Eurolot

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Eurolot S.A. – zlikwidowany operator świadczący w latach 1997–2015 usługi przewozowe między największymi polskimi portami lotniczymi, oraz łączący te porty z różnymi miastami zagranicznymi. Większościowym udziałowcem spółki był Skarb Państwa (62% akcji).

Polska, Rzeczpospolita Polska – państwo unitarne w Europie Środkowej, położone między Morzem Bałtyckim na północy a Sudetami i Karpatami na południu, w dorzeczu Wisły i Odry. Powierzchnia administracyjna Polski wynosi 312 679 km², co daje jej 70. miejsce na świecie i dziewiąte w Europie. Zamieszkana przez ponad 38,5 miliona ludzi, zajmuje pod względem liczby ludności 34. miejsce na świecie, a szóste w Unii Europejskiej.Europa – część świata (określana zwykle tradycyjnym, acz nieścisłym mianem kontynentu), leżąca na półkuli północnej, na pograniczu półkuli wschodniej i zachodniej, stanowiąca wraz z Azją kontynent Eurazję.

Eurolot dysponował własną flotą składającą się z turbośmigłowych samolotów krótkiego zasięgu ATR 72-200, a także większych maszyn średniego zasięgu typu Bombardier Q400 NextGen oraz Embraer 175.

Do sierpnia 2012 pełniła funkcje dowozowe dla połączeń krajowych Polskich Linii Lotniczych LOT - w tym miesiącu zarząd LOT-u zdecydował, że połączenia krajowe będzie obsługiwał własną flotą, co ma zapobiec sprzedaży jej części; w odpowiedzi zarząd Eurolotu zdecydował się na ekspansje na trasach europejskich, jednak aż do zakończenia działalności były pełnione funkcje dowozowe na trasach zagranicznych dla LOT.

British Aerospace Jetstream 31 – brytyjski samolot pasażerski komunikacji lokalnej, produkowany początkowo przez wytwórnie Handley Page a następnie przez British Aerospace.ATR 42 – samolot pasażersko-transportowy, turbośmigłowy górnopłat krótkiego zasięgu, produkowany przez włosko-francuskie przedsiębiorstwo lotnicze ATR (wł.: Aerei da Trasporto Regionale, franc.: Avions de Transport Régional), używany m.in. przez Eurolot do obsługi rejsów krajowych i zagranicznych. Występują trzy wersje – ATR 42-300, ATR 42-320 i ATR 42-500. Różnią się przede wszystkim zespołem napędowym. W Polsce samoloty ATR użytkuje oprócz Eurolotu (spółki grupy Polskie Linie Lotnicze LOT), także White Eagle Aviation.

Dodatkową działalnością spółki był Ośrodek Szkolenia Pilotów, w którego ofercie były także kursy na zdobycie licencji do objęcia stanowiska dyspozytora Lotniczego. Ośrodek powstał w 2003 roku i zajmował się szkoleniami dla osób prywatnych oraz szkoli załogi Eurolot i Polskich Linii Lotniczych LOT oraz innych podmiotów na świecie.

ATR 72 – pasażerski samolot turbośmigłowy, produkowany przez włosko-francuskie przedsiębiorstwo lotnicze ATR (wł.: Aerei da Trasporto Regionale, franc.: Avions de Transport Régional), używany na regionalnych trasach przez linie lotnicze m.in. Eurolot, CSA Czech Airlines, Binter Canarias, Alitalia.Wykaz polskich przewoźników aktualnie uprawnionych do wykonywania przewozu lotniczego na podstawie ważnej koncesji Urzędu Lotnictwa Cywilnego oraz przewoźników lotniczych istniejących w przeszłości.

W dniu 6 lutego 2015 przewoźnik poinformował o zawieszeniu wszystkich lotów z dniem 1 kwietnia 2015 roku. Ostatnim prezesem zarządu był Andrzej Juszczyński, a jego zastępcą – Bartłomiej Matusewicz.

