Crossover (film)

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Crossover – jest to rodzaj kontynuacji (sequela), w którym scalają się ze sobą wątki przedstawione w dwóch różnych filmach lub – jeszcze częściej – występują bohaterowie dwóch różnych filmów. Crossovery powstają w celach mocno komercyjnych, by przyciągnąć do kin fanów scalanych filmów. Termin używany także w odniesieniu do komiksów.

Film animowany – rodzaj filmu, w którym obrazy nie są uzyskiwane na drodze rejestrowania zjawisk (w sposób ciągły) przy pomocy kamery. Źródłem danych jest często ręcznie rysowana grafika przedstawiająca na pojedynczych klatkach filmu kolejne fazy ruchu (stąd też film animowany określany jest zazwyczaj mianem filmu rysunkowego lub kreskówki). Mogą być również wykorzystywane techniki animacji poklatkowej zdjęć poklatkowych. Obecnie coraz czesciej stosowana jest grafika i animacja wspomagana komputerowo.Świat według Kiepskich – telewizyjny serial komediowy (sitcom) w reżyserii Okiła Khamidowa, a następnie Patricka Yoki, produkowany przez ATM dla Telewizji Polsat, wymyślony w 1997 przez Aleksandra Sobiszewskiego, Janusza Sadzę, Igora Nurczyńskiego i Romana Regę. Pierwsze 3 odcinki powstały zimą na przełomie 1998 i 1999 roku, premiera pierwszego z nich miała miejsce 16 marca 1999. Serial piętnuje wady takie jak lenistwo czy egoizm oraz stereotypowy model życia polskiej rodziny, posługując się prostym humorem i zabawnym językiem bohaterów. Obecnie jest drugim po telenoweli Klan najdłużej emitowanym polskim serialem. Zarówno premierowe odcinki jak i powtórki serialu gromadzą przed telewizorami 2,5-3 mln widzów.

Przykładami filmowego crossovera są horrory: Freddy kontra Jason, w którym fabuła opiera się na zjednoczeniu sił, a następnie walce Freddy’ego Kruegera (seria Koszmar z ulicy Wiązów) i Jasona Voorheesa (seria Piątek, trzynastego) oraz Obcy kontra Predator, w którym połączono wątki Ksenomorfa (seria Obcy) i Yautji (seria Predator). Crossovery inspirują twórców filmów animowanych, którzy konfrontują coraz to nowych kreskówkowych i filmowych bohaterów – jak np. w filmie Batman kontra Drakula czy Batman i Superman. Przykładem może być również znany polski serial komediowy Świat według Kiepskich, gdzie w specjalnym sylwestrowym odcinku „Wielki Bal” pojawiają się postacie z innych seriali - Miodowe lata oraz Graczykowie.

Freddy kontra Jason (tytuł oryg. Freddy vs. Jason) – amerykański filmowy horror typu slasher z 2003 roku. Crossover dwóch dreszczowców z lat osiemdziesiątych: Koszmaru z ulicy Wiązów (1984) oraz Piątku, trzynastego (1980).Predator – fikcyjny przedstawiciel inteligentnej pozaziemskiej cywilizacji znany z serii filmów Predator oraz Obcy kontra Predator. Jest kosmicznym myśliwym obdarzonym wielkim instynktem łowieckim, dla którego walka, polowania oraz zbieranie trofeów stanowią sens egzystencji.

Zobacz też[ | edytuj kod]

  • remake
  • sequel
  • reboot
  • midquel
  • interquel
  • direct-to-video (cheapquel)
  • Batman i Superman – amerykański film animowany (crossover) w reżyserii Toshihiko Masuda z 1998 roku. Bohaterami filmu są dwie postacie komiksowe z wydawnictwa DC Comics – Batman (stworzona przez Boba Kane’a) i Superman (stworzona przez Joe Shustera i Jerry’ego Siegela).Miodowe lata – serial komediowy, a zarazem spektakl teatralny wyświetlany przez Polsat od 13 października 1998 roku do zimy 2004 roku. Jest licencyjną wersją amerykańskiego sitcomu z lat pięćdziesiątych The Honeymooners. Sztuka kręcona była na deskach Teatru Żydowskiego w Warszawie, na specjalnej obrotowej scenie, dzięki której możliwa była szybka zmiana scenografii pomiędzy scenami.




    Warto wiedzieć że... beta

    Horror – fantastyka grozy – odmiana fantastyki polegająca na budowaniu świata przedstawionego na wzór rzeczywistości i praw nią rządzących po to, aby wprowadzić w jego obręb zjawiska kwestionujące te prawa i nie dające się wytłumaczyć bez odwoływania się do zjawisk nadprzyrodzonych. Źródła takiego postrzegania horroru związane są bezpośrednio z samym powstaniem literackiego gatunku horroru i zasadniczo do niego się odnoszą. W horrorze filmowym definicja ta ewoluowała na przestrzeni ostatniego stulecia, głównie przez rozkwit kina eksploatacji, które miało miejsce w latach 70. ubiegłego wieku.
    Direct-to-video (ang. bezpośrednio na video) – film wydany bezpośrednio na rynek kina domowego, z pominięciem dystrybucji kinowej bądź emisji w telewizji. Chociaż wszystkie najważniejsze studia filmowe zakończyły dystrybucję filmów na kasetach VHS, przenosząc się na nośniki DVD i Blu-ray, terminy direct-to-DVD czy direct-to-Blu-ray używane są rzadziej, jako alternatywa.
    Batman kontra Drakula (ang. The Batman vs. Dracula, 2005) – amerykański film animowany oparty na serialu animowanym Batman z 2004 roku.
    Sequel ([ˈsiːkwəl]; ang. kontynuacja, dalszy ciąg, następstwo) – kontynuacja jakiegoś dzieła, najczęściej filmu, książki lub gry komputerowej, przedstawiająca dalsze losy poznanych bohaterów lub kontynuująca wątek ukazany w poprzednim dziele.
    Reboot – termin głównie z dziedziny teorii filmowej określający film podejmujący tematykę wcześniejszego bądź wcześniejszych filmów z serii, niebędący jednak ich bezpośrednią kontynuacją ani prequelem. Jest to film rozpoczynający nową serię opowiadającą o konkretnej postaci lub wprowadzającą znany wątek.
    Interquel – dzieło (książka, film, serial, gra komputerowa itp.) przedstawiające wydarzenia, które wydarzyły się pomiędzy poprzednimi kompletnymi dziełami.
    Jason Voorhees (ur. 13 czerwca 1946 r.) – fikcyjna postać filmowa, bohater horrorów z serii Piątek, trzynastego. Po dziś dzień Jason wystąpił w dwunastu filmach pełnometrażowych, licznych dokumentach, ale co najbardziej zadziwiające (gdyż w zamyśle twórców pierwszej części swojej sagi miał w ogóle nie istnieć jako odrębna postać filmowa) – stał się ikoną popkultury – jego osoba była niejednokrotnie parodiowana, pojawiała się w charakterze ironicznym w wielu serialach (jak np. Simpsonowie), o Jasonie realizowano nawet komiksy.

    Reklama