Blood on the Tracks

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
.mw-parser-output table.album-studyjny td.naglowek{background:lightsteelblue!important}.mw-parser-output table.album-bootleg td.naglowek{background:lightblue!important}.mw-parser-output table.album-ep td.naglowek{background:lightsalmon!important}.mw-parser-output table.album-koncert td.naglowek,.mw-parser-output table.album-koncertowy td.naglowek,.mw-parser-output table.album-live td.naglowek{background:burlywood!important}.mw-parser-output table.album-soundtrack td.naglowek{background:gainsboro!important}.mw-parser-output table.album-demo td.naglowek,.mw-parser-output table.album-nielegal td.naglowek,.mw-parser-output table.album-mixtape td.naglowek{background:peachpuff!important}.mw-parser-output table.album-tribute td.naglowek,.mw-parser-output table.album-cover td.naglowek{background:thistle!important}.mw-parser-output table.album-kompilacja td.naglowek,.mw-parser-output table.album-split td.naglowek,.mw-parser-output table.album-remix td.naglowek{background:darkseagreen!important}.mw-parser-output table.album-wideo td.naglowek{background:lightskyblue!important}.mw-parser-output table.album-box td.naglowek{background:lightgray!important}

Blood on the Tracks – 15. studyjny album Boba Dylana nagrany we wrześniu i grudniu 1974 r. oraz wydany w styczniu 1975 r.

I Want You – piosenka skomponowana przez Boba Dylana, nagrana przez niego w styczniu i wydana na albumie Blonde on Blonde w maju 1966 r.Gospel Plow – tradycyjna piosenka gospelowa, zaaranżowana i nagrana przez Boba Dylana na jego pierwszym albumie Bob Dylan w listopadzie 1961 r. Inne tytuły tego utworu: "Hold On", "Keep Your Eyes on the Prize", "Keep Your Hand on the Plow".

Historia i charakter albumu[ | edytuj kod]

W lutym 1974 r. zakończyła się koncertowa tura Dylana. Pomiędzy lutym a wrześniem, kiedy rozpoczął nagrywanie Blood on Tracks, jedyny jego nagrany publiczny występ odbył się 9 maja, gdy zaśpiewał kilka piosenek na zorganizowanym przez Phila Ochsa benefisowym koncercie "Przyjaciele Chile" (ang. "Friends of Chile") w celu poparcia prezydenta Salvadora Allende. Był to zarazem najlepiej udokumentowany publiczny występ Dylana całkowicie pijanego.

Pretty Peggy-O – tradycyjny, anonimowy utwór folkowy nagrany przez Boba Dylana na jego pierwszym albumie Bob Dylan w listopadzie 1961 r. Inne tytuły tego utworu: "Bonnie Lass O Fyvie", "The Bonnie Lass Fyvie-O", "Fennario", "The Maid of Fife-E-O", "Peggy-O", "Pretty Peggy of Derby".When the Ship Comes In – piosenka skomponowana przez Boba Dylana, nagrana przez niego w październiku 1963 r. i wydana na trzecim studyjnym albumie The Times They Are a-Changin’ w styczniu 1964 r.

Latem Dylan rozpoczął pracę na cyklem piosenek i pod koniec lipca zademonstrował 8 lub 9 kompozycji Timowi Drummondowi i Stephenowi Stillsowi. Były to utwory przygotowywane do nowego albumu.

Główną inspiracją Dylana do nagrania tego albumu był nauczyciel malarstwa, 73-letni wówczas, Norman Raeben (syn Szolema Alejchema). Dylan zapisał się do jego klasy i uczęszczał na kurs 5 razy w tygodniu. Raeben traktował wszystkich bardzo indywidualnie. Jego rozmowy z Dylanem dały muzykowi możliwość otwarcia się i znalezienia drogi do nowej "techniki", która pozwoliła mu na nagranie tego albumu i nakręcenie filmu Renaldo and Clara.

