2005 w grach komputerowych

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Ten artykuł opisuje ważne wydarzenia w 2005 roku w grach komputerowych. Zapoznaj się również z: Historia gier komputerowych.

Entertainment Software Rating Board (ESRB) – amerykańsko-kanadyjska organizacja utworzona w 1994 przez Interactive Digital Software Association, której zadaniem jest ocenianie zawartości i wyznaczanie granic wiekowych dla wydawanych w USA gier komputerowych i wideo.Resident Evil 4 (w Japonii zatytułowany Biohazard 4) – czwarta część serii survival horrorów Resident Evil, wyprodukowana przez japońską firmę Capcom, a wydana przez firmy Ubisoft, Nintendo Australia, Red Ant Enterprises na różne platformy. Oficjalna premiera na konsolę GameCube odbyła się 11 stycznia 2005 roku w USA, w Japonii premiera miała miejsce 16 dni później, zaś w Europie 18 marca tego samego roku. Na początku Resident Evil 4 miał być exclusivem na konsolę GameCube, lecz postanowiono wydać ją również na PlayStation 2, co przyczyniło się do zwiększenia popularności gry. Na konsolę GameCube sprzedano 1.69 mln kopii, na PlayStation 2 – 2.91 mln a na Wii 1.56 mln sztuk.


Wydarzenia[ | edytuj kod]

  • 711 marcaGame Developers Conference;
  • Prezentacja Nintendo: „The Heart of the Gamer” Satoru Iwaty, dyrektora Nintendo.
  • Prezentacja Microsoft: „The Future of Games: Unlocking the Opportunity” J Allarda, głównego architekta XNA.
  • 12 majaXbox 360 został oficjalnie zaprezentowany w telewizji MTV w specjalnym programie prowadzonym przez Elijaha Wooda.
  • 16 majaPlayStation 3 zostaje oficjalnie ujawnione przez Sony podczas konferencji prasowej przed E3.
  • 1720 maja — Odbywają się targi Electronic Entertainment Expo (E3) w Los Angeles w Kalifornii. Pojawiło się około 400 różnych firm i 70 000 osób z 79 krajów. Zostały pokazane konsole siódmej generacji od firm Nintendo, Sonyi Microsoft.
  • 1 czerwcaIBM prowadzi pierwszą wideokonferencję na temat gier komputerowych, w której głos mogą zabrać producenci gier i wydawcy. Tematem dyskusji były głównie gry sieciowe i ich promocja.
  • 1618 wrześniaTokyo Game Show ma miejsce w Makuhari Messe. 130 firm pokazuje się na 1429 stoiskach.
  • Prezentacja Nintendo: głos zabiera Satoru Iwata.
  • Podczas mowy Iwaty kontroler Wii zostaje ujawniony.
  • Prezentacja Microsoftu: głos zabiera Robert J. Bach, wicedyrektor oddziału Home and Entertainment Division firmy Microsoft
  • 16 grudnia — Senatorowie Hillary Clinton, Joe Lieberman i Evan Bayh prezentują akt Family Entertainment Protection Act (FEPA). Proponowana ustawa miała wymusić stosowanie oceniania Entertainment Software Rating Board (ESRB) we wszystkich grach w celu ochrony dzieci od nieodpowiednich treści.
  • Biznes[ | edytuj kod]

