Air Tanzania

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Air Tanzaniatanzańskie narodowe linie lotnicze z siedzibą w Dar es Salaam, gdzie znajduje się też jej główny port.

Bombardier Q Series lub Bombardier Dash-8 (wcześniej de Havilland Canada Dash 8 lub DHC-8) to rodzina samolotów pasażerskich o napędzie turbośmigłowym produkowanych przez firmę Bombardier Aerospace. Samoloty serii Q stanowią rozwinięcie popularnej konstrukcji DHC-8 (Dash-8) wytwarzanej przez firmę de Havilland, przejętą ostatecznie w 1992 r. przez Bombardier Aerospace.De Havilland Canada DHC-6 Twin Otter – kanadyjski samolot transportowy krótkiego startu i lądowania, produkowany przez firmę De Havilland Canada. Samolot jest wykorzystywany zarówno do transportu ładunków jak i pasażerów oraz do ewakuacji medycznej.

Historia[ | edytuj kod]

Linie powstały w miejsce zlikwidowanych East African Airways, wspólnego przedsięwzięcia Kenii, Ugandy i Tanzanii z 1945, które upadły w lutym 1977 ze 120 milionami USD długu. Pierwszymi samolotami był Douglas DC-9-32 wydzierżawiony z Kenya Airways i Boeing 707-331 z Areo Nica. Regionalne połączenia rozbudowano dodając do floty dwa Boeing 737-200, cztery Fokker F27 i cztery De Havilland Canada DHC-6 Twin Otter. W 1989 linia używała też wydzierżawione na krótko McDonnell Douglas MD-83. W maju 1991 linia wydzierżawiła od Ethiopian Airlines Boeinga 767-200ER, samolot zwrócono w lutym 1992 roku, ponieważ okazał się za duży na możliwości przewoźnika. W 1998 i w latach 1999-2003 we flocie znajdował się też Boeing 737-33A.

Boeing 707 – samolot pasażerski, wąskokadłubowy, dalekiego zasięgu, produkowany przez firmę Boeing, w służbie od 1958 roku. Dzięki dużej prędkości, zasięgowi i liczbie miejsc odznaczał się dużą ekonomicznością w eksploatacji. Był pierwszym pasażerskim odrzutowcem, który odniósł sukces komercyjny. Ponadto, rodzina samolotów typu 707 położyła solidne podstawy pod długoletnią dominację firmy Boeing na rynku producentów samolotów pasażerskich. Został wyparty przez model 747.Fokker F27 Friendship – samolot pasażerski krótkiego i średniego zasięgu, produkowany w latach 1955-1987 przez holenderską firmę Fokker.

W ramach procesu prywatyzacyjnego w 2002 roku rząd wybrał South African Airways na strategicznego partnera linii. W wyniku zawartej w grudniu 2002 umowy SAA kupiły za 20 milionów USD 49% akcji w Tanzania Corporation, logo i malowanie samolotów zmieniono na identyczne z South African, ale z barwami Tanzanii, nowy podmiot rozpoczął działalność w marcu 2003 jako Air Tanzania Company Limited (ATCL). Nowy współwłaściciel przekazał liniom cztery Boeing 737-200, które zastąpiły dwa starsze 737. Planowano uruchomienie nowych połączeń, jednak w 2005 linia przyniosła 7,3 mln USD starty. 7 września 2006 roku rząd odkupił za milion USD udziały i zakończył współpracę z South African, które w 2008 pozwały Air Tanzania za nieuregulowanie 4,1 mln USD pożyczki.

Boeing 767 — szerokokadłubowy samolot pasażerski dalekiego zasięgu zaprojektowany i produkowany przez amerykańską korporację Boeing, występujący w 7 wersjach: 767-200, 767-200ER, 767-2C, 767-300, 767-300ER, 767-300ERF, 767-400ER.Bużumbura (Bujumbura) – stolica Burundi, 336,6 tys. mieszkańców (2006). Miasto leży nad jeziorem Tanganika. Jest największą aglomeracja, centrum administracyjnym, komunikacyjnym i ekonomicznym Burundi. Na północ od miasta znajduje się międzynarodowy port lotniczy Bużumbura. Sieć dróg łączy Bużumburę z miastami Bukavu i Goma w Demokratycznej Republice Konga oraz z Kigali w Rwandzie.

Linia wznowiła działalność we wrześniu 2007 jako Air Tanzania Company Ltd "Wings of Kilimanjaro", a znak SAA zmieniono na logo z żyrafą. Na dwa lata wydzierżawiono od Wallis Trading Airbusa A320. W lutym 2008 za pośrednictwem Nordic Aviation Conractor linia nabyła dwa Bombardier DHC-8-311, które od października zastąpiły Airbusa. Między grudniem 2008 a styczniem 2009 ATCL była wykreślona z listy IATA. W 2009 Air Tanzania przewiozła 60 018 pasażerów w porównaniu do 583 000 linii Precision Air. 1 Marca 2010należący do linii 737-200 został uszkodzony podczas lądowania, zrezygnowano z jego naprawy. W marcu 2011 linia oddała do remontu jedyny operacyjny Bombardier Q300, pozostawiając ją uziemioną. Samolot wrócił do służby w listopadzie 2011. Od marca do lipca 2012 linia leasingowała od AeroVista Boeinga 737-500. Linia wstrzymywała w tym czasie loty z powodu naprawy Bombardiera. 8 kwietnia 2012 jeden z dwóch Bombardierów Q300 (5H-MWG) został zniszczony, bez ofiar w ludziach podczas nieudanego startu. Od 11 października 2012 linia używa wydzierżawionego od StarAirCargo Boeinga 737-200, którym wznowiła połączenie z Mwanza. Od 10 stycznia 2013 linia wznowiła loty do Kigoma używając swojego jedynego Bombardiera. W listopadzie 2013 Boeinga zastąpił wydzierżawiony Bombardier CRJ-200, który obsługuje trasy do Bużumbura, Mwanza i Mbeya.