Historia[ | edytuj kod]

Spółka Eurolot S.A. powstała 19 grudnia 1996 roku w celu zrekonstruowania siatki regionalnych połączeń krajowych. Regularne rejsy linii Eurolot uruchomione zostały w 1997 roku. Początkowo spółka dysponowała pięcioma własnymi samolotami turbośmigłowymi ATR 42-300 oraz ośmioma maszynami ATR 72-200, które były leasingowane od Polskich Linii Lotniczych LOT. W 1998 roku Eurolot został członkiem ERA, czyli Stowarzyszenia Europejskich Regionalnych Linii Lotniczych. W późniejszych latach flota spółki powiększyła się o dwa 18-miejscowe samoloty British Aerospace Jetstream 31. Wszystkie leasingowane ATRy 72 stały się własnością Eurolotu. W roku 2002 spółka przeprowadziła modernizację swojej floty, wymieniając samoloty ATR 42-300 na ATR 42-500. W 2009 roku zostały zakupione trzy nowe Embraery 175.

Polskie Linie Lotnicze „LOT” (PLL LOT, PLL „Lot”) – przedsiębiorstwo transportu lotniczego powstałe 1 stycznia 1929 roku z połączenia wszystkich działających w kraju linii lotniczych, polska spółka, będąca własnością Skarbu Państwa; właściciel spółek LOT Charters. Należy do aliansu Star Alliance. Jesienią 2013 roku zostaną uruchomione nowe połączenia: do Tajlandii, Japonii, Meksyku, na Kubę i Sri Lankę.Skarb Państwa – podmiot cywilnoprawnych (w tym majątkowych) praw państwa, z reguły osoba prawna reprezentująca państwo jako właściciela majątku, z wyłączeniem części pozostających we władaniu innych państwowych osób prawnych (m.in. funduszów celowych, przedsiębiorstw i banków państwowych, jednostek samorządu terytorialnego, samorządowych osób prawnych). Jako osoba prawna w obrocie prawnym jest równoprawna z innymi osobami prawnymi i fizycznymi (w przeciwieństwie do uprawnień władczych państwa).

15 stycznia 1999 roku, za odtworzenie krajowej komunikacji lotniczej w Polsce, Eurolot otrzymał nagrodę „Najlepszy Debiutu w Biznesie 1998”, przyznawaną przez Kapitułę i Zarząd Polskiego Klubu Biznesu.

1 lipca 2011 roku Eurolot zaczął realizować loty swojej własnej siatki połączeń pod marką handlową eurolot.com, która obejmuje połączenia między Gdańskiem a Wrocławiem i Gdańskiem a Krakowem. 1 października ta siatka powiększyć się miała o kolejne połączenia.

29 lutego 2012 roku linie poinformowały o złożeniu zamówienia na 8 nowych samolotów regionalnych Bombardier Q400 celem wymiany floty wysłużonych samolotów ATR. Pierwszy samolot tego typu wylądował w Warszawie 17 maja 2012 roku. Nosił znaki rejestracyjne SP-EQA.

Embraer 175 – samolot pasażerski brazylijskiej firmy Embraer. Jest to wąskokadłubowy, regionalny odrzutowiec – nieznacznie wydłużona wersja Embraera 170, zabierająca na pokład 82 pasażerów. Jednym z użytkowników samolotów Embraer 175 (w wersji 175LR) są Polskie Linie Lotnicze LOT, które posiadają 14 maszyn tego typu w swojej flocie powietrznej.

Większościowym udziałowcem Eurolotu SA był Skarb Państwa; jak wynika z danych Skarbu Państwa, od 2012 roku przewoźnik borykał się ze znaczącymi problemami finansowymi. Na początku 2014 roku, sytuacja finansowa była na tyle zła, że Eurolot musiał sprzedać dwa samoloty, aby spłacić swoje zadłużenia wobec podmiotów państwowych; pojawił się również plan kontrolowanej likwidacji lub restrukturyzacji przewoźnika. Głównym powodem kiepskich wyników finansowych było rozpoczęcie operacji handlowych na własne ryzyko, jak również nietrafiona współpraca z 4You Airlines, a także fakt, iż strategia rozwoju spółki była rozbieżna od realiów rynkowych.

Ostatni rejs został wykonany na trasie Zurych - Kraków 31 marca 2015 roku.

Podstrony: 1 [2] [3] [4]




Reklama