Automat do gry

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
Pionowy automat do gry Donkey Kong

Automat do gry – konstrukcja służąca rozrywce, umieszczana najczęściej w salonach gier bądź też pubach lub klubach. Uruchomienie gry następuje w momencie wrzucenia monety bądź żetonu w otwór wrzutowy, zabawa ograniczona jest zwykle pewnym wyznacznikiem narzuconym przez producenta lub właściciela automatu (np. liczba prób/żyć, przejście na wyższy poziom, zdobycie określonego celu w zadanym czasie, ukończenie gry). Zwykle automaty do gier wyposażone były w gałkę sterującą (dżojstik) i kilka klawiszy; stosowane były również nawet 4 takie zestawy, aby mogło grać jednocześnie do 4 osób na jednym automacie. Wykorzystywano także inne rozwiązania, jak pokrętło w Pongu, pistolety świetlne w strzelankach, kierownice w grach wyścigowych (niekiedy nawet całe kokpity samochodowe), maty do tańczenia czy dwie gałki w niektórych strzelankach, będących prekursorami twin stick shooterów, lub grach walki jak International Karate.

Pong – gra komputerowa będąca symulacją tenisa stołowego przy użyciu grafiki dwuwymiarowej. Celem rozgrywki jest pokonanie przeciwnika poprzez uzyskanie wyższego wyniku punktowego. Gra wydana została w 1972 roku przez Atari i jest jedną z najstarszych przeznaczonych na automaty. Choć przed Pongiem pojawiło się kilka podobnych (na przykład Computer Space), to właśnie on pierwszy odniósł sukces komercyjny. Pong stworzony został przez Allana Alcorna w ramach ćwiczenia szkoleniowego wyznaczonego mu przez współtwórcę Atari, Nolana Bushnella. Ten zaczerpnął pomysł z elektronicznej gry w tenisa stołowego, będącej częścią konsoli Magnavox Odyssey, co było później przyczyną pozwu sądowego skierowanego przeciw firmie Atari. Bushnell, zaskoczony dobrymi efektami, zdecydował się na seryjną produkcję gry.Jednoręki bandyta – maszyna hazardowa dobierająca losowe konfiguracje różnych symboli (najczęściej są to owoce). Wygrana następuje w momencie ułożenia się w jednym rzędzie identycznych znaków. Gra się na określone stawki, które pochłaniają pewną liczbę punktów, które przeliczane są na pieniądze. Im wyższa stawka, tym większy mnożnik, bądź więcej punktowanych linii. Na ekranie zazwyczaj są trzy bębny, po 3 znaki. Są też dodatkowe, wyżej punktowane znaczki.

Przykładowe automaty do gier[ | edytuj kod]

  • pierwszy automat Computer Space
  • automat do gry Pong
  • Space Invaders
  • Galaxian
  • Pac-Man
  • Donkey Kong
  • Stołowy (koktajlowy) automat do gry
    Nowoczesny automat do gry
    Po lewej staroświecki stołowy (koktajlowy) automat do gry, po prawej automat nowoczesny

    Zobacz też[ | edytuj kod]

  • multiemulator MAME
  • jednoręki bandyta
  • flipper
  • konsola gier wideo
  • Przypisy[ | edytuj kod]

    1. CD-Action”, numer 3/2014, s. 78.
    2. Cyfrowe marzenia. Historia gier komputerowych i wideo, 2010, Piotr Mańkowski, s. 17.
    Dżojstik (po polsku - manipulator drążkowy; ang. joystick, od joy – zabawa, stick – patyk, drążek) – urządzenie wejścia komputera, manipulator służący do sterowania ruchem obiektów na ekranie. W podstawowej wersji zbudowany z wychylnego drążka zamocowanego na podstawce, którego przechylenie w odpowiednim kierunku powoduje stosowną reakcję sterowanego obiektu, oraz w przyciski uruchamiające przypisane im działania i dodatkowe funkcje sterujące, znajdujące się na podstawce i samym drążku. Pierwsze dżojstiki nie służyły do rozrywki (ang. joy stick), lecz do sterowania samolotami, nazywano je wtedy „drążkami sterowniczymi” (ang. „control stick”).{{Czasopismo infobox}} Nieznane pola: "dyrektor wydawniczy" oraz "odpowiednik". CD-Action – polski magazyn poświęcony tematyce gier komputerowych.




    Warto wiedzieć że... beta

    Pac-Man (w Japonii Puck-Man) – komputerowa gra zręcznościowa stworzona przez firmę Namco, wydana po raz pierwszy w 1980 roku.
    MAME (ang. Multiple Arcade Machine Emulator) – emulator automatów arcade. W wersji 0.129, obsługuje 7480 gier automatowych, w tym 973, które nie są jeszcze grywalne.
    Pub (skrót od ang. public house, czyt. pub) – specyficzny rodzaj lokalu, będący skrzyżowaniem baru z klubem, gdzie podaje się głównie piwo. Puby spotyka się przede wszystkim w Wielkiej Brytanii, Irlandii, Kanadzie, Australii, Nowej Zelandii oraz innych krajach pozostających pod wpływem kultury brytyjskiej. Pub jest nie tylko miejscem konsumpcji napojów alkoholowych, ale również miejscem spotkań towarzyskich, gier stolikowych, jak np. domino, szachy a także ruchowych, np. darts, kręgle. W wielu pubach można oglądać telewizyjne relacje ze spotkań sportowych. Niektóre z pubów oferują również usługi hotelowe.
    Computer Space – komputerowa gra zręcznościowa na automaty, wyprodukowana przez Nutting Associates w 1971 roku. Jej autorami byli Nolan Bushnell i Ted Dabney.
    Kokpit (kabina pasażerska) – w motoryzacji pomieszczenie dla pasażerów. Dla kierowcy dostępne są tam wszystkie potrzebne urządzenia do kierowania pojazdem, np.: skrzynia biegów, kierownica, liczniki. Przed, albo za, znajduje się jednostka napędowa. Zwykle umieszczone są tam 1-5 miejsc, w autobusie powyżej 10. Możemy rozróżnić 2 rodzaje kokpitów:
    International Karate – gra komputerowa z gatunku bijatyk „jeden na jednego” wydana przez System 3 dla ZX Spectrum, Commodore 64, Amstrad CPC i 8-bitowe Atari w 1986 roku. W późniejszym czasie wydano też konwersję dla Atari ST.
    Kierownica – typ kontrolera gier, który można opcjonalnie podłączyć do komputera w grach wyścigowych lub konsoli gier wideo i kierować jak w prawdziwym samochodzie bez używania myszki oraz klawiatury.

    Reklama