• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Znak zachęty

    Przeczytaj także...
    Komputer (z ang. computer od łac. computare – liczyć, sumować; dawne nazwy używane w Polsce: mózg elektronowy, elektroniczna maszyna cyfrowa, maszyna matematyczna) – maszyna elektroniczna przeznaczona do przetwarzania informacji, które da się zapisać w formie ciągu cyfr albo sygnału ciągłego.Unix Time-Sharing System (pisane również jako UNIX, choć nie jest to skrót – nazwa „UNIX” jest kalamburem określenia Multics, który był wzorem dla Uniksa) – system operacyjny rozwijany od 1969 r. w Bell Labs (UNIX System Laboratories, USL) przez Dennisa Ritchie i Kena Thompsona. W latach 70. i 80. zdobył bardzo dużą popularność, co zaowocowało powstaniem wielu odmian i implementacji. Część z nich, w szczególności Linux oraz OS X, jest w użyciu do dziś. UNIX jest zarejestrowanym znakiem towarowym The Open Group.
    Wiersz poleceń (ang. Command Line Interface, CLI), to jeden z najczęściej spotykanych sposobów interakcji człowieka z komputerem. Inne przykłady to interfejs tekstowy oraz interfejs graficzny.

    Znak zachęty (ang. command prompt) to wykorzystywany w wierszu poleceń znak lub sekwencja znaków wskazująca gotowość komputera do przyjmowania poleceń.

    Najczęściej znak zachęty zakończony jest przez $, #, %, : albo >. Zwykle zawiera także inne informacje jak:

  • nazwa bieżącego katalogu
  • ścieżka dostępu do bieżącego katalogu
  • nazwa komputera
  • nazwa użytkownika
  • bieżący czas lub data
  • W systemach Unix zwykle użytkownik jako znak zachęty ma $, a administrator (root) − #.

    DOS (ang. Disk Operating System) – pierwszy przenośny (Disk) system operacyjny OS komputerów PC i mikrokomputerów lat 80. rezydujący nad BIOS-em, zawierający m.in. rozszerzenia programowe procedur sprzętowych BIOSu i interpreter komend. DOS zawiera niektóre doświadczenia systemu klasy CP/M.Zmienna środowiskowa (ang. environment variable) to nazwana wartość, zazwyczaj zawierająca ciąg znaków, przechowywana i zarządzana przez powłokę. Zmienna środowiskowa może wpływać na działanie procesów uruchamianych w systemie operacyjnym i wtedy staje się pewnym mechanizmem komunikacji lub też przechowywać wartość w celu jej późniejszego wykorzystania.

    Z reguły znak zachęty może być zmodyfikowany przez użytkownika w taki sposób by odpowiadał jego osobistym preferencjom. Dla przykładu w systemach Unix, Linux i podobnych odbywa się to przez ustawienie zmiennej środowiskowej PS1, a w systemach DOS oraz Windows przez zmienną PROMPT. Najczęściej znak zachęty poza klasycznymi znakami może zawierać również sekwencje zmieniające kolor wyświetlanego tekstu.

    Administrator (potocznie admin) – informatyk zajmujący się zarządzaniem systemem informatycznym i odpowiadający za jego sprawne i ciągłe działanie. Wyróżnić można administratorów:root (z ang. , dosłownie korzeń) – tradycyjna nazwa uniksowego konta, które ma pełną kontrolę nad systemem. Z założenia konto root nie powinno być używane do pracy, do której wystarczyłoby zwykłe konto z ograniczonymi uprawnieniami. Istotną sprawą jest zabezpieczenie tego konta silnym hasłem i zabezpieczenie przed nieautoryzowanym dostępem.

    W systemach Unix istnieją dwa poziomy znaku zachęty. Pierwszemu poziomowi odpowiada zmienna lokalna PS1 wyświetlana po zalogowaniu, oznaczająca stan oczekiwania na wprowadzenie polecenia. Zmienna drugiego poziomu to PS2. Wyświetlana jest, gdy interpreter oczekuje dodatkowych danych i domyślnie ma ona postać >.

    Przypisy

    1. znaki podkreślenia ( _ ) powinny migać; jeśli znaki te nie migają, to aktualnie wybrana przeglądarka nie obsługuje atrybutu blink



    w oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0, autorzy, historia, edycja)

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.018 sek.