Obviously 5 Believers – piosenka skomponowana przez Boba Dylana, nagrana przez niego w marcu i wydana na albumie Blonde on Blonde w maju 1966 r. Znana jest także w formie "Obviously Five Believers".Motorpsycho Nitemare – piosenka skomponowana przez Boba Dylana, nagrana przez niego w czerwcu 1964 r. i wydana na czwartym studyjnym albumie Another Side of Bob Dylan w sierpniu 1964 r. Także znana jako Motorpsycho Nightmare.

Dylan nagrał album w Nowym Jorku w połowie września. Płyta była gotowa do wydania i zaczęto nawet rozpowszechniać promocyjne kopie. Nagle Dylan zadecydował, że nie jest zadowolony z nagrań. Pojechał do Minneapolis i poprosił swojego brata o zebranie jakichś muzyków na sesję nagraniową. I wtedy – to znaczy w grudniu – zostały nagrane nowe wersje "Tangled Up in Blue", "Idiot Wind", "If You See Her, Say Hello", "Lili, Rosemary and the Jack of Hearts" oraz "You're a Big Girl Now". Mimo iż zarówno Joni Mitchell, jak i Robbie Robertson woleli oryginalne nagrania, Dylan postanowił jednak umieścić pięć nowych wersji.

The Ballad of Frankie Lee and Judas Priest – piosenka skomponowana przez Boba Dylana, nagrana przez niego w październiku i wydana na albumie John Wesley Harding w grudniu 1967 r.Joni Mitchell, właśc. Roberta Joan Anderson (ur. 7 listopada 1943 w Fort Macleod) – kanadyjska piosenkarka folk rockowa, popowa i jazz rockowa oraz wokalistka jazzowa. Zaczynała swoją karierę muzyczną w małych klubach nocnych w Zachodniej Kanadzie, później grając na ulicach Toronto. W 1965 Mitchell przeprowadziła się do Kalifornii, gdzie nagrała swój pierwszy album w 1968. Przeboje takie jak "Big Yellow Taxi" i "Woodstock" z jej następnego albumu, Ladies of Canyon, uznane były za definiujące dla całego pokolenia. Jej najbardziej osobisty album Blue wydany w 1971 nazwany był jednym z najlepszych albumów w historii. Zawsze poszukująca nowych inspiracji, Mitchell eksperymentowała z różnymi gatunkami – wczęśniejsze albumy wpisywały się w stylistykę folk rock, późniejsze albumy były inspirowane jazzem i muzyką elektroniczną, jej największy komercyjny sukces Court and Spark z 1974 ma popowe brzmienie.

Dylan wchodząc do studia we wrześniu miał już gotową kolejność utworów. Miał pewne problemy z utworem kończącym płytę i wahał się pomiędzy aktualnym zakończeniem przez "Buckets of Rain" a nagranym na sesji 5 "Up to Me".

Sesja z 16 września uchodzi za najlepszą sesję Dylana w ogóle. Powstało podczas niej sześć utworów, z których dwa były całkowicie gotowe na album: "Tangled Up in Blue" i "If You See Her, Say Hello". Inne nagrane wtedy utwory to "Call Letter Blues". (który razem z dwoma wspomnianymi uprzednio piosenkami ukazał się na The Bootleg Series Volumes 1-3 (Rare & Unreleased) 1961-1991, "Lily, Rosemary and the Jack of Hearts", "Simple Twist of Fate" oraz "You're a Big Girl Now".

Black Crow Blues – piosenka skomponowana przez Boba Dylana, nagrana przez niego w czerwcu 1964 r. i wydana na czwartym studyjnym albumie Another Side of Bob Dylan w sierpniu 1964 r.Baby, Let Me Follow You Down – tradycyjna piosenka folkowa zaadoptowana i przearanżowana przez Erica von Schmidta i nagrana przez Boba Dylana na jego pierwszym albumie Bob Dylan w listopadzie 1961 r.

Podczas nagrywania albumu w Nowym Jorku Dylan właściwie nie wykorzystał grupy Deliverance Erica Weissberga (być może zagrali w jednym utworze). Pracował głównie z jej basistą Tonym Brownem, 17 września dodał organistę Paula Griffina. Gdy 17 września odwiedził Dylana Mick Jagger – pili cały czas grając i śpiewając bluesy.

