Direct3D

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Direct3D - komponent, część biblioteki DirectX firmy Microsoft, zajmująca się wyświetlaniem grafiki trójwymiarowej. Umożliwia wykorzystanie funkcji rysowania obiektów 3D oferowanych przez karty graficzne.

Microsoft Windows (ang. windows „okna”, IPA: [maɪkɹoʊsɑːft ˈwɪndoʊz]) – rodzina systemów operacyjnych stworzonych przez firmę Microsoft. Systemy rodziny Windows działają na serwerach, systemach wbudowanych oraz na komputerach osobistych, z którymi są najczęściej kojarzone. DirectX – zestaw funkcji API wspomagających generowanie grafiki (dwu- i trójwymiarowej), dźwięku oraz innych zadań związanych zwykle z grami i innymi aplikacjami multimedialnymi.

Wieloplatformowość[ | edytuj kod]

Direct3D jest użyteczny przede wszystkim przy pisaniu aplikacji pracujących na platformach: Windows oraz Xbox ze względu na brak DirectX-a firmy Microsoft dla innych systemów operacyjnych. Mimo to możliwe jest uruchamianie aplikacji Direct3D pod systemami operacyjnymi z rodziny Unix, dzięki implementacji kluczowych API Microsoftu dla tych systemów. Możliwości takie oferują m.in. Wine i Cedega.

Xbox One – trzecia konsola gier wideo wyprodukowana przez firmę Microsoft. Oficjalna prezentacja konsoli odbyła się 21 maja 2013 roku, zaś 22 listopada 2013 roku sprzęt został wydany w 13 krajach.Grafika 3D (grafika trójwymiarowa) – nazwa jednej z dziedzin grafiki komputerowej, zajmującej się głównie wizualizacją obiektów trójwymiarowych. Nazwa pochodzi od angielskiego sformułowania Three-Dimensional Graphics.
Wine (akronim rekurencyjny od słów "Wine is not an emulator") – oprogramowanie umożliwiające wykonywanie aplikacji przeznaczonych dla Microsoft Windows w środowisku systemu operacyjnego klasy Unix (Linux, Solaris, FreeBSD). Przy pomocy bibliotek Wine można również przenosić niektóre aplikacje systemu Windows do natywnych plików binarnych systemu Unix.Implementacja (wdrożenie, przystosowanie, realizacja, łac.ang. implementation) – w informatyce – proces przekształcania abstrakcyjnego opisu systemu lub programu na obiekt fizyczny: komputer lub działający program zapisany w konkretnym języku programowania; także obiekt fizyczny będący efektem takiego przekształcenia, np. implementacja systemu operacyjnego (wdrożenie systemu) lub kompilatora dla konkretnego typu komputera.




Reklama