• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • C-54 Skymaster



    Podstrony: [1] 2 [3]
    Przeczytaj także...
    VIP (ang. Very Important Person – bardzo ważna osoba) – osoba o szczególnym statusie związanym z wykonywaną funkcją lub posiadanym majątkiem, przedmiotem.Samolot pasażerski – samolot przystosowany do transportu ludzi. Samoloty pasażerskie są w stanie przewieźć od kilku do kilkuset osób. Pierwszym samolotem pasażerskim używanym w Polsce był Junkers F 13.
    Wersje[ | edytuj kod]
    C-54 ląduje w Berlinie, 1948
    C-54 w roli Air Force One
    C-54A
    C-54D
    C-54E
    C-54M
    C-54 w wersji morskiej R5D-3
    C-54 w wersji R5D-2
    C-54 Pierwsze 24 egzemplarze wyprodukowano w tej wersji, która była modyfikacją samolotu pasażerskiego Douglas DC-4. C-54A Pierwsza wojskowa wersja ze wzmocnioną konstrukcją płatowca, większymi zbiornikami paliwa i powiększoną ładownością. Wyprodukowano 252 egzemplarze. Odpowiada wersji produkowanej dla US Navy: R5D-1. MC-54A Egzemplarze podstawowej wersji C-54 modyfikowane dla potrzeb ewakuacji medycznych. C-54B Wersja z większymi zbiornikami na paliwo w skrzydłach (jeden był używany przez Winstona Churchilla). Wyprodukowano 220 egzemplarzy. VC-54C Zmodyfikowany samolot w wersji C-54A, przystosowany do potrzeb przewożenia Prezydenta Stanów Zjednoczonych. C-54D Wersja C-54B produkowano z silnikami R-2000-11. Wyprodukowano 380 egzemplarzy. AC-54D Niewielka liczba egzemplarzy wyposażonych w specjalny sprzęt elektroniczny i środki łączności. Przemianowano je później na wersję WE-54D. WE-54d Zmieniona nazwa wersji AC-54D. HC-54D Rescuemaster Samoloty ratownicze przystosowane do prowadzenia akcji poszukiwawczych na morzu. Z czasem przemianowane ją na wersję SC-54D. Wyprodukowano 38 egzemplarzy. JC-54D Wersja przystosowana do śledzenia rakiet. Wyprodukowano 9 egzemplarzy. SC-54D Zmieniona nazwa wersji HC-54D Rescuemaster. TC-54D Wersja C-54D przeznaczona do celów szkoleniowych. VC-54D Wersja C-54D dostosowana do przewozu osób VIP. WC-54D Wersja C-54D przeznaczona do rozpoznania warunków pogodowych. C-54E Wersja ze zmodyfikowanymi zbiornikami paliwa, w której można montować dodatkowe rezerwowe zbiorniki bądź powiększać wielkość ładowni. Wyprodukowano 125 egzemplarzy. AC-54E Wersja C-54E ze zmodyfikowanym układem powietrznym. W 1962 przemianowano ją na wersję WE-54E. WE-54E Przemianowana w 1962 wersja AC-54E. HC-54E Wersja C-54E zmodyfikowana do potrzeb ratownictwa morskiego. W 1962 przemianowano ją na wersję SC-54E. SC-54E Przemianowana w 1962 wersja HC-54E. VC-54E Wersja C-54E zmodyfikowana do przewozu pasażerów. XC-54F Proponowana wersja eksperymentalna dla potrzeb spadochroniarzy. Nie zrealizowano projektu. C-54G Wersja C-54E z silnikami R2000. HC-54G Wersja C-54G zmodyfikowana do potrzeb ratownictwa morskiego. W 1962 przemianowana w wersję SC-54G. JC-54G Wersja testowa C-54G. SC-54G Przemianowana w 1962 wersja HC-54G. VC-54G Wersja C-54G zmodyfikowana