  • 6 stycznia — Francuski wydawca Titus Interactive, właściciel Interplay Entertainment, ogłasza bankructwo.
  • 12 stycznia — Firmy z przemysłu gier i sami gracze z całego świata wpłacają pieniądze na fundusz UNICEF-u dla potrzebujących po zniszczeniach huraganu Katrina. Electronic Arts deklaruje wpłatę 250 000 dolarów.
  • 17 styczniaElectronic Arts i ESPN ogłaszają powstanie 15-letniego porozumienia, które da EA dostęp do materiałów ESPN.
  • 20 styczniaActivision ogłosiło zakup Vicarious Visions, znanego jako producenta gier na konsole Game Boy oraz z programu middleware, Alchemy.
  • 24 styczniaMajor League Baseball i Take-Two Interactive podpisują siedmioletnią umowę, dzięki której Take Two zyskuje wyłączne prawo do tworzenia gier na licencji MLB.
  • 25 styczniaTake-Two Interactive oświadcza, że zakupiło Visual Concepts i ich oddział Kush Games od Segi za cenę 24 milionów dolarów. Dodatkowo Take Two mówi o stworzeniu nowego wydawcy, nazwanego 2K Games.
  • Luty — Troika Games ogłasza upadłość.
  • 2 marcaEntertainment Software Rating Board dodaje ocenę „E10+” do swojego systemu oceniania. E10+ zostało stworzona w celu oddzielenia oceny E dla młodszych i starszych dzieci.
  • 7 marca — Sammy Studios usamodzielnia się od Sammy i zmienia nazwę na High Moon Studios.
  • 9 marcaSega wykupuje Creative Assembly.
  • 23 marcaVivendi Universal Games kupuje Radical Entertainment. Radical jest znany ze stworzenia gry The Simpsons Hit & Run.
  • Maj — Buena Vista Games ogłasza, ze nabyło prawa do serii gier Turok i ma zamiar wydać nowe gry z tym tytułem. Prawa do tej marki miała do tej pory upadła firma Acclaim Entertainment.
  • 20 lipcaEntertainment Software Rating Board zmienia oznaczenie gry Grand Theft Auto: San Andreas z Mature (17+) na Adults Only (18+) z powodu odnalezienia w niej mini-gry uruchamianej za pomocą modaHot Coffee”. Rockstar Games zatrzymało produkcję gry i ogłosi plany wydania nowej wersji gry, w której nie można uruchomić powodującej zamieszanie mini-gry.
  • 27 lipcaSony Computer Entertainment wydaje pierwszą główną aktualizację firmware do swojej przenośnej konsoli PlayStation Portable. Wersja 2.00 zawiera przeglądarkę internetową, tryb powtarzania A-B, przesyłanie obrazków przez Wi-Fi i wiele innych.
  • 8 sierpnia— Abandon Mobile ogłasza swoje powstanie ze spółki pomiędzy Abandon Entertainment, Inc. i GF Capital Management and Advisors, LLC.
  • 22 sierpniaSquare Enix kupuje Taito Corporation.
  • Listopad — Pandemic Studios i BioWare tworzą w porozumieniu BioWare/Pandemic Studios.
  • 3 listopadaTake-Two Interactive kupuje Firaxis Games.
  • 30 listopadaSony Computer Entertainment oświadcza, że PlayStation 2 pobija rekord najszybciej sprzedanych 100 milionów sztuk jednej konsoli, bijąc poprzedniego właściciela rekordu, konsolę PlayStation, o trzy lata i dziewięć miesięcy.
  • 12 grudnia — Working Designs zostaje zamknięte.
  • Wydane gry[ | edytuj kod]

