• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Bogna Bartosz

    Przeczytaj także...
    Mezzosopran – głos żeński pomiędzy sopranem i altem, częściowo obejmujący skalę obu poprzednich, lecz o odmiennej od nich barwie. Wyróżnia się: mezzosopran koloraturowy skala od g do h, mezzosopran liryczny (o skali od a do g) oraz mezzosopran dramatyczny (o skali od g do b).Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku – wyższa szkoła muzyczna, wcześniej (od założenia w 1947 r. do zmiany nazwy w 1982 r.) nosiła nazwę Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej.
    Ton Koopman (ur. 12 października 1944 r. w Zwolle, Holandia) – holenderski dyrygent, organista i klawesynista, przedstawiciel autentyzmu w wykonawstwie.

    Bogna Bartosz (ur. w Gdańsku) – polska śpiewaczka (mezzosopran i kontralt).

    Gdańsk (łac. Dantiscum, Dantis, Gedanum, niem. Danzig) – miasto na prawach powiatu w północnej Polsce, położone nad Morzem Bałtyckim, u ujścia Motławy do Wisły, nad Zatoką Gdańską, na Pobrzeżu Gdańskim. Centrum kulturalne, naukowe i gospodarcze oraz węzeł komunikacyjny północnej Polski, stolica województwa pomorskiego. Ośrodek gospodarki morskiej z dużym portem handlowym.Kontralt (alt głęboki) – rodzaj głosu żeńskiego o najniższej tessyturze. Skala kontraltu obejmuje co najmniej dźwięki od c do c. Kontralcistki operują głosem o bardzo dużej skali – w niektórych przypadkach aż do wysokiego c-trzykreślnego sopranu. Kontralt jest rzadko spotykanym głosem zwłaszcza w Europie. Przykładami znanych osób które śpiewają kontraltem są: światowej sławy śpiewaczki operowe Ewa Podleś oraz Nathalie Stutzmann, oraz wokalistki Lisa Gerrard, Florence Welch, Lana Del Rey, Lady Gaga, Cher, Amy Winehouse, Adele, Amy Macdonald, Emilie Autumn oraz Katy Perry. Przede wszystkim kontralt – wbrew powszechnemu mniemaniu – nie jest głosem niższym niż alt. Kontralt jest głosem bardziej wszechstronnym i rozległym. Posiada w przeciwieństwie do krótkiego altu skalę ponad trzech oktaw. W dolnym rejestrze brzmi nisko i ciemno jak alt, lecz w górnym rejestrze, którego brak altowi, brzmi jak sopran. I jeszcze różnica podstawowa: kontralt, w przeciwieństwie do altu, musi mieć biegłość techniczną, czyli umiejętność szybkiego śpiewania, zwaną koloraturą. Altowi na ogół ta umiejętność nie jest potrzebna.

    Absolwentka Akademii Muzycznej w Gdańsku. Studiowała również w Hochschule der Künste Berlin. W 1992 zdobyła I nagrodę na IX Międzynarodowym Konkursie Bachowskim w Lipsku. Śpiewała m.in. z Akademie für Alte Musik Berlin, Amsterdam Baroque Orchestra, Dresdner Philharmoniker, Israel Chamber Oschestra i Musica Antiqua Köln. Współpracowała m.in z Philippe Herreweghe, Tonem Koopmanem, Krzysztofem Pendereckim i Helmuthem Rillingiem.

    Krzysztof Eugeniusz Penderecki (ur. 23 listopada 1933 w Dębicy) – współczesny polski kompozytor, dyrygent i pedagog muzyczny, przedstawiciel tzw. polskiej szkoły kompozytorskiej w latach sześćdziesiątych. Były rektor, do dnia dzisiejszego profesor Akademii Muzycznej w Krakowie. Doctor honoris causa m.in. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Uniwersytetu Yale, Uniwersytetu Warszawskiego, Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina oraz Akademii Muzycznej w Krakowie. Członek Polskiej Akademii Umiejętności. Honorowy obywatel Bydgoszczy. Od 1978 r. członek Społecznego Komitetu Odnowy Zabytków Krakowa (SKOZK). Kawaler Orderu Orła Białego.Międzynarodowy Konkurs Bachowski (Internationaler Johann-Sebastian-Bach-Wettbewerb) – konkurs muzyczny w Lipsku poświęcony przede wszystkim twórczości Jana Sebastiana Bacha. Obejmuje sześć kategorii wykonawczych: organy, fortepian, klawesyn, śpiew, skrzypce oraz wiolonczela. Uważany jest za jeden z najważniejszych międzynarodowych konkursów dla młodych artystów. Od 1965 roku należy do Światowej Federacji Międzynarodowych Konkursów Muzycznych z siedzibą w Genewie.

    Przypisy[ | edytuj kod]

    1. Prize winners since 1950. Bach-Archiv Leipzig, www.bachwettbewerbleipzig.de [dostęp 2020-06-22].

    Bibliografia[ | edytuj kod]

  • Bogna Bartosz w witrynie Bach Cantatas
  • Philippe Herreweghe (ur. 2 maja 1947 w Gandawie) – dyrygent belgijski, jeden z prekursorów wykonawstwa historycznego w muzyce. Specjalizuje się głównie w dziełach Jana Sebastiana Bacha.




    Reklama

    Czas generowania strony: 0.572 sek.