do potrzeb przewożenia VIP-ów i pasażerów. C-54GM Wersja samolotu pasażerskiego DC-4 wyprodukowana z silnikami Merlin. C-54H Wersja do transportu spadochroniarzy. Nie zrealizowano projektu. C-54J Wersja do transportu sztabów. Nie zrealizowano projektu. Wersja dl US Navy: R5D-6. XC-54K Wersja o wydłużonym zasięgu, z silnikami Wright R-1820. C-54L Jeden samolot C-54A testowany w 1947 z eksperymentalnym układem paliwowym. C-54M Wersja C-54 zmodyfikowana do przewozu węgla podczas blokady Berlina. MC-54M Wersja C-54E przystosowana do ewakuacji medycznej. VC-54N Wersja przystosowana do transportu pasażerów dla potrzeb US Navy. W 1962 przemianowana na R5D-1, a następnie na R5D-1Z. C-54P 30 samolotów w wersji C-54B przeniesionych do US Navy. W 1962 przemianowane na wersję R5D-2. VC-54P Zmodyfikowana wersja C-54P przystosowana do przewozu pasażerów. W 1962 przemianowana na wersję R5D-2Z. C-54Q 95 samolotów w wersji C-54D przeniesionych do US Navy. W 1962 przemianowana na wersję R5D-3. VC-54Q Zmodyfikowana wersja C-54Q przystosowana do przewozu pasażerów. W 1962 przemianowana na wersję R5D-3Z. C-54R 20 samolotów w wersji C-54E przeniesionych do US Navy. W 1962 przemianowana na wersję R5D-4R. C-54S Wersja ze zmodyfikowanym silnikiem zbliżonym do wersji C-54G. W 1962 przemianowana na wersję R5D-5. VC-54S Wersja C-54S przystosowana do przewozu pasażerów. W 1962 przemianowana na wersję R5D-5Z. C-54T Wersja przystosowana do przewozu pasażerów. W 1962 przemianowana na wersję R5D-5R. EC-54U 20 samolotów w wersji C-54E przeniesionych do US Navy. W 1962 przemianowana na wersję R5D-4. RC-54V Wersja przystosowana do robienia zdjęć. W 1962 przemianowana na wersję R5D-3P. R5D-1 56 samolotów w wersji C-54A przeniesionych do US Navy. R5D-1C Wersja R5D-1 ze zmodyfikowanym układem paliwowym, w oparciu o wersję C-54B. R5D-1F Zmodyfikowana wersja R5D-1 przystosowana do przewozu sztabu. R5D-1Z Tymczasowa nazwa wersji R5D-1F. R5D-2 Zmieniona w 1962 nazwa wersji C-54P. R5D-2F Zmieniona w 1962 nazwa wersji VC-54P. R5D-2Z Tymczasowa nazwa wersji R5D-2F. R5D-3 Zmieniona w 1962 nazwa wersji C-54Q. R5D-3P Zmieniona w 1962 nazwa wersji RC-54V. R5D-3Z Zmieniona w 1962 nazwa wersji VC-54Q. R5D-4 Zmieniona w 1962 nazwa wersji WE-54U. R5D-4R Zmieniona w 1962 nazwa wersji C-54R. R5D-5 Zmieniona w 1962 nazwa wersji C-54S. R5D-5R Zmieniona w 1962 nazwa wersji C-54T. R5D-5Z Zmieniona w 1962 nazwa wersji VC-54S. R5D-6 Wersja pasażerska C-54J dla potrzeb US Navy. Projektu nie zrealizowano. XC-112 Ciśnieniowy wariant C-54B z silnikami Pratt & Whitney R-2800. Projektu nie zrealizowano. XC-112A Jeden samolot rodziny DC-6/C-118. Później zmieniono na YC-112A. XC-114 Jeden samolot w wersji C-54E z silnikami Allison V-1710. XC-115 Wersja XC-114 z silnikami Packard V-1650. Projektu nie zrealizowano. YC-116 Jeden samolot w wersji XC-114 wyprodukowany z lodową rynną do testowania gumowych butów. Skymaster I 22 samoloty w wersji C-54D służące w Royal Air Force.

