DAF Trucks

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

DAF Trucks NV (DAF) – holenderski producent samochodów ciężarowych z siedzibą w Eindhoven. Od 1996 roku należy do grupy Paccar. Zarząd przedsiębiorstwa oraz główne fabryki mieszczą się w Eindhoven. Kabiny oraz osie są produkowane w Westerlo (Belgia, Region Flamandzki).

Przedsiębiorstwo (lub inaczej jednostka gospodarcza) – wyodrębniona prawnie, organizacyjnie i ekonomicznie jednostka, prowadząca działalność gospodarczą. Najczęściej definiowanym celem działalności przedsiębiorstwa jest osiąganie zysku poprzez zaspokajanie potrzeb konsumentów. W jego skład mogą wchodzić mniej lub bardziej odrębne jednostki gospodarcze, nazywane zakładami. Nieco inne znaczenie ma przedsiębiorstwo w języku prawnym.LDV Group – dawny brytyjski producent samochodów dostawczych z siedzibą w Birmingham działający w latach 1993–2009.

Historia[ | edytuj kod]

Lata 1928-1957[ | edytuj kod]

Muzeum DAF Trucks w Holandii
DAF 2600
DAF YA-328
DAF 600

1 kwietnia 1928 roku Huub van Doorne założył Commanditaire Vennootschap Huub van Doorne’s Machinefabriek. Współtwórcą tego warsztatu, był Huenges – dyrektor browaru. Huub van Doorne parę razy naprawiał jego samochód, a on był tak zachwycony jakością usług, że zaproponował że pożyczy mu pieniądze, aby mógł otworzyć warsztat. W 1932 oprócz Huuba, przedsiębiorstwo prowadził także Wim van Doorne. Nazwę przedsiębiorstwa zmieniono na Van Doorne’s Aanhangwagen Fabriek (Fabryka przyczep Van Doorne’a) – stąd skrót DAF. W roku 1936 Huenges opuścił spółkę, a w 1938 roku przedsiębiorstwo rozpoczęło próbną produkcję ciężarówek dla wojska. Po II wojnie światowej luksusowe samochody oraz ciężarówki były rzadkością, co było wielką szansą dla DAF-a. W 1949 roku ruszyła produkcja przyczep, samochodów ciężarowych oraz autobusów. W 1954 roku Huub van Doorne obserwując pracujące w fabryce maszyny, wpadł na pomysł użycia przekładni pasowej w konstrukcji samochodów. W lutym następnego roku DAF miał już pierwsze projekty samochodów z zastosowaniem napędu pasowego. Huub myślał nad dwucylindrowym silnikiem o pojemności 250 cm³ umieszczonym z tyłu pojazdu, tak aby bezpośrednio przez pas napędzał tylną oś, jednak w praktyce pomysł ten był trudny do wykonania. Kolejnym pomysłem był trzyosobowy samochód z takim samym silnikiem umieszczonym z przodu i napędzającym tylne koła poprzez przekładnię pasową. Projekt ten został nazwany 355 – podobał się Huubowi, jednak Wim uważał, że samochód będzie za mały. Zdecydowali się zbudować czteroosobowy pojazd – 455. W międzyczasie ciągle rozwijano technologię Variomatic (bezstopniowa, automatyczna skrzynia biegów). Próbna wersja Variomatic została użyta w samochodzie Lloyd LP400. Wyprodukowano dwa samochody przeznaczone do testów. 9 września 1956 pierwszy samochód był gotowy. W 1957 roku wyprodukowano serię próbnych samochodów, a DAF rozpoczął produkcję własnych silników.

DAF 66 – samochód osobowy produkowany przez holenderską firmę DAF w latach 1972-1975. Dostępny był jako 2-drzwiowy sedan, kombi oraz coupé. Do napędu używano silnika R4 o pojemności 1,1 l oraz 1,3 l, produkcji Renault. Moc przenoszona była na oś tylną. Auto posiadało bezstopniową skrzynię biegów "Variomatic". Model produkowano w Eindhoven w Holandii.Wojska lądowe – rodzaj sił zbrojnych przeznaczony do wykonywania zadań operacyjnych przede wszystkim na obszarach lądowych.

Lata 1958-1987[ | edytuj kod]

W lutym 1958 roku oficjalnie zaprezentowano pierwszy samochód gotowy do sprzedaży – reakcja była zaskakująca – zamówiono 4000 sztuk, a 23 marca dwa pierwsze auta zjechały z linii produkcyjnej. Z powodu niskiej opłacalności produkcji koncern sprzedał dział zajmujący się produkcją aut osobowych szwedzkiemu przedsiębiorstwu Volvo. Szwedzi wraz z fabryką przejęli również bardzo nowoczesny, prawie ukończony projekt późniejszego bestsellera – modelu 343/345. Od 1976 roku pod marką DAF wytwarzano już tylko pojazdy użytkowe. Model 66 po drobnych modernizacjach stał się Volvo 66, ten sam los nie ominął również właśnie zaprezentowanego 343/345. W późniejszych latach w dawnej fabryce DAF-a Szwedzi produkowali takie modele jak Volvo 340/360 (zmodyfikowane 343/345), Volvo 440/460/480, a od 1995 roku do spółki z Mitsubishi (Carisma) Volvo S40 pierwszej generacji. Z powodu cięcia kosztów przeprowadzonych na początku XXI wieku przez Forda (właściciela Volvo) produkcja S40 w Holandii zostaje zakończona, kontynuuje się tam natomiast wytwarzanie Mitsubishi Carismy. Obecnie fabryka ta w pełni należy do Mitsubishi.

