Apla

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
Plakat z wykorzystaniem apli na zasadzie kontrastu z barwą papieru

Apla – pojęcie z zakresu poligrafii, może oznaczać:

Raster (ang. screen; fr. trame; niem. Raster) – symulacja obrazu wielotonalnego za pomocą obrazu jednotonalnego w postaci drobnego wzoru.Plakat – rodzaj wyrobu poligraficznego zaliczany do akcydensów. Druk jednostronny dużego formatu (co najmniej A2), o charakterze propagandowym lub reklamowym (nigdy wyłącznie informacyjnym), służący do umieszczania w stałych, publicznych miejscach (rozklejany, umieszczany w witrynach).
  1. jednobarwną, nierastrowaną płaszczyznę mogąca stanowić tło np. plakatu, okładki, na którym można umieścić tekst czy ilustracje, a także wykorzystać je jako swoisty kontrast wobec innych elementów
  2. powierzchnię zadrukowaną w powyższy sposób
  3. blachę cynkową służącą jako formę do druku wypukłego
  4. ilość użytej farby drukowej

W przypadku zastosowania apli o jasnych barwach, na którą będą nanoszone elementy o barwach ciemniejszych określa się ją mianem tinty.

Nanoszenie apli z wykorzystaniem starszego bądź zużytego sprzętu drukarskiego może nieść ryzyko wystąpienia wad druku, takich jak nierównomierne rozłożenie koloru na arkuszu, pasy, czy powtarzające się rozjaśnienia.

Przypisy[ | edytuj kod]

  1. Słownik poligraficzny. W: Print&Publishing [on-line]. [dostęp 2017-07-12].
  2. Wawrzeń 2006 ↓.
  3. Marcin Gębarowski: Nowoczesne formy promocji. Rzeszów: Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, 2007, s. 192.
  4. Openprint ↓.

Bibliografia[ | edytuj kod]

  • Zespół OpenPrint.pl: Słownik pojęć drukarskich. OpenPrint.pl. [dostęp 2017-07-12].
  • Robert Wawrzeń: Apla. W: drukarnie.com.pl [on-line]. Oponeo.pl S.A., 2006-03-30. [dostęp 2017-07-12].




  • Reklama