    Użytkownicy samolotów C-54 na świecie[ | edytuj kod]

    Wojskowi[ | edytuj kod]

     Arabia Saudyjska Królewskie Saudyjskie Siły Powietrzne - jeden samolot C-54A.  Argentyna Argentine Naval Aviation  Belgia Belgijskie Siły Powietrzne - w latach 1950-1971 jeden samolot w wersji R5D1.  Boliwia Transporte Aéreo Militar - w 1973 zakupiły jedną maszynę w wersji VC-54D i jedną w wersji C-54G.  Brazylia Brazylijskie Siły Powietrzne - w latach 1960-1968 dwanaście samolotów w wersji C-54G (numery FAB 2400 do 2411) tworzyły 1 i 2 Grupę Transportową.  Czad  Dania Królewskie Duńskie Siły Powietrzne - w latach 1959-1977 eksploatowały sześć samolotów w wersji C-54D.  Etiopia Etiopskie Siły Powietrzne - jeden samolot w wersji C-54D i jeden w wersji C-54G.  Francja Francuskie Siły Powietrzne - w 1945 otrzymała jeden samolot w wersji C-54E, który w 1960 przekazano marynarce. W latach 1961-1975 eksploatowano jeden samolot C-54A. French Naval Aviation - w latach 1960-1982 jeden samolot C-54E. W latach 1962-1969 jeden samolot C-54B.  Hiszpania Hiszpańskie Siły Powietrzne - w 1959 przejęto cztery samoloty C-54D, które później uzupełniono trzynastoma kolejnymi w wersjach C-54, C-54A, C-54B, C-54E, C-54G i R5D-3.  Holenderskie Indie Wschodnie Royal Netherlands East Indies Army Air Force - cztery samoloty w wersji C-54A.  Honduras  Islandia Icelandic Coast Guard  Izrael Siły Powietrzne Izraela  Kambodża  Kolumbia  Korea Południowa  Kuba  Niger Nigeryjski Siły Powietrzne - w latach 1968-1974 eksploatowały jeden samolot C-54B.  Peru Peruwiańskie Siły Powietrzne - dziewięć samolotów.  Portugalia Portugalskie Siły Powietrzne - od 1952 używały cztery samoloty C-54D, które w 1961 uzupełniły cztery C-54A. W 1965 pozyskano dziesięć byłych amerykańskich HC-54D na części zamienne.  Stany Zjednoczone United States Army Air Forces United States Air Force United States Navy United States Marine Corps United States Coast Guard  Tajlandia  Republika Chińska Chinese Nationalist Air Force - dwa samoloty C-54D (zakupione w 1965 i 1966) oraz jeden C-54G (zakupiony w 1968).  Turcja Tureckie Siły Powietrzne - w latach 1966-1976 eksploatowały trzy samoloty C-54D.  Wenezuela Wenezuelskie Siły Powietrzne - w latach 1949-1955 eksploatowały jeden samolot C-54A.  Wielka Brytania Royal Air Force - dziesięć samolotów C-54D i jeden samolot C-54B (wykorzystywany przez Winstona Churchilla).  Zimbabwe

    Cywilni[ | edytuj kod]