  • 11 styczniaResident Evil 4 (GameCube)
  • 11 stycznia — Mercenaries: Playground of Destruction (PS2, Xbox)
  • 25 stycznia — Oddworld: Stranger's Wrath (Xbox)
  • 8 lutegoStar Wars: Knights of the Old Republic II: The Sith Lords (PC)
  • 8 lutegoSonic Heroes (PC) (PL)
  • 14 lutegoWarioWare: Touched! (DS)
  • 22 lutegoGran Turismo 4 (PS2)
  • 24 lutegoTekken 5 (PS2)
  • 1 marcaDevil May Cry 3: Dante's Awakening (PS2)
  • 21 marca — TimeSplitters: Future Perfect (PS2, Xbox, GameCube)
  • 22 marcaGod of War (PS2)
  • 22 marca — Lumines (PlayStation Portable)
  • 22 marca — The Matrix Online (PC)
  • 22 marcaMetal Gear Acid (PlayStation Portable)
  • 29 marca — Dynasty Warriors 5 (PS2)
  • 31 marcaTom Clancy’s Splinter Cell: Chaos Theory (GameCube, PS2, Xbox, PC)
  • 4 kwietniaDoom 3: Resurrection of Evil (PC)
  • 5 kwietniaLEGO Star Wars (GameCube, GBA, PC, PS2, Xbox)
  • 12 kwietniaJade Empire (Xbox)
  • 19 kwietnia — Psychonauts (Xbox)
  • 26 kwietnia — Psychonauts (PC)
  • 23 maja — WarioWare: Twisted! (GBA)
  • 23 maja — Fire Emblem: The Sacred Stones (GBA)
  • 7 czerwca — Medal of Honor: European Assault (PS2, Xbox, GameCube)
  • 13 czerwca — Kirby: Canvas Curse (DS)
  • 21 czerwcaBattlefield 2 (PC)
  • 21 czerwca — Psychonauts (PS2)
  • 21 czerwcaDestroy All Humans (PS2, Xbox)
  • 27 czerwca — Meteos (DS)
  • 8 sierpnia — Madden NFL 06 (PS2, DS, GameCube)
  • 16 sierpniaDungeon Siege II (PC)
  • 16 sierpnia — EyeToy: Play 2 (PS2)
  • 17 sierpnia — Madden NFL 06 (PC)
  • 22 sierpniaNintendogs (DS)
  • 22 sierpnia — Advance Wars: Dual Strike (DS)
  • 23 sierpnia — Incredible Hulk: Ultimate Destruction (PS2, GameCube, Xbox)
  • Wrzesień — Warhammer 40,000: Dawn of War – Winter Assault
  • 13 września — Dynasty Warriors 5 (Xbox)
  • 13 września — EverQuest II: Desert Of Flames (PC)
  • 20 września — Ninja Gaiden Black (Xbox)
  • 30 wrześniaEd, Edd i Eddy: The Mis-Edventures (PS2, PC)
  • 7 październikaBlack & White 2 (PC)
  • 17 październikaF.E.A.R. (PC)
  • 18 październikaQuake 4 (PC, Xbox 360)
  • 18 październikaAge of Empires III (PC)
  • 18 październikaShadow of the Colossus (PS2)
  • 19 październikaFire Emblem: Path of Radiance (GameCube)
  • 25 październikaBattlefield 2: Modern Combat (PS2, Xbox)
  • 25 październikaCall of Duty 2 (PC)
  • 25 październikaCivilization IV (PC)
  • 25 październikaGrand Theft Auto: Liberty City Stories (PSP)
  • 25 października — Resident Evil 4 (PS2)
  • 25 październikaSoulcalibur III (PS2)
  • 1 listopadaCall of Duty 2: Big Red One (GC, PS2, Xbox)
  • 1 listopadaStar Wars: Battlefront II (PS2, Xbox, PC)
  • 7 listopadaKameo: Elements of Power (Xbox 360)
  • 14 listopadaMario Kart DS (Nintendo DS)
  • 14 listopadaShadow the Hedgehog (PS2, Xbox, Nintendo GameCube)
  • 15 listopadaSonic Rush (Nintendo DS)
  • 15 listopada — Call of Duty 2 (Xbox 360)
  • 15 listopada — WWE SmackDown! vs. RAW 2006 (PS2)
  • 16 listopadaNeed for Speed: Most Wanted (PS2, Xbox, Xbox 360, Nintendo GameCube, PC, PSP, Nintendo DS, GBA)
  • 17 listopada — Perfect Dark Zero (Xbox 360)
  • 18 listopada — Quake 4 (Xbox 360)
  • 21 listopadaBattlefield 2: Special Forces (PC)
  • 22 listopadaDragon Quest VIII (PS2)
  • 5 grudniaAnimal Crossing: Wild World (Nintendo DS)
  • 12 grudniaFinal Fantasy IV (GBA)
  • Trendy[ | edytuj kod]

    W 2005 całkowita wartość sprzedanych akcesoriów, sprzętu i oprogramowania związanego z grami komputerowymi w Stanach Zjednoczonych wyniosła 10,5 miliarda dolarów (w porównaniu do 9,9 miliardów z 2004) tym samym bijąc rekord z 2002 wynoszący 10,3 miliardy dolarów.

