graczy w 2010 roku szacowano na 61 milionów, z czego 44 miliony tylko w Stanach Zjednoczonych.EverQuest II (EQ2) – gra komputerowa z gatunku MMORPG, kontynuacja pierwszej części EverQuest, opracowana przez firmę Sony Online Entertainment i wydana w Ameryce Północnej i Europie 8 listopada 2004 roku. W styczniu 2009, Sony razem z Valve udostępniło grę poprzez system Steam.

Klasy postaci[ | edytuj kod]

W grze EverQuest istnieją następujące klasy postaci:

  • Wojownik (warrior)
  • Wojownik cienia (shadow knight)
  • Paladyn (paladin)
  • Władca bestii (beastlord)
  • Berserker (berserker)
  • Mnich (monk)
  • Łucznik (ranger)
  • Łotrzyk (rogue)
  • Czarodziej (wizard)
  • Mag (magician)
  • Nekromanta (necromacer)
  • Czarownik (enchanter)
  • Bard (bard)
  • Kleryk (cleric)
  • Druid (druid)
  • Szaman (shaman)
  • Serwery[ | edytuj kod]

    Gra jest umiejscowiona na wielu serwerach, każdy z nich ma swoją własną nazwę. Każda nazwa jest odpowiednikiem bóstwa ze świata Norrath i każda z nich ma pieczę nad swoim terytorium. Część uzbrojenia i broni występująca w grze pochodzi od tych bóstw i dostępne są one tylko tym graczom, którzy dostatecznie mocno oddali cześć danemu bóstwu.

    Bohater niezależny (BN; ang. non-player character, non-person character lub non-playable character, skracane do NPC) – w grach fabularnych i niektórych fabularnych grach komputerowych określenie każdej postaci, w którą nie wciela się żaden z graczy. Odgrywana jest ona przez Mistrza Gry lub program.Elf – stworzenie rodem z mitologii germańskiej. Z początku elfy były pomniejszymi bożkami natury i płodności, później były przedstawiane jako chochliki lub duszki leśne bądź wodne. W folklorze przedstawiane są jako małe, wyglądające młodzieńczo ludziki wielkiej piękności, żyjące w lasach, źródłach, studniach, a nawet pod ziemią. Wierzono, że są długowieczne, jeśli nie nieśmiertelne i posiadają różnorakie magiczne moce.

    Serwery, na których toczy się gra, są podzielone na serwery dla rozgrywki player versus player i player versus environment, gdzie na tych drugich walka z innymi graczami jest możliwa tylko w miejscach specjalnie do tego wyznaczonych (arena, specjalne obszary oraz pojedynki).

    Gra jest podzielona na 375 stref, w skład których wchodzą zarówno całe kontynenty, jak również i inne wymiary czy podwodne tereny.

    Grafika 3D (grafika trójwymiarowa) – nazwa jednej z dziedzin grafiki komputerowej, zajmującej się głównie wizualizacją obiektów trójwymiarowych. Nazwa pochodzi od angielskiego sformułowania Three-Dimensional Graphics.Metacritic – amerykańska strona internetowa agregująca recenzje albumów muzycznych, gier komputerowych, filmów i seriali. Na podstawie ocen z recenzji zlicza średnią przedstawiającą przyjęcie danego medium przez krytyków. W 2005 stronę przejęło przedsiębiorstwo CNET Networks.


    Podstrony: 1 [2] [3] [4]




    Warto wiedzieć że... beta

    Ultima Online (UO) – gra komputerowa typu MMORPG, wydana 30 kwietnia 1997 przez firmę Origin Systems. Jest jedną z najstarszych tego rodzaju gier. Rozgrywka toczy się w świecie fantasy znanym z serii Ultima. Do listopada 2006 r. wydanych zostało sześć dodatków, w których stopniowo rozbudowywano podstawową wersję m.in. o nowe potwory, umiejętności oraz miejsca.
    Gra komputerowa (gra wideo, ang. video game) – rodzaj oprogramowania komputerowego przeznaczonego do celów rozrywkowych bądź edukacyjnych (rozrywka interaktywna) i wymagającego od użytkownika (gracza) rozwiązywania zadań logicznych lub zręcznościowych. Gry komputerowe mogą być uruchamiane na komputerach osobistych, specjalnych automatach, konsolach do gry, telewizorach, telefonach komórkowych oraz innych mobilnych urządzeniach, nazywanych łącznie platformami sprzętowymi. Zadania stawiane przed graczem w grach komputerowych różnią się w zależności od gatunku i mogą polegać na przykład na rozwiązaniu zadania logicznego, eliminacji wirtualnych przeciwników czy też rywalizacji ze sztuczną inteligencją bądź innymi graczami (gra wieloosobowa); interaktywna rozrywka w celach zawodowych nosi nazwę sportu elektronicznego.
    Player versus environment (PvE; ang. gracz kontra środowisko) – termin używany w grach online, głównie MMO, gdzie postać kontrolowana przez gracza walczy z postaciami sterowanymi w grze przez komputer. Jest to przeciwieństwo player vs player (PvP), w którym walczy się z postacią kontrolowaną przez żywego przeciwnika.
    Player versus player (PvP; ang. gracz kontra gracz, gracz na gracza, GnG) – rodzaj interakcji w grach typu MMORPG, MUD, RPG pozwalającej na rywalizację pomiędzy dwoma lub więcej graczami. PvP niekoniecznie polega na zabiciu postaci innego gracza. Są różne rodzaje PvP, np. urozmaicające rozgrywkę i nadanie klimatu gry (World of Warcraft, Lineage itp.) oraz na większą skalę, gdzie rywalizuje ze sobą wielu graczy o różne nagrody (Guild Wars, World of Warcraft).
    Krasnolud (szwed. dvärg, norw. dverg, niem. Zwerg, ang. dwarf) – istoty z mitologii nordyckiej i germańskiej, obecne później także w folklorze niemieckim i skandynawskim, a współcześnie w literaturze, filmach i grach fantasy.
    Sony Online Entertainment (SOE) – producent i wydawca gier komputerowych, dział firmy Sony. Wytwórnia została założona w 1995 roku, ma siedzibę w San Diego w Kalifornii w Stanach Zjednoczonych.

    Reklama