     Australia Trans Australia Airlines.  Belgia Sabena Avions Fairey Belgian International  ChRL China Airlines  Hongkong Cathay Pacific  Islandia Icelandair Loftleiðir  Izrael El Al  Kanada Buffalo Airways - zarejestrowanych czternaście samolotów. Canadian Pacific Curtiss Reid Flying Services Canada Kenting Aviation Maritime Central Airways Pacific Western Transair  Kolumbia Avianca  Nikaragua LANICA Lineas Aereas de Nicaragua S.A.  Paragwaj Paraguayan Airways Service Lloyd Aéreo Paraguayo S.A.  Stany Zjednoczone Aero Union Capital Airlines Eastern Air Lines Pacific Southwest Airlines Pan American World Airways Transocean Airlines Trans World Airlines  Wielka Brytania Invicta Starways
    Prezydent Stanów Zjednoczonych – głowa państwa, szef administracji federalnej, naczelny dowódca sił zbrojnych, szef rządu, a także lider swojej partii. Konstytucja nadała mu wiele prerogatyw, co sprawia iż zajmuje on kluczowe miejsce w systemie politycznym Stanów Zjednoczonych.Wielka Brytania, Zjednoczone Królestwo (ang. United Kingdom), Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej (ang. United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland) – unitarne państwo wyspiarskie położone w Europie Zachodniej. W skład Wielkiej Brytanii wchodzą: Anglia, Walia i Szkocja położone na wyspie Wielka Brytania oraz Irlandia Północna leżąca w północnej części wyspy Irlandia. Na wyspie tej znajduje się jedyna granica lądowa Zjednoczonego Królestwa z innym państwem – Irlandią. Poza nią, Wielka Brytania otoczona jest przez Ocean Atlantycki na zachodzie i północy, Morze Północne na wschodzie, kanał La Manche na południu i Morze Irlandzkie na zachodzie.


    Podstrony: [1] 2 [3]



    w oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0, autorzy, historia, edycja)

    Warto wiedzieć że... beta

    Nikaragua (Nicaragua, Republika Nikaragui – República de Nicaragua) – państwo w Ameryce Środkowej, położone między Hondurasem na północy, a Kostaryką na południu. Na zachodzie na długości 320 km oblewają ją wody Oceanu Spokojnego, a na wschodzie na długości 480 km – wody Morza Karaibskiego.
    Hiszpańskie Siły Powietrzne (Ejército del Aire) EdA. Powstały 7 października 1939 roku obecnie posiadają 650 samolotów, które obsługuje 14 300 ludzi. Składają się z 3 wydziałów sterujących podległymi im jednostkami.
    Naval Air Station Patuxent River (pol. Baza lotnicza marynarki wojennej przy Patuxent River), w skrócie NAS Pax River, to baza lotnicza Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych położona w hrabstwie St. Mary’s w Maryland, przy ujściu rzeki Patuxent do zatoki Chesapeake. Baza została oficjalnie otwarta 1 kwietnia 1943 roku i obecnie zajmuje powierzchnię około 26 km². Na jej terenie znajduje się między innymi United States Naval Test Pilot School (Szkoła Pilotów Doświadczalnych Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych).
    Samolot transportowy – samolot dostosowany do przewozu towarów i przesyłek pocztowych, także duży samolot, służący do przewozu sprzętu wojskowego, oddziałów desantowych, grup rannych itp.
    Stany Zjednoczone, Stany Zjednoczone Ameryki (ang. United States, US, United States of America, USA) – federacyjne państwo w Ameryce Północnej graniczące z Kanadą od północy, Meksykiem od południa, Oceanem Spokojnym od zachodu, Oceanem Arktycznym od północnego zachodu i Oceanem Atlantyckim od wschodu.
    El Al Israel Airlines (hebr. אל על, pol. Do nieba lub Do góry, arab. إل عال; TASE: ELAL) – państwowe linie lotnicze Izraela (kod linii IATA: LY) obsługujące stałe połączenia pasażerskie i towarowe pomiędzy jej macierzystym portem lotniczym im. Ben Guriona a lotniskami w Afryce, Azji, Ameryce Północnej, Europie i na Bliskim Wschodzie. Obsługiwane są także linie krajowe do Ejlatu.
    Paragwaj, Republika Paragwaju (hiszp. Paraguay, República del Paraguay, guarani Paraguay, Paraguay Retan) – państwo w Ameryce Południowej nieposiadające dostępu do morza.

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.894 sek.