    2K Games – amerykański wydawca gier komputerowych, wchodzący w skład spółki Take-Two Interactive. 2K Games powstało w ramach współpracy ze spółkami Rockstar Games i Global Star w 2005 roku. 2K Games wydaje głównie gry autorstwa studiów Firaxis Games, Visual Concepts, Kush Games, Indie Built, Venom Games, PopTop Software i Frog City Software. Prowadzi również własną filię o nazwie 2K Sports, odpowiedzialną za produkcję gier takich jak NBA 2K11 (2010).Modyfikacja gry komputerowej (potocznie mod) – przeróbka gry komputerowej wykonana przez społeczność graczy albo na zlecenie producenta gry (np. Fallout 3: Point Lookout).

    Wzrost jest głównie spowodowany rozwojem sektora gier na konsole przenośne, który równoważył zastój w sektorze gier konsolowych. Opóźnienia, brak sprzętu i oczekiwanie na konsole nowej generacji są podawane jako główne przyczyny zmniejszenia sprzedaży gier i sprzętu konsolowego. Sprzedaż gier konsolowych i sprzętu spadła, odpowiednio, o 12% i 3%.

    GameCube – konsola gier wideo szóstej generacji, wyprodukowana i wydana w 2001 przez japońskie przedsiębiorstwo Nintendo. Konsola, zgodnie z nazwą, ma kształt kostki, do której podłączane są kontrolery.Sonic Heroes – (ソニック ヒーローズ, Sonikku Hīrōzu?) gra komputerowa z serii Sonic the Hedgehog wydana jednocześnie na 5 różnych platform równocześnie (konsole Xbox, GameCube, PlayStation 2, PlayStation Network oraz komputery PC). Jej cechą, odróżniającą od innych gier z Sonikiem, jest rozgrywka wieloosobowa polegająca na poruszaniu się drużyną składającą się z trzech różnych bohaterów.

    Wartość rynku gier na konsole przenośne wzrosła do 1,4 miliarda dolarów. Wzrost sprzedaży przenośnego sprzętu do gier o 96% (w stosunku do roku 2004) prawdopodobnie odbył się dzięki wydaniu konsoli Nintendo DS i Sony PSP. Mimo że wydanie Nintendo DS i Sony PSP pomogło we wzroście wartości rynku, konsola Game Boy Advance nadal utrzymuje 62% udział w liczbie sprzedanych sztuk konsoli i 52% udział w sprzedaży oprogramowania na przenośne konsole.

    Turok – fikcyjna postać amerykańskich komiksów Western Publishing wydawanych przez Dell Comics. Pierwszy raz pojawił się w komiksie Four Color Comics #596 (1954), następnie dorobił się własnego komiksu, Turok, Son of Stone.17 sierpnia jest 229. (w latach przestępnych 230.) dniem w kalendarzu gregoriańskim. Do końca roku pozostaje 136 dni.

    Rynek gier komputerowych kontynuuje trend spadkowy zaliczając w tym roku 14% spadek. Wartość tego sektora spadła z 1,1 miliarda dolarów w 2004 do 953 milionów. Mimo że liczba sprzedanych egzemplarzy gier komputerowych spadła, NPD twierdzi, że liczba grających na komputerze rośnie m.in. dzięki stronom internetowym i subskrypcji z gier MMO.

    Birch Evans „Evan” Bayh III (ur. 26 grudnia 1955) – polityk amerykański, senator ze stanu Indiana (wybrany w 1998 i ponownie w 2004), członek Partii Demokratycznej. W latach 1989-1997 gubernator stanu Indiana. Uważany za jednego z potencjalnych kandydatów w wyborach prezydenckich roku 2008, dopóki 15 grudnia 2006 nie oznajmił, iż nie będzie się starać o nominację.Game Boy Micro – przenośna konsola gier wideo wyprodukowana przez przedsiębiorstwo Nintendo i wydana w 2005 roku. Jest to ostatnia konsola z serii Game Boy, opublikowana już po premierze bardziej rozbudowanego urządzenia Nintendo DS. Na tle poprzednich Game Boyów wyróżniała się niewielkim rozmiarem oraz możliwością zmiany koloru obudowy za pomocą wymiennych paneli.