Kenia (Kenya, Republika Kenii, ang. Republic of Kenya, sua. Jamhuri ya Kenya) – państwo we wschodniej Afryce nad Oceanem Indyjskim. Państwo graniczy od północy z Somalią, Etiopią i Sudanem Południowym, od zachodu z Ugandą, a od południa z Tanzanią. Stolicą Kenii jest Nairobi.Kenya Airways — największe linie lotnicze w Kenii i czwarte największe linie lotnicze Afryki (po South African Airways, EgyptAir i Etiopian Airlines). Linie lotnicze oferują połączenia z całą Afryką i Bliskim Wschodem,Azją i Europą, przy użyciu 30 samolotów.. Głównym węzłem jest Port lotniczy Jomo Kenyatta w Nairobi. Rezerwowym portem jest port lotniczy Mombasa-Moi. ref Kenya Airways – strona WWW</ref>.

W dniu 25 lipca 2016 roku rząd Tanzanii zawarł z Bombardierem umowę w sprawie zakupu 2 samolotów komunikacyjnych Q400.Obydwie maszyny dostarczono we wrześniu 2016 roku.W grudniu 2016 roku linie Air Tanzania podpisały z Bombardierem umowę zakupu 2 samolotów odrzutowych CSeries 300 i jednego turbośmigłowego Q400. Wartość transakcji to 200 mln USD (843 mln zł), według cen katalogowych.

Boeing 737 – najpopularniejszy na świecie wąskokadłubowy samolot pasażerski średniego zasięgu, produkowany w wielu wersjach od 1967 roku (obecna generacja od 1996) przez firmę Boeing w Stanach Zjednoczonych.Uganda – państwo we wschodniej Afryce nad Jeziorem Wiktorii, o pow. 236 tys. km². Graniczy z Sudanem Południowym, Demokratyczną Republiką Konga, Rwandą, Tanzanią i Kenią. Ludność zajmuje się głównie rolnictwem i hodowlą, kraj słabo rozwinięty.


Podstrony: 1 [2] [3]




Warto wiedzieć że... beta

Ethiopian Airlines – etiopskie narodowe linie lotnicze, z siedzibą w Addis Abebie, od 2011 członek sojuszu Star Alliance.
Dar es Salaam (z arab. "Domostwo Pokoju") – stolica administracyjna Tanzanii (siedziba rządu); położona we wschodniej części tego kraju nad Oceanem Indyjskim, największe miasto portowe, ośrodek administracyjny regionu Pwani. W 2010 r. zamieszkiwało je około 3,2 mln mieszkańców.
McDonnell Douglas MD-80 - rodzina dwusilnikowych, wąskokadłubowych samolotów pasażerskich o średnim zasięgu, produkowanych przez amerykańską wytwórnię lotniczą McDonnell Douglas. MD-80 to przedłużona i ulepszona wersja DC-9, mogąca pomieścić na swoim pokładzie od 130 do 172 pasażerów, zależnie od wariantu i konfiguracji siedzeń.
Library of Congress Control Number (LCCN) – numer nadawany elementom skatalogowanym przez Bibliotekę Kongresu wykorzystywany przez amerykańskie biblioteki do wyszukiwania rekordów bibliograficznych w bazach danych i zamawiania kart katalogowych w Bibliotece Kongresu lub u innych komercyjnych dostawców.
WorldCat – katalog rozproszony łączący zbiory 71 000 bibliotek ze 112 krajów, które są uczestnikami serwisu Online Computer Library Center. Katalog jest tworzony i prowadzony przez biblioteki, których zbiory są w nim ujęte.
Linia lotnicza – przedsiębiorstwo lotnicze świadczące regularne i nieregularne usługi transportu lotniczego, obejmujące przewóz pasażerów lub ładunków oraz posiada odpowiednie świadectwo urzędu lotnictwa cywilnego wydane przez państwo, w którym zostało założone.
Virtual International Authority File (VIAF) – międzynarodowa kartoteka haseł wzorcowych. Jej celem jest ujednolicenie zapisu nazw osobowych (haseł), dlatego zbiera z bibliotek z całego świata – ich różne wersje i prezentuje je razem, pod jednym, unikatowym identyfikatorem numerycznym. Pozwala to obniżyć koszty i zwiększyć użyteczność danych gromadzonych przez biblioteki. Informacje po dopasowaniu i połączaniu są udostępniane online bibliotekom na całym świecie.

Reklama