Danuta Gwizdalanka

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
Danuta Gwizdalanka

Danuta Gwizdalanka (ur. 22 czerwca 1955 w Poznaniu) – polska muzykolog, autorka książek o muzyce, członkini Związku Kompozytorów Polskich. Żona Krzysztofa Meyera.

Krzysztof Meyer (ur. 11 sierpnia 1943 w Krakowie) – polski kompozytor, pianista, pedagog i autor książek o muzyce. Mąż Danuty Gwizdalanki.Ruch Muzyczny - czasopismo muzyczne wydawane od 1945 w Warszawie, dwutygodnik. Do końca marca 2010 wydawany przez Bibliotekę Narodową, a od 1 kwietnia 2010 przez Instytut Książki.

Życiorys[ | edytuj kod]

Absolwentka Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, gdzie ukończyła muzykologię (1980) i filologię angielską (1981). W 1990 obroniła pracę doktorską Brzmieniowe aspekty kwartetów smyczkowych Beethovena.

Pracowała w Teatrze Wielkim w Poznaniu oraz w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy (1981–1991). W 1995 w University of Michigan (Ann Arbor, USA) prowadziła seminarium poświęcone polskiej muzyce po 1945 roku.

W latach osiemdziesiątych zapoczątkowała w Polsce tematykę ekologii muzyki, m.in. tłumaczeniem eseju R. Murray Schafera The Music of the Environment (Muzyka środowiska), który stał się podstawą wstępu i kanwą książki The Tuning of the World tego samego autora, oraz cyklem artykułów (Strojenie trąb jerychońskich) na łamach „Ruchu Muzycznego”. Wprowadziła też do polskiego piśmiennictwa muzycznego nieobecny w nim wcześniej wątek genderowy, publikując książkę Muzyka i płeć (Kraków 2001). Autorka podręczników, prac poświęconych społecznym kontekstom kultury muzycznej i muzyce kameralnej (przewodnik po utworach oraz dzieje praktyki wykonawczej) oraz biografii (Witolda Lutosławskiego, Mieczysława Wajnberga, Karola Szymanowskiego).

Stany Zjednoczone, Stany Zjednoczone Ameryki (ang. United States, US, United States of America, USA) – federacyjne państwo w Ameryce Północnej graniczące z Kanadą od północy, Meksykiem od południa, Oceanem Spokojnym od zachodu, Oceanem Arktycznym od północnego zachodu i Oceanem Atlantyckim od wschodu.Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (UAM) – powstały w 1919 państwowy uniwersytet z siedzibą w Poznaniu. Według ogólnoświatowego rankingu szkół wyższych Webometrics Ranking of World Universities ze stycznia 2013, opracowanego przez hiszpański instytut Consejo Superior de Investigaciones Científicas uczelnia zajmuje 3. miejsce w Polsce wśród uniwersytetów, a na świecie 393. pośród wszystkich typów uczelni.

Publikacje[ | edytuj kod]

