Atlantic Conveyor

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Atlantic Conveyor – brytyjski statek typu CONRO, służący jako transportowiec wojskowy podczas wojny o Falklandy w 1982 roku. Zatonął po trafieniu dwoma argentyńskimi pociskami rakietowymi Exocet.

Krzyż Wybitnej Służby, wzgl. Krzyż Służby Wybitnej lub Krzyż za Wybitną Służbę (ang. Distinguished Service Cross, „DSC”) – trzecie najwyższe (po Krzyżu Wiktorii i Krzyżu Dzielności Znamienitej) brytyjskie odznaczenie wojskowe, przyznawane za odwagę w działaniach na morzu lub oficerom marynarki. Ocean Atlantycki (Atlantyk) – drugi pod względem wielkości ocean na Ziemi pokrywający około jednej piątej jej powierzchni. Nazwa wywodzi się z mitologii greckiej i oznacza „Morze Atlasa”. Jak napisał Hezjod w swym eposie Prace i dni: „Ojciec Zeus utworzył, na krańcach zamieszkałego świata, gdzie nie docierają ludzie i nie mieszkają bogowie nieśmiertelni, otoczone pełnym głębokich wirów oceanem Wyspy Błogosławione, gdzie życie toczy się bez mozołu i smutku”. Oficjalna polska nazwa tego oceanu, zatwierdzona przez Komisję Standaryzacji Nazw Geograficznych brzmi Ocean Atlantycki.

Należący do linii Cunard, mający 14 950 ton nośności statek, został zbudowany razem z sześcioma innymi podobnymi statkami nazwanymi Atlantic, ale budowanymi dla różnych armatorów oraz znajdującymi się pod różnymi banderami.

Razem z jego siostrzanym statkiem, „Atlantic Causeway”, „Atlantic Conveyor” został zmobilizowany podczas wojny o Falklandy jako transportowiec wojska. Oba statki zostały użyte do przerzucania zaopatrzenia oraz sprzętu dla brytyjskich żołnierzy walczących na Falklandach.

„Atlantic Conveyor” wypłynął w kierunku teatru działań 25 kwietnia 1982, przewożąc 6 śmigłowców Westland Wessex z 848. dywizjonu FAA i pięć ciężkich śmigłowców transportowych Chinook HC.1 z 18. dywizjonu RAF. Z Wyspy Wniebowstąpienia zabrał dalsze 8 samolotów Sea Harrier FRS.1 z 809. dywizjonu FAA i 6 Harrierów GR.3 RAF, zostawiając jednego Chinooka, po czym popłynął na południowy Atlantyk. Dopływając do Falklandów w połowie maja, dostarczył Harriery na lotniskowce HMS „Hermes” (GR.3 i część FRS.1) i „Invincible”.

Statek wodny – dość szerokie i nie do końca sprecyzowane pojęcie, zawężające określenie jednostki pływającej do takich jednostek, które mogą poruszać się samodzielnie, lub też, w myśl innych definicji, są wykorzystywane ogólnie jako środek transportu (z własnym napędem lub bez). Przykładowo w rozumieniu międzynarodowego prawa drogi morskiej statek oznacza wszelkiego rodzaju urządzenie pływające, nie wyłączając urządzeń bezwypornościowych i wodnosamolotów, używane lub nadające się do użytku jako środek transportu wodnego.Cunard Line (1934-1947: Cunard White-Star Limited) – brytyjskie przedsiębiorstwo żeglugowe operujące takimi statkami wycieczkowymi jak między innymi Queen Mary 2.