    Konsole gier wideo[ | edytuj kod]

    Dominującymi konsolami w 2005 były:

  • Microsoft Xbox
  • Nintendo GameCube
  • Sony PlayStation 2
  • Producenci konsoli zaprezentowali następczynie swoich konsoli: Microsoft zaprezentował Xbox 360, Sony PlayStation 3, a Nintendo Wii. Informacje o konsolach pojawiały się głównie na krótko przed lub podczas E3. W 2005 jednak tylko Xbox 360 został wydany. Premiera odbyła się 22 listopada w Ameryce Północnej, 2 grudnia w Europie i 10 grudnia w Japonii.

    15 listopada jest 319. (w latach przestępnych 320.) dniem w kalendarzu gregoriańskim. Do końca roku pozostaje 46 dni. Komputer osobisty (ang. personal computer) – mikrokomputer przeznaczony przede wszystkim do użytku osobistego w domu i biurze. Służy głównie do uruchamiania oprogramowania biurowego, dostępu do zasobów Internetu, prezentacji treści multimedialnych (tekst, obrazy, dźwięki, filmy i inne), jak i gier.

    Przenośne konsole[ | edytuj kod]

    dominującymi przenośnymi konsolami w 2005 były:

  • Game Boy Advance SP
  • Nintendo DS
  • Sony PlayStation Portable
  • Następna edycja konsoli Game Boy, Game Boy Micro, została wydana jesienią 2005.

  • Sprzedaż gier wideo[ | edytuj kod]

    Sprzedaż gier komputerowych[ | edytuj kod]

    Przypisy[ | edytuj kod]

    1. NPD Group's Annual 2005 U.S. Video Game Industry Retail Sales (ang.). [dostęp 17 stycznia 2006].
    2. NPD Group's Annual 2005 U.S. PC Game Retail Sales (ang.). [dostęp 17 stycznia 2006].


    16 września jest 259. (w latach przestępnych 260.) dniem w kalendarzu gregoriańskim. Do końca roku pozostaje 106 dni.23 sierpnia jest 235. (w latach przestępnych 236.) dniem w kalendarzu gregoriańskim. Do końca roku pozostaje 130 dni.




    Warto wiedzieć że... beta

    7 października jest 280. (w latach przestępnych 281.) dniem w kalendarzu gregoriańskim. Do końca roku pozostaje 85 dni.
    30 listopada jest 334. (w latach przestępnych 335.) dniem w kalendarzu gregoriańskim. Do końca roku pozostaje 31 dni.
    Sony – japońskie przedsiębiorstwo założone 7 maja 1946 roku przez Masaru Ibukę i Akio Moritę w Tokio jako Tokyo Telecommunications Engineering Company, obecnie jeden z największych światowych producentów elektroniki użytkowej. Spółka publiczna notowana na giełdach tokijskiej (TSE) i nowojorskiej (NYSE) (NYSE: SNE).
    Przenośna konsola gier wideo – lekkie, niewielkich rozmiarów urządzenie elektroniczne posiadające wbudowany ekran, klawisze sterowania i głośniki. Ich niewielkie rozmiary i waga umożliwia noszenie ich przy sobie i granie w dowolnym miejscu i czasie. W przeciwieństwie do konsoli zasilana jest prądem stałym, a ekran, głośniki i kontroler stanowią integralną część urządzenia.
    Japonia (jap. 日本, trb. Nihon lub Nippon) – państwo wyspiarskie usytuowane na wąskim łańcuchu wysp na zachodnim Pacyfiku, u wschodnich wybrzeży Azji, o długości 3,3 tys. km. Archipelag rozciąga się niemal południkowo (Japończycy utrzymują, że ich kraj ma kształt „trzydniowego Księżyca”) pomiędzy 45°33′ a 20°25′ stopniem szerokości północnej, od Morza Ochockiego na północy do Morza Wschodniochińskiego i Tajwanu na południu. Stolica Tokio jest usytuowana prawie dokładnie na tej samej szerokości geograficznej co Ateny, Pekin, Teheran i Waszyngton.
    Taito Corporation (jap. 株式会社タイトー Kabushikigaisha Taitō) – japoński producent gier komputerowych i automatów do gier. W 2005 roku wykupiony w całości przez Square Enix, ale zachował swoją markę.
    19 października jest 292. (w latach przestępnych 293.) dniem w kalendarzu gregoriańskim. Do końca roku pozostaje 73 dni.

    Reklama