DOSBox

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

DOSBox – programowy emulator środowiska DOS-a udostępniany na licencji GNU GPL, ukierunkowany na uruchamianie starych gier komputerowych z platformy PC, które nie mogą działać poprawnie na nowych komputerach. DOSBox został napisany z użyciem biblioteki SDL 1.2 i został opublikowany na licencji GNU GPL w wersji drugiej Program dostępny jest na systemach Microsoft Windows, Linux, macOS, FreeBSD, OS/2, RISC OS, Solaris 10 i BeOS.

Mac OS – system operacyjny komputerów Macintosh. Od wydania wersji 10.0 (OS X), starsze wersje znane są jako Mac OS Classic.VESA (Video Electronics Standards Association) – konsorcjum dla standaryzacji grafiki komputerowej. Organizacja, której celem jest opracowywanie i ujednolicanie standardów dla grafiki komputerowej, założona przez producentów układów wyświetlających dla komputerów (kart graficznych, monitorów itp.).

Alternatywne wersje[ | edytuj kod]

Rozwój projektu znacząco zwolnił po wydaniu wersji 0.74 w 2010 roku. W wyniku tego powstało wiele forków naprawiających błędy, poprawiających kompatybilność z nowymi systemami operacyjnymi, czy dodających nowe funkcje. Powstało również wiele niezależnych portów na platformy oficjalnie nie wspierane przez DOSBoxa.

Intel 80386 – 32-bitowy procesor opracowany przez firmę Intel, zaprezentowany w 1985 roku. Później odpowiedniki tego procesora produkowały również firmy AMD oraz Cyrix (VIA).Komputer osobisty (ang. personal computer) – mikrokomputer przeznaczony przede wszystkim do użytku osobistego w domu i biurze. Służy głównie do uruchamiania oprogramowania biurowego, dostępu do zasobów Internetu, prezentacji treści multimedialnych (tekst, obrazy, dźwięki, filmy i inne), jak i gier.
  • DOSBox Enhanced Community Edition – projekt ECE dostarcza kompilację niewydanej wersji DOSBoxa z oficjalnych źródeł, z dodatkiem wielu łatek stworzonych przez użytkowników.
  • DOSBox Staging – wersja używająca aktualnej wersji biblioteki SDL (SDL2), wprowadzająca usprawnienia dla użytkowników i programistów.
  • DOSBox-X – projekt skupia się na dostarczeniu wielu nowych funkcji i lepszej emulacji, kosztem kompatybilności z grami.
  • DOSBox port do Emscripten – wersja używająca Emscripten, pozwalająca na kompilację do JavaScriptu. Dzięki temu można uruchomić stare gry w przeglądarce na stronie WebArchive.
  • Port szeregowy (ang. Serial Port) – port komputerowy, przez który dane są przekazywane w formie jednego ciągu bitów. Port ten jest zwykle zaopatrzony w specjalny układ o nazwie UART, który tłumaczy ciągi bitów na bajty i na odwrót.FAQ (ang. Frequently Asked Questions) – zbiory często zadawanych pytań i odpowiedzi na nie, mające na celu udzielenie danemu użytkownikowi serwisu internetowego pomocy bez konieczności angażowania do tego jakichkolwiek osób.


    Podstrony: 1 [2] [3]




    Warto wiedzieć że... beta

    Fork – sytuacja, w której rozwój projektu nie prowadzi już jedną drogą, ale rozwidla się na dwie lub więcej gałęzi.
    EGA (ang. Enhanced Graphics Adapter) – jeden ze standardów kart graficznych komputerów typu IBM-PC. Został opracowany w 1984 roku przez firmę IBM dla komputerów klasy IBM PC/AT. W porządku chronologicznym usytuowany między CGA a VGA.
    Windows 3.x – interfejs graficzny użytkownika, autorstwa firmy Microsoft, działający w środowisku systemu operacyjnego MS-DOS, opracowany w latach 1990-1994 dla komputerów osobistych standardu IBM PC. Zyskał dużą popularność, jest poprzednikiem znanego systemu Windows 95.
    Microsoft Windows (ang. windows „okna”, IPA: [maɪkɹoʊsɑːft ˈwɪndoʊz]) – rodzina systemów operacyjnych stworzonych przez firmę Microsoft. Systemy rodziny Windows działają na serwerach, systemach wbudowanych oraz na komputerach osobistych, z którymi są najczęściej kojarzone.
    Emulator – program komputerowy, który duplikuje funkcje jednego systemu informatycznego w innym, dzięki czemu ów drugi system zwraca te same rezultaty, co pierwszy. Mówimy wtedy, że pierwszy system jest emulowany przez drugi.
    S3 Graphics Co., Ltd. - firma produkująca układy graficzne, znana z produktów S3 Trio, S3 Virge, S3 Savage, S3 DeltaChrome/Unichrome oraz innowacyjności, twórca technologii kompresji tekstur S3TC.
    Emscripten - kompilator kodu LLVM do Javascriptu. Skompilowane programy działają na każdym silniku JavaScriptu kompatybilnym z specyfikacja EcmaScript 5, z szybkością dochodzącą do 2/3 szybkości programów natywnych. Kompilacja odbywa się przez skompilowanie kodu źródłowego do kodu bajtowego LLVM (zwykle kodu C lub C++ z użyciem Clanga), a następnie do kodu asm.js z wykorzystaniem HTML5 do obsługi multimediów. Emscripten stworzono do przenoszenia gier (implementuje SDL, OpenGL i inne popularne API) i przeniesiono nań silnik Unreal Engine 4. Działają w nim jednak praktycznie dowolne aplikacje, czego przykładem jest środowisko Qt. Licencja Emscripten umożliwia bezpłatne wykorzystanie komercyjne.

    Reklama