Autodesk Softimage

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Autodesk Softimage (Softimage, wym.: /sɒftɨˈmɑːʒ/; dawniej Softimage|XSI) – program do tworzenia animacji i grafiki trójwymiarowej, stworzony przez firmę Softimage, będącej częścią Autodesk. Program nie jest już rozwijany ani wspierany przez producenta. Był wykorzystywany w przemyśle filmowym, grach komputerowych, prezentacjach multimedialnych i innych.

Interfejs programowania aplikacji (ang. Application Programming Interface, API) – sposób, rozumiany jako ściśle określony zestaw reguł i ich opisów, w jaki programy komunikują się między sobą. API definiuje się na poziomie kodu źródłowego dla takich składników oprogramowania jak np. aplikacje, biblioteki czy system operacyjny. Zadaniem API jest dostarczenie odpowiednich specyfikacji podprogramów, struktur danych, klas obiektów i wymaganych protokołów komunikacyjnych.Autodesk Inc. NASDAQ: ADSK – amerykańska firma zajmująca się tworzeniem oraz serwisem oprogramowania komputerowego przeznaczonego dla przedsiębiorstw produkcyjnych. Autodesk znajduje się na liście Fortune 1000 magazynu Fortune.

Najważniejsze funkcje to m.in.: silnik Gigapolygon Core pozwalający na wyświetlanie milionów wielokątów w czasie rzeczywistym oraz renderowanie bilionów wielokątów, szereg narzędzi do modelowania (modelowanie siatkowe, subdivions surfaces, NURBS) i animacji (w tym postaci), wbudowane pre-ustawienia szkieletów, system animacji nieliniowej, pełna symulacja tkanin, płynów, cząstek i ciał miękkich, renderer mental ray ze wsparciem dla max. 2 procesorów, SDK oraz API dla języków C#, C++, VBScript, Python oraz JScript, wtyczka Syflex (narzędzie do symulacji tkanin i ciała) oraz narzędzia do symulacji włosów i futra, dynamiki bryły sztywnej, narzędzia do transferu właściwości (GATOR) oraz ruchu (MOTOR) pomiędzy różnymi obiektami, narzędzie do redukcji wielokątów, systemy kompozycji oraz malowania oparte na technologiach Avid Matador i Avid Media Illusion, system ICE (Interactive Creative Environment) do tworzenia rozbudowanych efektów i narzędzi bez konieczności pisania skryptów (oparty, jak wiele innych części programu, o system węzłów).

Grafika 3D (grafika trójwymiarowa) – nazwa jednej z dziedzin grafiki komputerowej, zajmującej się głównie wizualizacją obiektów trójwymiarowych. Nazwa pochodzi od angielskiego sformułowania Three-Dimensional Graphics.Python – język programowania wysokiego poziomu ogólnego przeznaczenia i rozbudowanym pakiecie bibliotek standardowych, którego ideą przewodnią jest czytelność i klarowność kodu źródłowego. Jego składnia cechuje się przejrzystością i zwięzłością.

Linki zewnętrzne[ | edytuj kod]

  • (ang.) Oficjalna strona programu Autodesk Softimage
  • NURBS (ang. Non-Uniform Rational B-Spline) – popularna nazwa dla dwóch rodzajów obiektów: krzywych i powierzchni. JScript – język skryptowy opracowany przez firmę Microsoft. JScript jest rozszerzoną implementacją języka ECMAScript (ECMA262) – międzynarodowego standardu opartego na języku JavaScript firmy Netscape. Jest interpretowany przez przeglądarkę Internet Explorer i Windows Scripting Host. Najnowszą wersją języka jest JScript .NET.




    Warto wiedzieć że... beta

    Software development kit, SDK – zestaw narzędzi dla programistów niezbędny w tworzeniu aplikacji korzystających z danej biblioteki (np. DirectX SDK), pod dany system (np. Microsoft Platform SDK), sprzęt itp.

    Reklama