Amortyzator gumowy

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
Zależności modułu sprężystości (E) gumy od twardości i współczynnika kształtu (k)
Amortyzator gumowy

Amortyzator gumowy – element konstrukcyjny o właściwościach sprężysto-tłumiących wykonany z elastomeru (np. gumy).

Elastomery – to polimerowe tworzywa sztuczne lub naturalne, które cechuje zdolność do odwracalnej deformacji pod wpływem działania sił mechanicznych, z zachowaniem ciągłości ich struktury. Elastomery to szersza grupa materiałów niż gumy, które stanowią tylko jedną z klas elastomerów.Sprężystość – właściwość fizyczna ciał odzyskiwania pierwotnego kształtu i wymiarów po usunięciu sił zewnętrznych wywołujących zniekształcenie – czyli zmianie tensora naprężeń towarzyszy zmiana tensora odkształceń i odwrotnie, przy czym zmiany te są w pełni odwracalne. Istotną cechą sprężystości jest zachowanie energii.

Ponieważ guma jest praktycznie nieściśliwa, element sprężynujący gumowy powinien stykać się z innymi elementami konstrukcyjnymi tylko na powierzchniach przenoszących obciążenie, a pozostałe powierzchnie powinny być swobodne, tak aby element mógł się odkształcać swobodnie. Elementy gumowe łączy się najczęściej z obciążającymi je elementami metalowymi przez przywulkanizowanie (wytrzymałość takiego połączenia jest bliska wytrzymałości gumy).

Amortyzator gumowy walcowy[ | edytuj kod]

Ugięcie amortyzatora pod wpływem siły

Przy obciążeniach długotrwałych zaleca się by

Siła dopuszczalna:

Współczynnik kształtu:

gdzie: – siła rozciągająca/ściskająca [N], – dopuszczalna siła rozciągająca/ściskająca [N], – wysokość walca [m], – średnica walca [m], moduł Younga [Pa], – współczynnik kształtu (patrz wykres) [/], – naprężenia dopuszczalne dla gumy [Pa].

Przypisy[ | edytuj kod]

  1. W. Tryliński, Drobne mechanizmy i przyrządy precyzyjne, WNT 1978, s. 207.




Reklama