CODAG

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
Układ CODAG

CODAG (ang. Combined Diesel and Gas Turbine – kombinowany silnik Diesla i turbina gazowa) – rodzaj siłowni okrętowej, składającej się z jednego lub więcej silników Diesla pracujących podczas prędkości marszowej (ekonomicznej) oraz jednej lub więcej turbin gazowych uruchamianych dodatkowo podczas prędkości maksymalnej (pościgowej).

COGAG (ang. COmbined Gas turbine And Gas turbine) – rodzaj siłowni na statku wodnym, składającej się z jednej lub więcej par turbin gazowych, w których jedna z turbin pracuje podczas mniejszych prędkości, a druga jest dodatkowo uruchamiana podczas prędkości większych, lub podczas większego obciążenia jednostki.CODLAG (ang. COmbined Diesel-eLectric And Gas turbine) – rodzaj siłowni na okręcie, składającego się zazwyczaj wielu silników diesla wytwarzających prąd elektryczny dla potrzeb silników elektrycznych prędkości marszowej (ekonomicznej), napędzających śruby okrętowe. Niezbędny nadmiar mocy potrzebny do osiągnięcia prędkości maksymalnej (pościgowej) umożliwia zastosowanie jednej lub więcej turbin gazowych przyłączonych do tychże śrub za pomocą przekładni redukcyjnych. Napęd ten jest modyfikacją napędu CODAG.

W systemie tym są stosowane różne metody przeniesienia napędu oraz kombinacje pędników, np. na każdą z dwu śrub napędowych może przypadać jeden zespół silnik-turbina, lub jeden silnik napędzający obie śruby oraz po jednej turbinie na każdą ze śrub, lub turbina obsługuje tylko trzecią śrubę itp.

Turbina gazowa (nazywana także turbiną spalinową lub silnikiem turbospalinowym) - silnik cieplny, który energię napędową pobiera z przepływających spalin lub innego gazu roboczego, zwanego czynnikiem termodynamicznym lub roboczym. Określenie "turbina gazowa" odnosi się do maszyny składającej się ze sprężarki i turbiny (połączonych zwykle wspólnym wałem), oraz komory spalania umieszczonej pomiędzy nimi.COGOG (ang. COmbined Gas turbine Or Gas turbine) – rodzaj siłowni na okręcie, składającej się z jednej lub więcej par turbin gazowych o dużej różnicy mocy, w których jedna z turbin pracuje tylko podczas mniejszych prędkości (ekonomicznych), a druga tylko przy większych prędkościach.

System CODAG stosowany na jednostkach pływających wymagających zarówno dużego zasięgu przy prędkości ekonomicznej (na samych silnikach), jak i doraźnej dużej mocy. Służy oszczędności paliwa. Wykorzystywany w jednostkach służby patrolowej oraz lekkich okrętach wojennych.

Zobacz też[ | edytuj kod]

  • CODAD, CODLAG, CODOG, COGAG, COGOG, CONAS, COSAG
  • Siłownia okrętowa (maszynownia okrętowa) – podsystem funkcjonalny statku wodnego, okrętu, którego podstawowym zadaniem jest wytworzenie trzech rodzajów energii:Silnik o zapłonie samoczynnym (znany powszechnie jako silnik wysokoprężny lub silnik Diesla, ZS) – silnik cieplny spalinowy tłokowy o spalaniu wewnętrznym, w którym ciśnienie maksymalne czynnika jest znacznie większe, niż w silnikach niskoprężnych (z zapłonem iskrowym), a do zapłonu paliwa nie jest wymagane żadne zewnętrzne źródło energii, ma miejsce zapłon samoczynny. Do cylindra dostarczane jest powietrze, kiedy tłok zbliża się do swojego GMP następuje wtrysk paliwa, które następnie spala się po przekroczeniu w komorze spalania temperatury jego zapłonu. Do zainicjowania zapłonu nie są potrzebne tak jak w przypadku silnika o zapłonie iskrowym zewnętrzne źródła ciepła. Stopień sprężania w silnikach wysokoprężnych mieści się w przedziale 12-25.




    Warto wiedzieć że... beta

    CODOG (ang. COmbined Diesel Or Gas turbine) – rodzaj siłowni na okręcie, składającej się z jednego lub więcej silników diesla pracujących podczas prędkości marszowej (ekonomicznej), oraz jednej lub więcej turbin gazowych, na które jest przełączany napęd podczas prędkości maksymalnej (pościgowej).

    Reklama