2004 w grach komputerowych

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Ten artykuł opisuje ważne wydarzenia w 2004 roku w grach komputerowych. Zapoznaj się również z: Historia gier komputerowych.

23 listopada jest 327. (w latach przestępnych 328.) dniem w kalendarzu gregoriańskim. Do końca roku pozostaje 38 dni. Ubisoft Entertainment (dawniej Ubi Soft) – przedsiębiorstwo produkujące oraz wydające gry komputerowe i konsolowe. Jego główna siedziba znajduje się w Montreuil-sous-Bois, we Francji. Ma siedziby w ponad 20 krajach, łącznie z rozwijającymi się studiami, m.in. w Montrealu, Toronto, Barcelonie, Północnej Karolinie (USA), Düsseldorfie, Mediolanie. Od roku 2008 jest trzecim co do wielkości niezależnym wydawcą gier wideo w Europie i czwartym co do wielkości w USA.


Wydarzenia[ | edytuj kod]

  • 20 styczniaWired Vaporware Awards dało pierwszą nagrodę "Ponadczasowej Nagrody Osiągnięć" ("Lifetime Achievement Award") dla Duke Nukem Forever.
  • 4 marcaAcademy of Interactive Arts & Sciences rozpoczyna siódme Interactive Achievement Awards; Peter Molyneux zostaje wpisany do AIAS Hall of Fame
  • 22-26 marcaGame Developers Conference rozpoczyna czwarte Game Developers Choice Awards i szóste Gama Network Independent Games Festival (IGF)
  • 5 listopadaNobuo Uematsu odchodzi ze Square Enix i zostaje wolnym strzelcem, zakładając własną firmę nazwaną Smile Please.
  • Wydane gry[ | edytuj kod]

  • 2 marcaNinja Gaiden dla Xbox
  • 23 marcaSonic Heroes
  • 23 marcaFar Cry (Crytek)
  • 21 kwietniaHitman: Kontrakty
  • 3 sierpniaid Software wydaje Dooma 3 po czterech latach tworzenia
  • 14 września - The Sims 2
  • 21 września – Star Wars Battlefront (Pandemic Studios/LucasArts)
  • 22 września – Katamari Damacy zostaje wydane. Uważana jest za jedną z najbardziej innowacyjnych gier w ostatnich latach.
  • 29 październikaGrand Theft Auto: San Andreas (Rockstar North)
  • 9 listopadaMicrosoft wydaje Halo 2
  • 15 listopada – Metroid Prime 2: Echoes (Retro Studios)
  • 16 listopada – Po pięciu latach produkcji Valve Software wydaje Half-Life 2
  • 17 listopadaKonami wydaje Metal Gear Solid 3: Snake Eater
  • 21 listopadaNintendo uruchamia sprzedaż konsoli DS w Stanach Zjednoczonych
  • 23 listopadaBlizzard Entertainment wydaje World of Warcraft w północnej Ameryce, Australii i Nowej Zelandii. Gra sprzedaje się w ponad 240 tysiącach kopii w przeciągu jednego dnia, osiągając największą sprzedaż wśród gier wydanych na komputery osobiste.
  • Biznes[ | edytuj kod]

  • 12 styczniaUbisoft przejmuje Tiwak.
  • LutyEA łączy się, przenosząc większość Maxisa i całe Origin Systems do swojej centrali w Redwood Shores w Kalifornii.
  • Marzec – Microsoft oświadcza, że XNA, następca DirectX będzie domyślnym środowiskiem programistycznym dla Windows Vista i Xenon.
  • 6 kwietniaMidway Games przejmuje Surreal Software.
  • Maj – Firma Sammy kupuje udziały pozwalające na kontrolę Sega Corporation za około 1,1 miliarda dolarów tworząc nową firmę, "Sega Sammy Holdings Inc", jedną z największych firm związanych z grami na świecie.
  • 30 sierpniaAcclaim ogłasza upadłość.
  • 11 październikaMidway Games przejmuje Inevitable Entertainment i zmienia jego nazwę na Midway Studios Austin.
  • 30 listopadaMidway Games przejmuje Paradox Development.
  • 13 grudniaElectronic Arts wykupiło prawa do używania marki NFL przez 5 następnych lat.
  • 20 grudniaElectronic Arts kupuje 20% udziałów w firmie Ubisoft.
  • Trendy[ | edytuj kod]

    W 2004 roku całkowita sprzedaż sprzętu, gier i akcesoriów do gier wyniosła w Stanach Zjednoczonych 9,9 mld dolarów (w 2003 10 mld). Całkowita sprzedaż wzrosła o 8 procent od poprzedniego roku wynosząc 6,2 mld. Sprzedaż gier na przenośne konsole po raz pierwszy przekroczyła 1 mld dolarów. Sprzedaż sprzętu spadła o 27 procent.

    14 września jest 257. (w latach przestępnych 258.) dniem w kalendarzu gregoriańskim. Do końca roku pozostaje 108 dni.Peter Douglas Molyneux (ur. 5 maja 1959 w Guildford, Surrey, Wielka Brytania) – projektant gier komputerowych i programista gier, odpowiedzialny za znane god games: Dungeon Keeper, Populous, czy Black and White, a także m.in. za gry ekonomiczne, takie jak Theme Park czy The Movies.

