Dramat filmowy

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
Kadr z filmu Grona gniewu (1940)

Dramat filmowy – zapożyczone z literatury określenie filmów, których nie da się zakwalifikować do określonych gatunków filmowych. Kwalifikowanie pewnych filmów jako „dramaty” wynika z braku konwencji charakteryzujących kino gatunkowe, a także z właściwości artystycznych danego dzieła.

Grona gniewu - amerykański film z 1940 roku w reżyserii Johna Forda oparty na powieści Johna Steinbecka, która zdobyła nagrodę Pulitzera w 1939 roku.Dramat sądowy (ang. legal drama, courtroom drama) – to gatunek filmowy, akcja umieszczona jest tu na sali sądowej. Przykładem takiego filmu jest Dwunastu gniewnych ludzi, którego akcja bezpośrednio dotyczy ławy przysięgłych.

Tradycyjnie dramaty filmowe dzielą się na filmy obyczajowe, społeczne (w tym dramaty sądowe) i psychologiczne. Formą pochodną dramatu jest także melodramat. Określenie „dramat” bywa używane także w połączeniu z nazwą gatunku (na przykład dramat wojenny), co wcale jednak nie musi zmieniać wymowy i dramaturgii danego filmu.

Film psychologiczny (dramat psychologiczny) – gatunek filmowy przedstawiający zaburzenia bądź problemy psychiczne jako główny wątek fabularny, jak również ukazujący teorie psychologiczne lub ich elementy.Dramat społeczny − odmiana fabularnego filmu dramatycznego, w którym akcja skupia się wokół jakiegoś problemu czy konfliktu społecznego.

Zobacz też[ | edytuj kod]

  • komediodramat
  • Bibliografia[ | edytuj kod]

  • Mirosław Przylipiak: Kino stylu zerowego. Warszawa: 1994, s. 162–165.
  • Film fabularny – film fikcji, film aktorski przeznaczony głównie do wyświetlania w kinach. Jeden z głównych rodzajów filmowych obok filmu animowanego, filmu dokumentalnego i filmu oświatowego. Posiada fabułę, czyli dramaturgiczną, najczęściej wielowątkową opowieść.Film obyczajowy – gatunek filmowy traktujący o sposobach postępowania, charakterystycznych zachowaniach społecznych, zwyczajach, nawykach, przyzwyczajeniach lub codzienności. Przedstawiony jest zazwyczaj w formie relacji (mniej lub bardziej obiektywnej), często poddanej ktytycznej analizie oraz różnej interpretacji.




    Reklama