Dziewica (obraz Gustava Klimta)

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Dziewica (niem. Die Jungfrau) – obraz Gustava Klimta namalowany w 1913, przedstawiający grupę symbolicznie splecionych ze sobą kobiet. Obecnie eksponowany w zbiorach Galerii Narodowej w Pradze.

Dziewictwo – stan kobiet lub mężczyzn przed podjęciem stosunków seksualnych. Dziewictwo ma dwa aspekty, nie zawsze pokrywające się ze sobą: fizyczny i moralny. W przekonaniach i obyczajach religijnych akcent jest różnie rozłożony, zależnie do religii. Dziewictwo odnoszone jest także do płci męskiej – dawniej, zwłaszcza w języku staropolskim, chłopca w stanie dziewiczym określano mianem prawiczka.Symbolizm – kierunek w poezji i sztukach plastycznych, powstały we Francji i Belgii w drugiej połowie XIX wieku, zakładał, że świat poznawany zmysłami (materialny) jest złudą skrywającą prawdziwy, idealny świat, którego zmysłami i rozumem nie można zinterpretować. Pojęć ze świata prawdziwego nie da się opisać za pomocą zwykłego języka, może to zrobić tylko symbol.

Opis obrazu[ | edytuj kod]

Obraz malowany w latach 1912–1913 jest jedną z ostatnich prac austriackiego artysty. Przedstawia grupę kilku kobiet splecionych ze sobą w zupełnie nierealistyczny sposób. Ich ciała znajdują się wśród dywanu kwiatów i wstęg, niczym na pływającej wyspie. W centralnym miejscu usytuowana została główna postać obrazu, tytułowa dziewica. Przybiera ona śpiącą pozę z głową zgiętą w sposób niemal nieprawdopodobny. Artysta malując jej twarz wzorował się na wizerunku swojej partnerki życiowej, Emilie Flöge. Twarze pozostałych kobiet mają wciąż zamknięte oczy lub wydają się przedstawione tuż po przebudzeniu. Ich twarze i pozy mają symbolizować różne etapy przebudzenia zmysłów.

Obszar w tle wokół postaci pogrążony jest w ciemności, kontrastując z jasną barwą skóry kobiet, koncentrujących na sobie główną uwagę. Cały obraz jest plastyczny i dynamiczny w odbiorze. Dominują orientalne, okrągłe i opływowe kształty, które symbolizować mają kobiecość i kobiecą seksualność. Obraz wpisuje się w charakterystyczny styl Gustava Klimta, nasycony elementami zmysłowości, erotyzmu i symbolizmu.

Przypisy[ | edytuj kod]

  1. Die Jungfrau 1913 (ang.). klimt.com. [dostęp 2020-03-11].
  2. Klimt's virgins in a bed of flowers (ang.). reproduction-paintings. [dostęp 2020-03-11].




Reklama