• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Zew Cthulhu - gra fabularna

    Przeczytaj także...
    Howard Phillips Lovecraft (ur. 20 sierpnia 1890 w Providence, zm. 15 marca 1937 w Providence) – pisarz amerykański, autor fantasy i opowieści grozy (weird fiction), składających się na tzw. mitologię Cthulhu. Jest jednym z prekursorów fantastyki naukowej, opowiadania utrzymane w tej konwencji wprowadzają znaczną część istot znanych z jego mitologii.Orient Express – nazwa luksusowego pociągu pasażerskiego, który kursował w ramach działalności międzynarodowej spółki Compagnie Internationale des Wagons-Lits. Pomysłodawcą i założycielem był Belg Georges Nagelmackers. Trasa o długości 2880 km wiodła z dworca wschodniego w Paryżu do Konstantynopola (dzisiejszy Stambuł). Pierwszy skład wyruszył 4 października 1883 roku. Był to symbol komfortu i bogactwa. Luksusowe wagony sypialne i wagony restauracyjne słynące ze swej kuchni sprawiły, że pociągiem podróżowały osoby arystokratycznego pochodzenia, dyplomaci i ludzie biznesu.
    Gra fabularna (inaczej RPG, z ang. role-playing game, nieraz zwana grą wyobraźni, potocznie erpegiem lub rolplejem) – gra towarzyska oparta na narracji, w której gracze (od jednego do kilku) wcielają się w role fikcyjnych postaci. Cała rozgrywka toczy się zazwyczaj w fikcyjnym świecie, istniejącym tylko w wyobraźni grających. Jej celem na ogół jest rozegranie gry według zaplanowanego scenariusza i osiągnięcie umownie określonych lub indywidualnych celów, przy zachowaniu wybranego zestawu reguł, zwanego mechaniką gry.

    Zew Cthulhu (ang. Call of Cthulhu) – gra fabularna utrzymana w konwencji grozy amerykańskiego wydawnictwa Chaosium Publishing. Jest oparta na motywach zaczerpniętych z tzw. mitologii Cthulhu – opowiadania o tym samym tytule autorstwa H.P. Lovecrafta oraz jego innych utworów. Zew Cthulhu to gra popularna zarówno na Zachodzie, jak i w Polsce.

    Wizards of the Coast (często nazywana WotC lub Wizards) – przedsiębiorstwo wydawnicze założone w 1990 roku przez Petera D. Adkisona. Przejęte przez Hasbro Inc. we wrześniu 1999.Poczytalność – zdolność do rozpoznania znaczenia zarzucanego danej osobie czynu i pokierowania swoim postępowaniem.

    Standardowo akcja może toczyć się w jednym z trzech okresów: 1890, 1920 i 1990. Zazwyczaj fabuła jest osadzona w drugim z nich, w Stanach Zjednoczonych. Gracze wcielają się w Badaczy Tajemnic – ludzi, którzy stykają się z napawającymi grozą Mitami Cthulhu. Ich celem jest rozwiązywanie mrocznych zagadek, odkrywanie niezwykłych reliktów zapomnianych cywilizacji, badanie bluźnierczych i zakazanych ksiąg oraz powstrzymywanie niebezpiecznych kultów. Na ich drodze stoi wiele niebezpieczeństw, a wśród nich rozmaite potwory z Wielkimi Przedwiecznymi na czele.

    Zew Cthulhu (ang. The Call of Cthulhu) − tytuł opowiadania grozy H. P. Lovecrafta. Napisane zostało w 1926 roku, a opublikowane po raz pierwszy w 1928 na łamach Weird Tales.Potwór, monstrum (łac. zły omen, cud) – samo słowo wywodzi się od "po tworzeniu" czyli ma to być istota "stworzona już po właściwym dziele stworzenia" – popularne określenie szerokiej grupy fikcyjnych stworzeń występujących w mitologii, legendach, wierzeniach ludowych oraz literaturze grozy. Stworzenia takie zwykle cechują się przerażającym wyglądem, a także prymitywnym, agresywnym zachowaniem, często utożsamianym z wcieleniem zła. Zbliżonym znaczeniowo terminem jest bestia, choć z założenia, wygląd "bestii" ma przywodzić na myśl istniejący organizm(y) (zwykle kręgowca – gada, ssaka, płaza, względnie rybę lub ptaka), podczas gdy "potwór" ma stanowić zupełnie nową jakość – istotę niepodobną do żadnego znanego ludzkości organizmu. Innym synonimem potwora, występującym zwłaszcza w fantastyce naukowej, jest mutant.

    Mechanika gry była początkowo oparta na uproszczonej wersji systemu Basic Role-Playing użytego w grze RuneQuest. Większość atrybutów ma wartość procentową, do testów używa się tylko kości k100, jednak inne (k4, k6, k10 itd) też mają zastosowanie, choćby do zwiększania umiejętności postaci, odejmowania punktów poczytalności i wyznaczania początkowych cech postaci. Nie ma Punktów Doświadczenia, zamiast nich ulegają zwiększeniu atrybuty. W roku 2001 firma Wizards of the Coast wydała wersję opartą na mechanice d20 – z możliwością zaadoptowania postaci z gry Dungeons and Dragons.