Przyczepa – pojazd kołowy, albo gąsienicowy bez własnego silnika, ciągnięty przez inny pojazd, przeważnie samochód, ciągnik drogowy, ciągnik rolniczy. Tylko nieliczne przyczepy posiadają napęd, ułatwiający jazdę w terenie np. ciężkich motocykli wojskowych.Birmingham – miasto (city) i dystrykt metropolitalny w Wielkiej Brytanii, w Anglii, w hrabstwie metropolitalnym West Midlands.

Lata 1987-obecnie[ | edytuj kod]

DAF-LDV 400

W 1987 roku przedsiębiorstwo DAF połączyło się z Leyland Trucks (część MG Rover Group). Od tego roku jest również notowana na holenderskiej giełdzie jako DAF NV. Nowe przedsiębiorstwo, sprzedawało swoje samochody pod nazwą Leyland DAF w Wielkiej Brytanii, a wszędzie indziej pod nazwą DAF. W roku 1988 dwie ciężarówki wzięły udział w Rajdzie Dakar. Kees Van Loevestijn, kierowca jednej z nich, zginął w wypadku, w którym oprócz niego zginęły dwie osoby. DAF wycofał się z rajdu. W 1993 roku spółka DAF NV ogłosiła upadłość, w wyniku czego, poprzez wykup menedżerski, powstały trzy przedsiębiorstwa: LDV Limited – producent vanów z siedzibą w Birmingham, Leyland Trucks z siedzibą w Leyland, oraz DAF Trucks. 15 listopada 1996 roku grupa PACCAR wykupiła DAF Trucks. Od tego roku DAF brał udział w European Truck Racing. Pierwsze dwa lata nie były udane, jednak w 1999 roku prawie wygrali. Przedsiębiorstwo wycofało się z wyścigów, głównie z powodu dużych kosztów z tym związanych.

Wymiennik ciepła – urządzenie służące do wymiany energii cieplnej pomiędzy dwoma jej nośnikami, tj. substancjami będącymi w stanie ciekłym lub gazowym.Mitsubishi (jap. 三菱, Mitsubishi) - ogólna nazwa japońskiego konglomeratu występującego pod nazwą Mitsubishi Group; także marka, nazwa licznych przedsiębiorstw tej grupy, luźno powiązanych jako keiretsu. Spółka akcyjna notowana na giełdzie w Tokio.


Podstrony: 1 [2] [3]




Warto wiedzieć że... beta

Volvo 340 - model Volvo Produkowany w latach od 1975 do 1991. Montowane silniki benzynowe w tym modelu to m.in.: 2.0 (109 KM), 2.0 (110 KM), 1.4 (69 KM), 2.0 (112 KM), 1.4 (68 KM), oraz silnik diesla: 1.6 Diesel (54 KM).
DAF XF – seria ciężarówek przystosowanych do transportu długodystansowego, produkowanych przez holenderską firmę DAF. Obecnie produkowane są pojazdy drugiej generacji.
Turbosprężarka - maszyna wirnikowa składająca się z turbiny i sprężarki osadzonych na wspólnym wale. Służy do doładowania silnika spalinowego, albo kotła parowego. Turbina jest zasilana spalinami z silnika, a sprężone powietrze przez sprężarkę zasila silnik. Do cylindra wprowadzona jest większa ilość powietrza dzięki czemu wzrasta moc silnika, większy jest też stopień sprężania dzięki czemu rośnie sprawność.
II wojna światowa – największy konflikt zbrojny w historii świata, trwający od 1 września 1939 do 2 września 1945 roku (w Europie do 8 maja 1945), obejmujący zasięgiem działań wojennych prawie całą Europę, wschodnią i południowo-wschodnią Azję, północną Afrykę, część Bliskiego Wschodu i wszystkie oceany. Niektóre epizody wojny rozgrywały się nawet w Arktyce i Ameryce Północnej. Poza większością państw europejskich i ich koloniami, brały w niej udział państwa Ameryki Północnej i Ameryki Południowej oraz Azji. Głównymi stronami konfliktu były państwa Osi i państwa koalicji antyhitlerowskiej (alianci). W wojnie uczestniczyło 1,7 mld ludzi, w tym 110 mln z bronią. Według różnych szacunków zginęło w niej od 50 do 78 milionów ludzi.
Szwecja, Królestwo Szwecji (Sverige, Konungariket Sverige) – państwo w Europie Północnej, zaliczane do państw skandynawskich. Szwecja jest członkiem Unii Europejskiej od 1995 roku. Graniczy z Norwegią, Finlandią i Danią.
Skrzynia biegów – mechanizm umożliwiający zmianę przełożenia, a przez to służący do efektywnego przekazywania mocy wytwarzanej przez silnik do napędu maszyny roboczej lub pojazdu. Przełożeniem nazywa się stosunek prędkości obrotowej na wale wejściowym, do prędkości obrotowej na wale wyjściowym. Zmiana przełożenia jest wprost proporcjonalna do zmiany przekazywanego momentu obrotowego. Skrzynia biegów łączona jest z silnikiem za pomocą sprzęgła. Biegiem w skrzyni biegów nazywa się realizowanie konkretnego przełożenia.
MBO (ang. management buyout) – sytuacja w której przedsiębiorstwo zostaje zakupione bądź wykupione przez zarządzającą nim kadrę kierowniczą.

Reklama