25 maja 1982 „Atlantic Conveyor” został trafiony przez dwa pociski rakietowe AM.39 Exocet wystrzelony przez parę argentyńskich samolotów Super Etendard. Na statku wybuchł gigantyczny pożar, został on opuszczony przez załogę oraz ekipę ratowniczą, która starała się go opanować. Po jego wygaśnięciu statek został wzięty na hol jednak zatonął 31 maja. Jedynie jeden śmigłowiec Chinook i jeden Wessex, które w tym czasie znajdowały się w powietrzu, ocalały, a pozostałe zatonęły wraz ze statkiem, co było bolesną stratą dla wojsk brytyjskich na Falklandach. Prócz nich utracono blisko 600 bomb lotniczych, wyposażenie polowego lądowiska dla Harrierów (m.in. sprzęt diagnostyczny, naprawczy i do tankowania) oraz około 4000 namiotów zimowych. Zginęło 12 członków załogi, w tym kapitan statku Ian North, odznaczony pośmiertnie krzyżem Distinguished Service Cross.

CH-47 Chinook – wielozadaniowy, dwusilnikowy, dwuwirnikowy śmigłowiec o dużym udźwigu produkowany przez amerykańską firmę Boeing.Westland Wessex – brytyjski wielozadaniowy śmigłowiec wojskowy, będący produkowaną na licencji przez Westland Aircraft (później Westland Helicopters) odmianą śmigłowca Sikorsky S-58. Śmigłowiec produkowano w kilku wariantach, przeznaczonych m.in. do zwalczania okrętów podwodnych, transportu żołnierzy oraz zadań poszukiwawczo-ratunkowych.




Warto wiedzieć że... beta

Royal Navy, Królewska Marynarka Wojenna – marynarka wojenna Wielkiej Brytanii, najstarsza zorganizowana siła zbrojna Zjednoczonego Królestwa.
Wojna o Falklandy lub wojna o Malwiny (hiszp. Guerra de las Malvinas/Guerra del Atlántico Sur, ang. Falklands War lub Falklands Conflict/Crisis) – konflikt zbrojny pomiędzy Argentyną i Wielką Brytanią, do którego doszło w marcu 1982 roku. Wyspy na południowym Atlantyku należące do Wielkiej Brytanii zostały zaatakowane przez wojska argentyńskie. Konflikt trwał do czerwca 1982. W wyniku wojny Falklandy pozostały we władaniu Wielkiej Brytanii, co było zgodne z oczekiwaniami ich mieszkańców, a rządząca Argentyną junta wojskowa upadła i wprowadzono tam demokrację.
Exocet (fr. latająca ryba) – francuski przeciwokrętowy pocisk rakietowy budowany w wersjach do wystrzeliwania z okrętów nawodnych (klasy woda-woda), podwodnych, samolotów, śmigłowców (klasy powietrze-woda) i wyrzutni brzegowych. Do dzisiaj wystrzelono kilkaset sztuk tego pocisku podczas różnych konfliktów zbrojnych.
Dassault Super Étendard – (Étendard, fr. sztandar, chorągiew), francuski pokładowy samolot szturmowy zaprojektowany przez firmę Dassault Aviation jako wersja rozwojowa myśliwca Dassault Étendard IVM.
Bandera (z hiszp. Bandera) – przynależność państwowa statku (np. statek bandery estońskiej), w węższym znaczeniu podstawowa flaga podnoszona na jednostce pływającej, określająca tę przynależność. Bandera ma najczęściej kształt prostokąta, jej kolorystka, wzór oraz proporcje wymiarów określone są w ustawodawstwie danego państwa.
Armator – osoba (osoba prawna lub fizyczna), eksploatująca własny, lub wynajęty statek. Zatrudnia kapitana i załogę oraz odpowiada cywilnie za zobowiązania wynikające z eksploatacji statku.
Nośność - podstawowy parametr określający wielkość statku oznaczający zdolność przewozową statku i określa łączną masę ładunku, załogi, zapasów paliwa, wody pitnej i technicznej, prowiantu, części zamiennych itp. jaką statek może przyjąć na pokład, nie przekraczając dopuszczalnego zanurzenia (przy zanurzeniu do znaku wolnej burty). Wyróżnia się także ładowność (nośność użyteczną), oznaczającą masę samego ładunku.

Reklama