    Konsole gier wideo[ | edytuj kod]

    Dominującymi konsolami gier wideo w 2004 roku były:

  • Nintendo GameCube
  • Microsoft Xbox
  • Sony PlayStation 2
  • 23 marca Sony wydało dysk twardy dla PlayStation 2
  • 1 listopada wydana została w Japonii trzecia wersja PlayStation 2 (model SCPH-70000)
  • Przenośne konsole gier wideo[ | edytuj kod]

    Dominującymi przenośnymi konsolami gier w 2004 roku były:

    Nowa Zelandia (ang. New Zealand, język maoryski Aotearoa – Kraj Długiej Białej Chmury) – państwo wyspiarskie, położone na południowo-zachodnim Pacyfiku i składające się z dwóch głównych wysp (Północnej i Południowej) oraz szeregu mniejszych wysp, w tym Wyspy Stewart i Wysp Chatham. Archipelag Nowej Zelandii jest najdalej na południe wysuniętą częścią Oceanii, na południowy wschód od Australii. W skład Nowej Zelandii (a dokładnie w skład Commonwealth realm Nowej Zelandii, czyli są to terytoria stowarzyszone lub zależne Nowej Zelandii, ale wchodzące wraz z nią w skład wspólnej domeny królewskiej tudzież królestwa stowarzyszeniowego, połączonego unią personalną ze Zjednoczonym Królestwem i innymi Commonwealth realms) wchodzą również Wyspy Cooka i Niue, które są samorządne, oraz Tokelau i Dependencja Rossa.GameCube – konsola gier wideo szóstej generacji, wyprodukowana i wydana w 2001 przez japońskie przedsiębiorstwo Nintendo. Konsola, zgodnie z nazwą, ma kształt kostki, do której podłączane są kontrolery.
  • N-Gage
  • Nintendo Game Boy Advance SP
  • Nokia wydaje nową wersję oryginalnego N-Gage'a, nazwaną N-Gage QD. Nintendo wydaje konsolę DS 21 listopada w Stanach Zjednoczonych. W Japonii Sony 12 grudnia wydaje PlayStation Portable.

    Sprzedaż gier komputerowych[ | edytuj kod]

    Sonic Heroes – (ソニック ヒーローズ, Sonikku Hīrōzu?) gra komputerowa z serii Sonic the Hedgehog wydana jednocześnie na 5 różnych platform równocześnie (konsole Xbox, GameCube, PlayStation 2, PlayStation Network oraz komputery PC). Jej cechą, odróżniającą od innych gier z Sonikiem, jest rozgrywka wieloosobowa polegająca na poruszaniu się drużyną składającą się z trzech różnych bohaterów.22 września jest 265. (w latach przestępnych 266.) dniem w kalendarzu gregoriańskim. Do końca roku pozostaje 100 dni.




    Warto wiedzieć że... beta

    Akademia Sztuk i Nauk Interaktywnych (ang. Academy of Interactive Arts & Sciences) – amerykańska organizacja zajmująca się przemysłem gier komputerowych, założona w 1996. Organizacja zrzesza przedstawicieli przemysłu gier komputerowych takich jak Electronic Arts, Microsoft, Activision, Sony i Nintendo, a liczy obecnie ponad 20 tysięcy członków. Z jej inicjatywy utworzono w 2002 konferencję D.I.C.E. Summit, której zadaniem jest debata nad przyszłością gier.
    Wired – amerykański magazyn publikowany w formie papierowej jako miesięcznik oraz internetowej. Siedziba wydawnictwa znajduje się w San Francisco w Kalifornii, czasopismo jest wydawane od marca 1993 roku przez Condé Nast Publications. Informuje on, jak technologia wpływa na kulturę, ekonomię i politykę.
    15 listopada jest 319. (w latach przestępnych 320.) dniem w kalendarzu gregoriańskim. Do końca roku pozostaje 46 dni.
    Stany Zjednoczone, Stany Zjednoczone Ameryki (ang. United States, US, United States of America, USA) – federacyjne państwo w Ameryce Północnej graniczące z Kanadą od północy, Meksykiem od południa, Oceanem Spokojnym od zachodu, Oceanem Arktycznym od północnego zachodu i Oceanem Atlantyckim od wschodu.
    Ninja Gaiden (wydana także jako Ninja Ryūkenden, Ninja Ryuukenden, Shadow Warriors) – japońska gra akcji, wyprodukowana przez Tecmo. Gra została wydana przez Tecmo, Tec Toy, Sega, Hudson Soft, Microsoft Game Studios i Hi-Tech Expressions latach 1988-1989, 1991-1992, 2004, 2007, 2009.
    30 listopada jest 334. (w latach przestępnych 335.) dniem w kalendarzu gregoriańskim. Do końca roku pozostaje 31 dni.
    Sony – japońskie przedsiębiorstwo założone 7 maja 1946 roku przez Masaru Ibukę i Akio Moritę w Tokio jako Tokyo Telecommunications Engineering Company, obecnie jeden z największych światowych producentów elektroniki użytkowej. Spółka publiczna notowana na giełdach tokijskiej (TSE) i nowojorskiej (NYSE) (NYSE: SNE).

    Reklama