Eric Andersen

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Eric Andersen (ur. 1940 w Antwerpii) – jeden z pierwszych artystów grupy Fluxus. Mieszka i pracuje w Kopenhadze.

Kopenhaga (duń. København [kʰøb̥m̩ˈhɑʊ̯ˀn], łac. Hafnia) – stolica i największe miasto Królestwa Danii. W 2014 r. odbył się tu 59 Festiwal Muzyki Europejskiej Eurowizja.Galeria Akumulatory 2 w Poznaniu – polska galeria sztuki przedstawiająca międzynarodowe tendencje w sztuce awangardowej i konceptualnej w latach od 1972 do 1990. Założycielem i kuratorem był Jarosław Kozłowski, polski artysta konceptualny. Galeria przedstawiała ekspozycje czołowych artystów awangardowych z całego świata. W 1977 odbył się tu Fluxus Festival.

Działał jako jeden z prekursorów mail art (sztuka poczty). Jego prace często odczytuje się jako zalążki sztuki konceptualnej. W latach 70. XX wieku współpracował z duńską grupą artystów prowadzącą Galerie 38 i Kanal 2 w Kopenhadze, gdzie zapraszani byli również polscy artyści konceptualni Jarosław Kozłowski i Jacek Tylicki.

Kraków (łac. Cracovia, niem. Krakau) – miasto na prawach powiatu w południowej Polsce, siedziba władz województwa małopolskiego, drugie w kraju pod względem liczby mieszkańców i pod względem powierzchni.Jarosław Kozłowski (ur. w 1945 r w Śremie) – jednym z najważniejszych przedstawicieli sztuki konceptualnej w Polsce. Artysta tworzy instalacje, rysunki, obiekty, a także wykonuje performance. W swojej twórczości konsekwentnie traktuje sztukę jako obszar krytycznej i samokrytycznej analizy. Autor m.in. tryptyku Metafizyka, Fizyka, Yka.

Andersen był częstym gościem krajów byłego Bloku Wschodniego. Już w roku 1966 wraz z grupą Fluxus prowadził 3-dniowy performance w Pradze. W Polsce wystawiał w Galerii Akumulatory 2 w Poznaniu, w Galerii Potocka w Krakowie i w Galerii Awangarda we Wrocławiu.

Bibliografia[ | edytuj kod]

  • The Fluxus Reader Ken Friedman ​ISBN 0-471-97858-2​ s. 43, 44, s. 125
  • In the spirit of Fluxus Elizabeth Armstrong, Janet Jenkins, Joan Rothfuss, Simon Anderson, Walker Art Center. ​ISBN 0-520-22867-7​ s. 37
  • Fluxus experience Hannah Higgins. ​ISBN 0-935640-40-1​ s. 150
  • Fluxus: selections from the Gilbert and Lila Silverman collection Museum of Modern Art, Nowy JorkISBN 0-87070-311-0
  • New York Magazine Going with the Flow - 7 marca 1983 - v. 16, no. 10 s. 104
  • Hans Belting, The invisible masterpiece, Helen Atkins, Chicago: University of Chicago Press, 2001, ISBN 0-226-04265-0, OCLC 46401602.
  • Critical Mass: Happenings, Fluxus, Performance, Intermedia. Rutgers University, 1958-1972 Geoffrey HendricksISBN 0813533031 s. 85
  • Happenings and Other Acts (Worlds of Performance) M. Sandford ​ISBN 0-415-09936-6​ s. 77
  • Fluxus: today and yesterday by Johan Pijnappel ​ISBN 978-1-85490-194-1​ s. 28
  • The readymade boomerang by René Block, Art Gallery of New South Wales ​ISBN 0-9596619-6-4​ s. 138, 147
  • New art examiner by Chicago New Art Association, Pennsylvania New Art Association, Washington, D.C. New Art Association. v. 21 - 1993 s. 21
  • Philosophy and love by Linnell Secomb ​ISBN 978-0748623686​ s. 138
  • Upheavals, manifestos, manifestations By Klaus Schrenk, Städitsche Kunsthalle Düsseldorf ​ISBN 3-7701-1675-5​ s. 26, 27
  • Modernism since Postmodernism By Dick Higgins ​ISBN 1-879691-43-4​ s. 77, 108
  • Action art By John Gray ​ISBN 0-313-28916-6​ s. 106
  • The cinema of Scandinavia By Tytti Soila ​ISBN 1-904764-22-3​ s. 225
  • Networked Art By Craig J. Saper s. 161
  • The Fluxus constellation Sandra Solimano, Eric Andersen, Villa Croce (Museum : Genoa, Italy)
  • Pop art Marco Livingstone, Dan Cameron, Musée des beaux-arts de Montréal s. 234
  • Neo-avant-garde, David Hopkins, Anna Katharina Schaffner, Amsterdam: Rodopi, 2006, s. 158, ISBN 90-420-2125-X, OCLC 166141915.
  • Emmett Williams, A flexible history of Fluxus facts and fictions, Ann Noël, London: Edition Hansjörg Mayer, 2006, s. 40, 120, ISBN 0-500-97664-3, OCLC 122581055.
  • Berlinart 1961-1987 By Kynaston McShine, René Block, San Francisco Museum of Modern Art, ​ISBN 0-87070-255-6​ s. 69
  • Holly Crawford, Artistic Bedfellows, Lanham, s. 159, ISBN 0-7618-4064-8, OCLC 243545949.
  • Not the other avant-garde By James Martin Harding, John Rouse s. 278
  • Commentaries on the new media arts By Robert C. Morgan ​ISBN 0-9635042-0-7​ s. 5
  • Annual Bibliography of Modern Art, 1991 By Museum Of Modern Art Library ​ISBN 0-8161-0557-X​ s. 176
  • Linki zewnętrzne[ | edytuj kod]

