Autostrada A3 (Polska)

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
A3

Autostrada A3 – planowana w latach 19932001 autostrada w zachodniej części Polski o przebiegu: SzczecinZielona GóraLegnicaBolkówLubawka (granica z Czechami). W związku z rezygnacją Agencji Budowy i Eksploatacji Autostrad z wybudowania autostrady zmieniono kategorię trasy na drogę ekspresową i nadano oznaczenie S3.

Autostrada — droga o ograniczonej dostępności, zaprojektowana i zbudowana w celu zapewnienia bezpiecznego, szybkiego, płynnego ruchu pojazdów.Agencja Budowy i Eksploatacji Autostrad – urząd administracji rządowej w Polsce powołany jako urząd centralny do zarządzania i budowy autostrad.

Przebieg[ | edytuj kod]

Na niektórych mapach drogowych wydawanych w latach 90. przedstawiano orientacyjny przebieg autostrady, który miejscami różni się od przebiegu dzisiejszej trasy S3.

Autostrada miała rozpoczynać się na węźle Radziszewo z ówczesną drogą krajową nr 118, następnie przybliżyć się do drogi krajowej nr 3 na wysokości Pyrzyc i biec równolegle do niej do Gorzowa Wielkopolskiego. Stamtąd A3 wyznaczono niemalże prostoliniowo do Jordanowa, gdzie miała krzyżować się z autostradą A2 i drogą nr 3, omijać od wschodu Świebodzin, a od zachodu Sulechów, przekroczyć Odrę nowym mostem oraz wykorzystać istniejącą obwodnicę Zielonej Góry. Dalej autostrada miała być odsunięta na zachód od Nowej Soli, przeciąć „trójkę” przy skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 292 i ponownie przy Gaworzycach, oddalić się od Polkowic i Lubina oraz ponownie skrzyżować się z trasą nr 3 w Kochlicach. Autostrada miała stanowić wschodnią obwodnicę Legnicy oraz na węźle Gniewomierz połączyć się z A4 i dalej biec równolegle do drogi nr 3 aż do Bolkowa. Dalej A3 miała biec wzdłuż ówczesnej drogi krajowej nr 371, omijając od wschodu Kamienną Górę i zakończyć swój przebieg na granicy polsko-czeskiej w Lubawce, gdzie łączyłaby się z drogą I kategorii o numerze 16.

Drogi krajowe w Polsce – główna sieć dróg kołowych w Polsce, jedna z kategorii dróg publicznych, umożliwiających krajową i międzynarodową komunikację kołową pomiędzy dużymi miastami oraz ogólnodostępnymi przejściami granicznymi, rekomendowana do ruchu długodystansowego i tranzytowego. Obejmuje także autostrady i drogi ekspresowe.Lubin (niem. Lüben) – miasto i gmina w południowo-zachodniej Polsce, na Śląsku (Dolnym Śląsku), w województwie dolnośląskim, siedziba powiatu lubińskiego, gminy miejskiej i gminy wiejskiej Lubin. Jest to drugie miasto pod względem liczby mieszkańców (po Legnicy) w Legnicko-Głogowskim Okręgu Miedziowym, piąte w województwie dolnośląskim i pięćdziesiąte w Polsce.

Przypisy[ | edytuj kod]

  1. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 września 1993 r. w sprawie ustalenia kierunkowego układu autostrad i dróg ekspresowych (Dz.U. z 1993 r. nr 92, poz. 424)
  2. mapa projektowanej sieci autostrad i dróg ekspresowych z 1993 roku. [dostęp 2014-01-12]. [zarchiwizowane z tego adresu (2014-01-13)].
  3. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 września 2001 r. w sprawie ustalenia sieci autostrad, dróg ekspresowych oraz dróg o znaczeniu obronnym (Dz.U. z 2001 r. nr 120, poz. 1283)
  4. PAP, d: Nie będzie autostrady A3, a A2 i A4 będą krótsze, niż planowano (pol.). W: Gazeta Wyborcza [on-line]. 2001-07-13. [dostęp 2014-01-12]. [zarchiwizowane z tego adresu (2013-05-04)].
  5. Mapa samochodowa Polski 1:700 000. Wyd. I. Szczecin: Wydawnictwo Kartograficzne KOMPAS, 1996/1997. ISBN 83-904373-2-5.
  6. Mapa samochodowa Polski 1:700 000. Wyd. II zmienione i poprawione. Szczecin: Wydawnictwo Kartograficzne KOMPAS, 1997/1998. ISBN 83-904373-3-3.
Droga ekspresowa S3 – budowana polska droga ekspresowa Świnoujście – Lubawka o długości ok. 470 km w ciągu międzynarodowego szlaku E65.Bolków (niem. Bolkenhain) – miasto w woj. dolnośląskim, w powiecie jaworskim, siedziba władz gminy miejsko-wiejskiej Bolków, nad Nysą Szaloną (prawym dopływem Kaczawy) w odległości około 6 km od jej źródła. Historycznie leży na Dolnym Śląsku. W latach 1975-1998 miasto administracyjnie należało do woj. jeleniogórskiego. Bolków należy do Euroregionu Nysa.




Warto wiedzieć że... beta

Polkowice (niem. Polkwitz) – miasto leżące na Dolnym Śląsku, w woj. dolnośląskim, w powiecie polkowickim, siedziba gminy miejsko-wiejskiej Polkowice. Położone przy trasie E65 (droga krajowa nr 3), na południowo-wschodnim skraju Wzgórz Dalkowskich w kierunku Doliny Szprotawy. Stanowi jeden z głównych ośrodków przemysłowych Legnicko-Głogowskiego Okręgu Miedziowego. Na terenie miasta znajduje się podstrefa Legnickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.
Pyrzyce (łac. Piriseum lub Pirissa, niem. Pyritz) – miasto powiatowe w województwie zachodniopomorskim, leżące ok. 45 km od centrum Szczecina. Siedziba miejsko-wiejskiej gminy Pyrzyce. Według danych z 31 grudnia 2012 roku liczba mieszkańców miasta wynosiła 12 826.
Droga krajowa nr 5 – droga krajowa łącząca (wraz z odcinkiem drogi krajowej nr 91 między Grudziądzem a Gdańskiem) jedne z największych aglomeracji miejskich w Polsce, tj. Trójmiasto, aglomeracje: bydgoską, poznańską i wrocławską. Przebiega przez województwa: kujawsko-pomorskie, wielkopolskie i dolnośląskie. Dalej biegnie do Czech przez Lubawkę.
Gniewomierz – (niem. Oyas), wieś w Polsce położona w województwie dolnośląskim, w powiecie legnickim, w gminie Legnickie Pole, nad rzeką Wierzbiak.
Jordanowo (niem. Jordan) – wieś w Polsce położona w województwie lubuskim, w powiecie świebodzińskim, w gminie Świebodzin, na prawym brzegu rzeki Paklicy, w polodowcowej kotlinie, sąsiadująca z Gościkowem i tamtejszym pocysterskim opactwem paradyskim.
Świebodzin (niem. Schwiebus) – miasto w woj. lubuskim, siedziba powiatu świebodzińskiego i gminy miejsko-wiejskiej Świebodzin, na Pojezierzu Łagowskim. Świebodzin leży w granicach historycznego Dolnego Śląska.
Sulechów (tuż po wojnie Cylichów, niem. Züllichau) – miasto w województwie lubuskim, w powiecie zielonogórskim, siedziba gminy miejsko-wiejskiej Sulechów. Wchodzi w skład Lubuskiego Trójmiasta.

Reklama