    Wielcy Przedwieczni (także spotykana nazwa Wielcy Starzy Bogowie) – fikcyjne demoniczne lub boskie istoty, występujące w utworach H. P. Lovecrafta i jego kontynuatorów. Obecnie występują w wielu utworach (komiksach, grach komputerowych, grach fabularnych, utworach muzycznych) nawiązujących do tzw. Mitologii Cthulhu.Library of Congress Control Number (LCCN) – numer nadawany elementom skatalogowanym przez Bibliotekę Kongresu wykorzystywany przez amerykańskie biblioteki do wyszukiwania rekordów bibliograficznych w bazach danych i zamawiania kart katalogowych w Bibliotece Kongresu lub u innych komercyjnych dostawców.

    Wśród firm tworzących własne rozszerzenia Zew Cthulhu można wymienić Pagan Publishing z Delta Green. Wiele współczesnych suplementów do Zewu wspiera zarówno mechanikę d20 jak i BRP, dotyczy to również tych wydawanych przez Chaosium.

    Zew Cthulhu w Polsce[ | edytuj kod]

    Zew Cthulhu ukazało się w Polsce nakładem wydawnictwa Mag w dwóch edycjach: 5.1.1 i 5.5 (różnią się okładkami). Przetłumaczono też dodatki:

    - Przerażające podróże

    Mechanika – w grach fabularnych zasady określające sposób przeprowadzania rozgrywki, na które składają się również m.in.:Horror – fantastyka grozy – odmiana fantastyki polegająca na budowaniu świata przedstawionego na wzór rzeczywistości i praw nią rządzących po to, aby wprowadzić w jego obręb zjawiska kwestionujące te prawa i nie dające się wytłumaczyć bez odwoływania się do zjawisk nadprzyrodzonych. Źródła takiego postrzegania horroru związane są bezpośrednio z samym powstaniem literackiego gatunku horroru i zasadniczo do niego się odnoszą. W horrorze filmowym definicja ta ewoluowała na przestrzeni ostatniego stulecia, głównie przez rozkwit kina eksploatacji, które miało miejsce w latach 70. ubiegłego wieku.

    - Horror w Orient Expressie

    - Serce grozy.

    - Almanach Potworów

    - Księga Strażnika Tajemnic

    - Maski Nyarlathotepa

    - Dzień Bestii

    - Krainy Snów

    - Xięga Bestyj, Tom 1

    - Podręcznik Badacza Tajemnic

    - Cthulhu 1990

    Wydano również kampanię polskich autorów pt. Twierdza Wron.

    W 2011 roku nakładem wydawnictwa Galmadrin ukazał się po polsku podręcznik „Zew Cthulhu edycja 6” oraz dodatek Gaslight.

    System d20 (ang. d20 System) – mechanika stworzona przez wydawnictwo Wizards of the Coast, na którym oparta jest wydana przez WotC trzecia edycja gry fabularnej Dungeons & Dragons oraz gra fabularna d20 modern. Nazwa systemu pochodzi od dwudziestościennej kości do gry, zwanej często właśnie d20 przez anglojęzycznych graczy (pol. k20), na której oparta jest większość rzutów w grze.Magia i Miecz - pierwsze i najdłużej istniejące (1993-2002) czasopismo o grach fabularnych na polskim rynku. Jako prekursor tej tematyki w Polsce, odegrało ogromną rolę w popularyzacji idei RPG. Wydawcą Magii i Miecza było wydawnictwo MAG, założycielem Jacek Rodek. Z pismem współpracowali m.in. Artur Szyndler, Andrzej Sapkowski i Tomasz Kołodziejczak.

    Nieistniejący już magazyn Magia i Miecz publikował serię felietonów poświęconych grze – Skrót do R’lyeh Miłosza Brzezińskiego, opatrzonych charakterystycznymi ilustracjami Huberta Czajkowskiego. Felietony te zostały po latach zebrane w zbiór o tym samym tytule i wydane przez wydawnictwo Portal.

    Wydawnictwo MAG – wydawnictwo założone w roku 1993 przez Jacka Rodka. Pierwotnie wydawało gry fabularne, i czasopismo „Magia i Miecz”. Obecnie zajmuje się głównie beletrystyką fantasy i science fiction. Od 1997 roku wydaje serię "Fantastyka", a od 2006 serię Uczta Wyobraźni, której redaktorem jest Andrzej Miszkurka.Cthulhu – istota fikcyjna, Wielki Przedwieczny, najbardziej znane bóstwo z kręgu mitów stworzonych przez H.P. Lovecrafta. Zwany jest Bratem lub Kapłanem Przedwiecznych, Al-Khadhulu, Kuthulu, Set-Hulhu lub Chta-lhu.

    Pod koniec 2018 roku za pomocą portalu wspieram.to zebrano fundusze na wydanie polskiej wersji Zewu Cthulhu przez wydawnictwo Black Monk Games. Zebrano ponad 1 mln PLN i była to największa tego typu akcja w Polsce.

    W 2019 zgodnie z obietnicą Black Monk Games wypuściło zarówno wersje PDF jak i książkową Księgi Strażnika. Razem z nią wydane zostały dwa zbiory scenariuszy Cienie Tatr oraz Horror nad Wartą.  

    W kwietniu 2020 roku ukazał się Podręcznik Badacza. Według planów wydawniczych w roku 2020 mają ukazać się jeszcze Wrota Ciemności, Zestaw Startowy oraz Pulp Cthulhu.

    Zobacz też[ | edytuj kod]

  • opowiadanie Zew Cthulhu
  • Linki zewnętrzne[ | edytuj kod]

  • Oficjalna strona (ang.)
  • Przypisy[ | edytuj kod]





    Reklama

    Czas generowania strony: 0.016 sek.