  • ERIC ANDERSEN fluxus debris!
  • Fluxus Text about Eric Andersen
  • Sztuka konceptualna (od łac. conceptus- pojęcie) – nurt sztuki XX-wiecznej, zasadzający się na eksponowaniu samego procesu twórczego, to co jest najważniejsze w dziele sztuki to koncept, idea. W rezultacie artyści tego nurtu odrzucili prymat przedmiotu nad ideą, przy jednoczesnym mocnym podkreśleniu intelektualnego charakteru twórczości. Inne nazwy to sztuka pojęciowa, zdematerializowana, postprzedmiotowa (post-object art), Kunst-im-Kopf. Terminu peinture conceptuelle użył Guillaume Apollinaire w stosunku do kubizmu, miało to podkreślic intelektualny charakter tego malarstwa. W 1963 ukazał się artykuł Henry Flyntha Concept Art, w 1967 Sol LeWitta Paragraphs of Conceptual Art, w roku 1969 grupa Art-Language zaczęła wydawać pismo o tej samej nazwie, wtedy też Joseph Kosuth opublikował artykuł Art after Philosophy.International Standard Name Identifier (ISNI) – unikalny identyfikator służący wystandaryzowanej identyfikacji obiektów, podmiotów, autorów dzieł, utworów i publikacji.




    Warto wiedzieć że... beta

    Library of Congress Control Number (LCCN) – numer nadawany elementom skatalogowanym przez Bibliotekę Kongresu wykorzystywany przez amerykańskie biblioteki do wyszukiwania rekordów bibliograficznych w bazach danych i zamawiania kart katalogowych w Bibliotece Kongresu lub u innych komercyjnych dostawców.
    WorldCat – katalog rozproszony łączący zbiory 71 000 bibliotek ze 112 krajów, które są uczestnikami serwisu Online Computer Library Center. Katalog jest tworzony i prowadzony przez biblioteki, których zbiory są w nim ujęte.
    Blok wschodni (blok socjalistyczny, państwa socjalistyczne, kraje demokracji ludowej, kraje komunistyczne, potocznie demoludy) – zespół państw, które wprowadziły bądź starały się wprowadzić zmiany życia społecznego i gospodarczego zgodne z ideologią komunizmu, na który składały się: dyktatura proletariatu, gospodarka planowa oraz idee sprawiedliwości społecznej. Blok ten był wyróżniany od zakończenia II wojny światowej do początku lat 90. XX wieku.
    Virtual International Authority File (VIAF) – międzynarodowa kartoteka haseł wzorcowych. Jej celem jest ujednolicenie zapisu nazw osobowych (haseł), dlatego zbiera z bibliotek z całego świata – ich różne wersje i prezentuje je razem, pod jednym, unikatowym identyfikatorem numerycznym. Pozwala to obniżyć koszty i zwiększyć użyteczność danych gromadzonych przez biblioteki. Informacje po dopasowaniu i połączaniu są udostępniane online bibliotekom na całym świecie.
    Poznań (niem. Posen, łac. Posnania, jidysz פּױזן Pojzn) – miasto na prawach powiatu w zachodniej Polsce, położone na Pojezierzu Wielkopolskim, nad Wartą, u ujścia Cybiny. Historyczna stolica Wielkopolski, od 1999 r. siedziba władz województwa wielkopolskiego i powiatu poznańskiego. Miasto jest istotnym węzłem drogowym i kolejowym, funkcjonuje tu również międzynarodowy port lotniczy.
    Performance (z ang.: przedstawienie, wykonanie) – sytuacja artystyczna, której przedmiotem i podmiotem jest ciało performera w określonym kontekście czasu, przestrzeni i własnych ograniczeń.
    Nowy Jork (ang. City of New York, również New York, New York City) – najludniejsze miasto w Stanach Zjednoczonych, a zarazem centrum jednej z najludniejszych aglomeracji na świecie. Nowy Jork wywiera znaczący wpływ na światowy biznes, finanse, media, sztukę, modę, badania naukowe, technologię, edukację oraz rozrywkę. Będąc między innymi siedzibą Organizacji Narodów Zjednoczonych, stanowi ważne centrum spraw międzynarodowych i jest powszechnie uważany za kulturalną stolicę świata.

    Reklama