  • Brzmienie kwartetów smyczkowych Ludwiga van Beethovena, Poznań: Nakom 1991
  • Przewodnik po muzyce kameralnej, Kraków: PWM 1996
  • Muzyka. Podręcznik dla szkół średnich, WSiP, Warszawa: 1997; tłum. litewskie Kowno: Sviesa 1999, 2001
  • Muzyka i polityka, Kraków: PWM 1999
  • Muzyka i płeć, Kraków: PWM 2001
  • Witold Lutosławski. Postscriptum [razem z Krzysztofem Meyerem], Warszawa: Zeszyty Literackie, 1999; tłum. włoskie Genua: De Ferrari 2004
  • Witold Lutosławski. Droga do dojrzałości [razem z Krzysztofem Meyerem], Kraków: PWM 2003
  • Witold Lutosławski. Droga do mistrzostwa [razem z Krzysztofem Meyerem], Kraków: PWM 2004 (nominacja do Nagrody im. Jana Długosza 2005)
  • Witold Lutosławski - Przewodnik po Warszawie. NIFC 2013 - aplikacja na telefon
  • Czterojęzyczny słownik terminów wykonawczych i interpretacyjnych, Poznań: Ars Nova 1995; Kraków: PWM 1999–2008
  • Historia muzyki. Podręcznik dla szkół muzycznych.
  • Cz. 1 - Muzyka dawna, Kraków: PWM 2005 Cz. 2 - XVIII-XIX wiek, Kraków: PWM 2006 Cz. 3 - XX wiek (techniki kompozytorskie), Kraków: PWM 2009 Cz. 4 - Przemiany kultury muzycznej w XX wieku, Kraków: PWM 2011
  • Mieczysław Wajnberg. Kompozytor z trzech światów. Poznań: Teatr Wielki 2013
  • Witold Lutosławski. Wege zur Meisterschaft. (współautor K. Meyer), Saarbrücken: Pfau 2014
  • Złoty wiek muzyki kameralnej. Postacie, obyczaje i epizody z życia muzycznego. XVIII i XIX wieku (lata 1750–1850), Poznań: Poznańskie Towarzystwo Przyjaciół Nauk 2016
  • Der Verführer. Karol Szymanowski und seine Musik, Wiesbaden: Harrassowitz Verlag 2017
  • 100 lat z dziejów polskiej muzyki, Kraków: PWM 2019
  • One Hundred Years of Polish Music History, Kraków: PWM 2019
  • Der Passagier. Der Komponist Mieczysław Weinberg im Mahlstrom des zwanzigsten Jahrhunderts. Übersetzt von Bernd Karwen, Harrasowitz Verlag 2020
  • Symfonia na 444 głosy, Kraków: PWM 2020
  • Lutosławski, Kraków: PWM 2021
  • Uwodziciel. Rzecz o Karolu Szymanowskim, Kraków: PWM 2021
  • Hasła w Encyklopedii Muzycznej PWM, e-leksykonie Musik und Gender im Internet

    Litewska Biblioteka Narodowa im. Martynasa Mažvydasa (lit. Lietuvos nacionalinė Martyno Mažvydo biblioteka) – litewska biblioteka narodowa założona w 1919 roku w Kownie, przeniesiona w 1963 roku i działająca do dziś w Wilnie. Raymond Murray Schafer (ur. 18 lipca 1933) – kanadyjski kompozytor, badacz pejzażu dźwiękowego, i pedagog muzyczny. Na przełomie lat 60. i 70. rozpoczął World Soundscape Project (Przesięwzięcie Pejzażu Dźwiękowego Świata) na Simon Fraser University, w Burnaby, obok Vancouver. W 1977 r. roku opublikował książkę The Tuning of the World, nowatorską pozycję z zakresu ekologii dźwięku. Jest autorem monumentalnego cyklu Patria, złożonego z utworów wykonywanych w środowisku naturalnym.

    Cykle felietonów:

  • o muzyce XX wieku w „Ruchu Muzycznym” (2000),
  • o „złotym wieku muzyki kameralnej” w „Muzyka21” (2002–2003),
  • o Witoldzie Lutosławskim w „Ruchu Muzycznym” (2003)
  • Rozprawy muzykologiczne w pracach zbiorowych, artykuły publicystyczne itp.

    Przypisy[ | edytuj kod]

    1. Muzyka środowiska, Res Facta 9, Kraków, PWM 1982, s. 288-315.
    2. Ruch Muzyczny 1987, nr nr 19, 20, 21, 22 i 24; szczegły zob. ekologia muzyki
    3. Znamy nominacje do Nagrody im. Jana Długosza / Wydarzenia / Instytut Książki, www.instytutksiazki.pl, 22 września 2005 [dostęp 2016-03-06].
    4. MUGI - Musik und Gender im Internet. [dostęp 2011-04-14]. [zarchiwizowane z tego adresu (2012-11-04)].
    5. Danuta Gwizdalanka. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.
    International Standard Name Identifier (ISNI) – unikalny identyfikator służący wystandaryzowanej identyfikacji obiektów, podmiotów, autorów dzieł, utworów i publikacji. Library of Congress Control Number (LCCN) – numer nadawany elementom skatalogowanym przez Bibliotekę Kongresu wykorzystywany przez amerykańskie biblioteki do wyszukiwania rekordów bibliograficznych w bazach danych i zamawiania kart katalogowych w Bibliotece Kongresu lub u innych komercyjnych dostawców.