On a Night Like This – piosenka skomponowana przez Boba Dylana, nagrana przez niego w listopadzie 1973, wydana na albumie Planet Waves w styczniu 1974 oraz jako singiel. From a Buick 6 – piosenka skomponowana przez Boba Dylana, nagrana przez niego w lipcu i wydana na albumie Highway 61 Revisited w sierpniu 1965 r.

Głównym utworem albumu był "Idiot Wind" i on ulegał największym zmianom i to zarówno muzycznym jak i tekstowym (co czyniło go wyjątkiem, bowiem w żadnym innym utworze Dylan tekstów nie zmienił, nawet w Minnesocie).

Album ten jest zaliczany do najlepszych w dorobku Dylana.

  • Album zajął 16 pozycję na liście 500 najlepszych albumów wszech czasów magazynu Rolling Stone.
  • W zestawieniu Top Ten Reviews album zajął miejsce 2 (na 298 albumów) w roku 1975, miejsce 9 (na 2932 albumy) za lata 70. XX wieku, i miejsce 76 (na 455 795 albumów) w ogóle.
  • Muzycy[ | edytuj kod]

  • Bob Dylangitara, harmonijka, wokal (sesje 1-5)
  • Tony Browngitara basowa (sesje 1, 2, 4)
  • Charles Brown III – gitara (sesja 1)
  • Eric Weissbergbandżo, gitara (sesja 1)
  • Barry Kornfeld – gitara (sesja 1)
  • Richard Crooks – perkusja (sesja 1)
  • Buddy Cageelektryczna gitara hawajska (sesja 3)
  • Kevin (lub Ken) Odegard – gitara (sesja 7)
  • Chris Weber – gitara, gitara 12-strunowa (sesje 6, 7)
  • Bill Peterson – gitara basowa (sesje 6, 7)
  • Gregg Inhofer – instrumenty klawiszowe (sesje 6, 7)
  • Bill Berg – perkusja (sesje 6, 7)
  • Billy Preston – gitara basowa
  • Paul Griffin – instrumenty klawiszowe (sesje 2, 5)
  • Tom McFaul – instrumenty klawiszowe

  • Columbia Records – najstarsza na świecie wciąż działająca firma fonograficzna, założona w 1888 roku w Stanach Zjednoczonych. Obecnie jest częścią koncernu Sony Music – jednak płyty pod szyldem Columbia Records nadal są wydawane.Hard Rain – koncertowy album nagrany przez Boba Dylana wiosną 1976 r. podczas tournée Rolling Thunder Revue oraz wydany we wrześniu 1976 r.


    Podstrony: 1 [2] [3] [4] [5]




    Warto wiedzieć że... beta

    Day of the Locusts – piosenka skomponowana przez Boba Dylana, nagrana przez niego najpewniej w czerwcu 1970 r. i wydana na albumie New Morning w październiku 1970 r.
    Went to See the Gypsy – piosenka skomponowana przez Boba Dylana, nagrana przez niego w czerwcu 1970 r. i wydana na albumie New Morning w październiku 1970 r.
    I Shall Be Free No. 10 – piosenka skomponowana przez Boba Dylana, nagrana przez niego w czerwcu 1964 r. i wydana na czwartym studyjnym albumie Another Side of Bob Dylan w sierpniu 1964 r.
    Knockin’ on Heaven’s Door” – ballada rockowa napisana przez Boba Dylana. Znalazła się na ścieżce dźwiękowej do filmu Pat Garrett i Billy Kid z 1973. Została także wydana na singlu.
    All the Tired Horses – utwór skomponowany przez Boba Dylana, nagrany przez niego na początku marca 1970 i wydany na albumie Self Portrait w czerwcu 1970 r.
    Boots of Spanish Leather – piosenka skomponowana przez Boba Dylana, nagrana przez niego w sierpniu 1963 r. i wydana na trzecim studyjnym albumie The Times They Are a-Changin’ w styczniu 1964 r.
    Self Portrait – dziesiąty studyjny i drugi w karierze dwupłytowy album Boba Dylana nagrany w okresie od kwietnia 1969 r. do marca 1970 r. Zawiera kilka koncertowych nagrań z porzuconego projektu wydania albumu koncertowego.

    Reklama