    Warto wiedzieć że... beta

    Ludwig van Beethoven (wymowa niemiecka: luːtvɪç fan ˈbeːthoːfn, ur. 15-17 grudnia 1770 w Bonn, zm. 26 marca 1827 w Wiedniu) – kompozytor i pianista niemiecki, ostatni z tzw. klasyków wiedeńskich, a zarazem prekursor romantyzmu w muzyce, uznawany za jednego z największych twórców muzycznych wszech czasów.
    Witold Roman Lutosławski (ur. 25 stycznia 1913 w Warszawie, zm. 7 lutego 1994 tamże) – polski kompozytor współczesny i dyrygent, także pianista. Syn Józefa Lutosławskiego i Marii z Olszewskich. Uważany za najwybitniejszego – obok Fryderyka Chopina i Karola Szymanowskiego – polskiego kompozytora wszech czasów. Odznaczony Orderem Orła Białego.
    WorldCat – katalog rozproszony łączący zbiory 71 000 bibliotek ze 112 krajów, które są uczestnikami serwisu Online Computer Library Center. Katalog jest tworzony i prowadzony przez biblioteki, których zbiory są w nim ujęte.
    Virtual International Authority File (VIAF) – międzynarodowa kartoteka haseł wzorcowych. Jej celem jest ujednolicenie zapisu nazw osobowych (haseł), dlatego zbiera z bibliotek z całego świata – ich różne wersje i prezentuje je razem, pod jednym, unikatowym identyfikatorem numerycznym. Pozwala to obniżyć koszty i zwiększyć użyteczność danych gromadzonych przez biblioteki. Informacje po dopasowaniu i połączaniu są udostępniane online bibliotekom na całym świecie.
    Katedra Muzykologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (KM UAM) - jednostka organizacyjna Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, jedna z 6 katedr i instytutów tworzących Wydział Historyczny UAM. Należy - obok muzykologii na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie (rok założenia: 1911) oraz muzykologii na lwowskim Uniwersytecie Jana Kazimierza (1912) - do najstarszych w Polsce placówek uniwersyteckich o takim profilu naukowym. Jako samodzielna katedra jednostka powstała dopiero w 2001 r., jest jednak kontynuatorką powstałego w 1922 r. Zakładu Muzykologii. Katedra jest jednolita i nie dzieli się na żadne zakłady.
    Teatr Wielki im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu, zwany też Operą Poznańską – teatr w Poznaniu przy ul. Fredry 9 (Dzielnica Cesarska).
    Muzykologia (z gr.) – nauka humanistyczna, której przedmiotem jest muzyka we wszystkich swych aspektach. Jej początki jako dyscypliny uniwersyteckiej kształtowały się w latach 80. i 90. XIX wieku. Koncepcyjne założenia dyscypliny ufundował austriacki uczony, prof. Guido Adler, który pierwszy (w 1885 roku) dokonał systematyki tej dziedziny wiedzy. Od czasów Adlera zwykło się dzielić muzykologię na trzy zasadnicze działy: historyczny (historia muzyki), systematyczny (szeroko rozumiana teoria muzyki, w tym estetyka, psychologia i socjologia muzyczna) i porównawczy (dziś – etnomuzykologia i antropologia muzyczna). Przedmiotem zainteresowań badawczych Adlera była przede wszystkim historia muzyki i badania nad stylem muzycznym. Drugim badaczem, który położył podwaliny pod nowocześnie rozumianą muzykologię był niemiecki uczony Hugo Riemann. Jego działalność naukowa wiąże się przede wszystkim z teorią muzyki (nauka harmonii, nauka o składni muzycznej, nauka o muzycznych formach).

    Reklama